English

Egy nap a városban

Már nem szörnyű Budapest egyik legszemetebb útszakasza

Magyarósi Csaba 2012 szeptember 08.

Az elsők közt a Soroksári útról írtam az Egy nap a városban blogon. Az oldal általános pozitív hozzáállását semmibe véve úgy gyaláztam az útszakaszt, ahogy bírtam: egy több kilométeres főútról beszélünk, ami nemcsak tele van lámpákkal, de ezeket olyan bénán sikerült beállítani, hogy a sebességkorlátozásokat betartva egyik pirosból a másikba esünk. Egyszer le is mértem, a 10,5 kilométeres szakaszon vasárnap délután 23 lámpából 11 adott pirosat, ami 48 százalékos eredmény, zöldhullámról tehát aligha lehetett beszélni.

És ha már szétfikáztuk az útvonalat, írjunk arról is, amikor érdemi változás történik, a legutóbbi vasárnap, meg a néhány héttel korábbi szombaton ugyanis már egészen elviselhető volt a helyzet.

Mindezt egy nóvummal, egy forradalmi újítással sikerült elérni, amit úgy hívnak: Sárga. 

f1.JPG

f3.JPG

f2.JPG

Ez a szín azért praktikus, mert akadt itt egy rakás olyan kereszteződés, amikben hétvégente semmi sem történt azon kívül, hogy megállították a főútvonal forgalmát. Nem jött oldalról senki, mert még hétköznapi is jelentéktelenül kis forgalmú utakról van szó, időnként olyan üzemi bejárókról, ahonnan ünnepnapokon egyetlen kamion sem akar kihajtani.

Korábban ezekben a kereszteződésekben meg kellett állnunk és hosszan kellett várakoznunk a semmire. És minden felesleges pirossal nőtt bennem "a következőnél én meg nem állok"-érzés. Vagy hogy ha a sebességhatárt betartva így megszívatnak, akkor inkább nyomom a gázt és még elérem a zöldet. Most ennek vége. Elfogadható 4-5 pirossal tudom teljesíteni az útszakaszt, nem akarok átmenni a piroson, gyorsan hajtani, sem sarokba állítani a felelősöket.

És az egész csak néhány sárga kérdése volt.

Meglátogattam a Varázshegyet az Állatkertben

szucsadam 2012 szeptember 07.
Címkék: kultúra állatkert

Már hónapok óta tervezem meglátogatni a Budapesti Állatkert idén elkészült Varázshegy kiállítóterét, de végül erre csak a múlt héten, az Állatkertek Éjszakája (ÉjszakáZoo) rendezvényen kerítettem sort.

Hasonló ötlet ez is, mint a Múzeumok Éjszakája - szerintem az egyik legjobb program, ami a várossal történhetett. Az éjszakai múzeumozást 2003 óta rendezzük meg magunknak, volt ideje kiforrni tehát a programsorozatnak, és akkor sem lehetne unalmas, ha nem lenne tele ötletes, humoros megoldással - mégiscsak több száz múzeumról beszélünk országszerte.

Az állatkertek idén először fogtak így össze, de hasonló céllal, tehát alapvetően egy jó ötletet valósítanak meg. Éjszaka állatokat lesni ráadásul tök izgalmasan hangzik. Valamiért azt gondoltam, erről az ott lakó élőlények is hasonlóan gondolkoznak, így aztán a Fővárosi Állatkert felé vettem az irányt. Aztán miután fél óráig tekeregtem a rosszul kivilágított útvonalakon, már kicsit szégyelltem magam: a legtöbb helyen alvó, vagy aludni próbáló állatokkal találkoztam. Utóbbiak eléggé nyűgösek voltak, előbbieket meg rohadtul nem érdekeltem.

Tovább olvasom

Ilyen is lehetne a jövő kisföldalattija

Magyarósi Csaba 2012 szeptember 06.

Három hete volt egy posztsorozatunk az Egy nap a városban blogon Budapest 2020-címmel, amiben a BKK-tól kiszivárgott terveket ismertettük. Ezek mind a tömegközlekedés megújításáról szóltak, kezdve a gödöllői HÉV és a 2-es metró összekötésével az 5-ös metrón és a villamoshálózat megújításán át egészen a kisföldalatti átalakításáig.

A kisföldalatti szerelvényei látszólag jó állapotban vannak, mert a kilencvenes években felújították őket, de az évtized végére már veszélyesen elöregednek, ezért mindenképp gondoskodni kell az utódról.

Arról persze nincs szó, hogy ezeket már gyártanák, vagy akárcsak felrajzolták volna a terveket, de akadnak olyanok, akik már javában gondolkoznak Budapest jövőjéről. Például Kukorelli Péter dizájner, akitől a posztsorozat megjelenése után kaptunk levelet a következő évtized kisföldalattijával kapcsolatban.

Hobbiból készítette el rajzait a járműről, ami szerinte nemcsak egy közlekedési eszköz, hanem a városélmény alakítója, éppen ezért a Világörökség részét képező útvonal megérdemel egy dizájn-oldalról is alaposan átgondolt szerelvényt. Olyat, ami illeszkedik a környezetébe, kapcsolódik a múltjához, ugyanakkor modern.

Éppen ezért felhasználta az eredeti, 1895-ben tervezett Siemes-kocsik formajegyeit, ahogy tették azt a jelenleg is használt, az 1970-es években vásárolt Ganz-szerelvények is.

2_resized.jpg

7_resized.jpg

3_resized.jpg

6_resized.jpg

5_resized.jpg

4_resized.jpg

Kukorelli Péter nem állítja, hogy az ő terveinek kell megvalósulnia, de szerinte fontos lenne, hogy a kocsik kialakításánál aktív párbeszéd alakuljon ki, hogy hazai formatervezők a múltra építve, saját ötleteikkel támogassák meg az évtized végén érkező szerelvények tervezését. Mindenesetre felvázolta, hogy ő milyen kocsikat képzelt el, hátha ezzel inspirálja az ötletrohamot.

A francia séf és a tonkabab: a Sofitel és Jean-Marc Notelet

Magyarósi Csaba 2012 szeptember 05.
Címkék: gasztro

Az Egy nap a városban bloggereként az a sorsom, hogy gyakorlatilag minden napra jut egy meghívás valami menő étterem ebédjére, vacsorájára, kóstolójára. Pokoli élet ez, komolyan mondom. Ha engednék a csábításnak, egyik konfitált kacsacombból zuhannék a másik tempurált zöldborsócsírába, de többnyire képes vagyok nemet mondani, és inkább azokat a helyeket felkeresni, amik saját elhatározásból érdekesek. Amikre senki sem hívja fel a figyelmünket, legfeljebb ti.

Néha azonban simán kivételt teszek, ehhez azonban fontos, hogy elég érdekes legyen a meghívás.

A Sofitel és a mindenféle francia intézetek szervezte ebéd kétség kívül ilyen volt. Meghívták ugyanis Jean-Marc Notelet séfet, a párizsi Le Caius étterem szakácsát, akit egyébként csak a fűszerek mestereként emlegetnek, hogy tartson nekünk bemutatót a legérdekesebb fogásokból, alapanyagokból, fűszerekből, amikből dolgozik. A meghívóból is kiderült, hogy átlépünk a szokásos, "kóstold meg, azt szevasz"-tempón és itt valamiféle intim, bensőséges viszonyt építhetünk ki az étellel, amit aztán a fogainkkal apróra őrlünk, majd heherészve megemésztünk.

P1190493.JPG

Megmondom nektek őszintén, még az életben nem hallottam korábban Jean-Marc Notelet nevű séfről. Ez egyébként a francia szakácsok 99,9 százalékáról elmondható, szóval az állításból semmi sem következik. Mindenesetre amint megkaptam a meghívót, bepötyögtem az iPaden a Google Mapsbe az adatokat, és már csekkoltam is a Street Viewban, hogy fest az étterme:

noti22.png

Tetszett a hangulata, így igent mondtam a meghívásra.

Hiba lett volna másként dönteni.

Jean-Marc Notelet ugyanis szigorúsága mellett is remek hangulatot varázsolt a séfasztal köré, egész egyszerűen azért, mert megkérdőjelezhetetlen tehetség, aki csodálatos dolgokat tud művelni az ételekkel.

Az esemény a szaglással kezdődött, körbeadott mindenféle fűszereket, és el kellett mondanunk, mi jut eszünkbe az illatról. Hangsúlyozta, hogy ne fűszerekre, hanem régi emlékekre gondoljunk. Egy magyar gyereknek persze határozottan más élményei vannak, mint egy franciának, engem ugyanis a spéci curry, a himalájai bors és a többi csoda az égvilágon semmire sem emlékeztetett. Legalábbis a Bedeko-Kemping bicikli-Balaton-vonalon semmit sem tudtam felidézni, ami csak egy kicsit is a tonkababra emlékeztetett volna.

Ettől függetlenül a fűszerek csodásak voltak. Többségük itthon nagyjából beszerezhetetlen, de néhány közülük még Párizsban is csak hónapig tartó kutatómunka és egyeztetés után kerül a séfhez, igazi különlegességek ezek. Bizonyos szempontból persze értelmetlenné is teszik az írást, hiszen az illatokat képtelenség szövegben átadni, ezeket szagolni kell, nem írni róluk, de hát ennyi az eszköztáram, ezzel kell főznöm.

IMG_6463.JPG

Akárhogy is, mutatok azért néhány képet a fűszerekről, hogy legalább egy lépéssel közelebb kerüljünk hozzájuk:

P1190498.JPG

P1190500.JPG

P1190504.JPG

A szaglás után jöttek az ételek, amiket a korábban megismert tégelyekből fűszereztek. Volt keszeg kristálycukros-rizs ecetes-osztriga szószos-szezám olajos szósszal, ami mellé gyöngyhagymákat, snidlinget és gyömbért rakott Notelet.

P1190510.JPG

hal.jpg

Aztán jött a kacsacomb muntoc fehérborssal, babérral, kakukkfővel, olíva olajjal, hagymával, barna cukorral, csillagánizzsal, fahéjjal, korianderrel, turbolyával, tárkonnyal, meg egy kacsamell, aminek nagy lelkesedésemben elfelejtettem felírni a hozzávalóit:

P1190525.JPG

P1190519.JPG

P1190529.JPG

Végül a muscovadóval, friss narancslével, hosszú paprikával, vaníliával, citromfűvel két és fél órán át sütött ananász:

P1190535.JPG

P1190537.JPG

P1190541.JPG

A nagy bűvészkedésnek az lett az eredménye, hogy egészen új dimenziók másztak elő az ételekből. Amit Jean-Marc Notelet művelt, az nem elfedte, inkább kiemelte az alapanyagok sajátosságait. A fűszerek olyanok voltak, mint amikor egy tökéletes, húszmilliós hifi találkozik a kedvenc, rongyosra hallgatott dalunkkal: olyan hangok, finomságok másznak elő a zenéből, amikre addig nem figyeltünk fel, akárhányszor játszottuk le a felvételt. Ugyanígy finomodott a kacsa és az ananász a fűszerek ölelésében.

Nem tudom, mi a végkövetkeztetés. A posztok végén ugye ajánlani szoktam a helyeket, amikről írok, hiszen csak azokat az élményeimet írom meg, amiket ajánlásra érdemesnek tartok. Az viszont elég hülye tanács lenne, hogy ha tehetitek, ugorjatok be Le Caius étterembe, és egyetek egy jót.

Ez viszont nem hülyeség: tanuljatok és szerezzetek be jó fűszereket, mert csodákat lehet művelni velük.

l.thatsallfolksne-LG.jpg

Budapesti retró: a hanglemezbolt

Magyarósi Csaba 2012 szeptember 04.

Újlipótvárosban sétálgatva számtalan érdekes üzletbe botlasz, de az egyik kedvencem a Hollán Ernőben található Média Pont Lemezbolt.

Főleg, mert látszólag annyira nincs létjogosultsága 2012-ben, hogy sokkal inkább tűnik kulturális bunkernek, mint valódi boltnak. Látszólag.

P1190806.JPG

De mielőtt belekezdünk, ugorjunk vissza húsz évet az időben. A szüleimmel minden évben valamelyik nyugat-európai országba utaztunk az akkor sem túl menő Skoda 105S-ünkkel. Az S jelentette a belépő szintet, amihez képest a L luxusa leginkább a letekerhető hátsó ablakot jelentette. Nem hogy elektromos, vagy ilyesmi, hanem hogy egyáltalán.

Az S-ben ilyen majomkodás nem volt, aminek főleg a dél-európai nyaralások alatt örültem. Ilyenkor az autóba épített, hatvanig skálázott hőmérsékletjelző kiakadt, képtelen volt lépés tartani a sevillai forrósággal, a hátsó üléses katlanban ücsörögve meg az életemet adtam volna azért az L-jelzésért.

Az utazások úgy valósulhattak meg, hogy minden évben összefogott a család, nagyszülők, távolabbi és közelebbi rokonok, mindenki kiváltotta a teljes valutakeretét, ami már elég volt ahhoz, hogy hármunknak kifizessük a kempingeket és az üzemanyagot. Minden egyebet itthonról vittünk: ételt, üdítőt, wc-papírt, mosószert, mindent. Erre azért volt szükség, mert az egész család valutakerete sem lett volna elég ahhoz, hogy egy hónapig életben maradjunk külföldön, a kemping és a benzin mellett két kivétellel nem is nagyon költöttünk semmire. És ez a két kivétel a lényeg.

1: mindig kaptam Matchboxot,

2: apám bevetette magát a hanglemezboltokba, ahol órákig bogarászta a bakeliteket, majd diadalittasan hozta el a ritka példányokat

3: anyu hoppon maradt

Vissza is kanyarodhatunk a Hollán Ernő utcai bolthoz: a bejárat előtt ácsorogva annyi minden jutott eszembe a nyolcvanas évek Párizsából, Rómájából, Madridjából, vagy a kilencvenes évek Lisszabonjából, Londonjából, hogy hiába nincs lemezjátszóm, megálltam és körülnéztem.

P1190810.JPG

Odabent pont az a hangulat fogadott, ami külföldön, évtizedekkel ezelőtt, vagy ami néhány amerikai kultfilmben: emberek bogarásszák békésen a lemezeket, egymással és az eladóval beszélgetnek. Itt lehet. Lelassul az élet, a boltban nincs torrentezés, letöltés, megosztás, van viszont két sztori közti békés válogatás.

P1190816.JPG

Kihallgattam néhány beszélgetést. Az egyikben egy fickó Eric Claptonról, Paul McCartney-ról és Mick Jaggerről sztorizott. Állítólag Paul bement egy bárba, ott találta a másik kettőt. Elkezdett hadoválni nekik valamit az új daláról, aminek a címét Clapton és Jagger is borzasztónak találta. Clapton gondolkozott egy kicsit, majd azt javasolta McCartney-nak, hogy legyen inkább a dal címe Yesterday.

Hát így.

Fogalmam sincs, hogy igaz-e a sztori, viszont azt filmbe illően szórakoztatónak találtam, hogy van egy bolt, ahol tényleg ilyesmiről beszélnek az emberek. Én is beálltam a sorba, elkezdtem kérdezgetni az előadókról a tulajdonost, akitől megtudtam, hogy 12 éve nyitott a bolt, eleinte cd-ket árult, de ahogy újra divatba jött a bakelit, úgy alakította át ő is a kínálatát. Elmeséli, hogy főleg a negyvenes-ötvenesek járnak az üzletbe, a gyűjtők, akiknek fontos, hogy a lemez mellé füzetet, borítót is kapjanak, hogy meg tudják érinteni a zenét. Nekik egy fájl a számítógépen kevés. Szerencsére egyre több a fiatal is, akik most találnak rá arra a műfajra, ami apáiknak kimaradt: itthon nem volt olyan hanglemezkultúra, mint nyugaton, nálunk sokan most értik csak meg, hogy mi a jó benne.

P1190804.JPG

P1190813.JPG

"Tényleg, mi a jó?" - kérdezem a tulajdonost, aki szerint több válasz is van. Ott a bogarászás öröme. Ott van a lemez megfoghatósága. A szertartás, ahogy előkészülünk a zenehallgatáshoz, felrakjuk a bakelitet, játszunk a tűvel. És a vásárlás: bemész az üzletbe, megemlíted, hogy melyik a kedvenc zenéd és az eladó azonnal tud ajánlani néhány hasonló albumot, vagy olyan énekest, akit szintén szeretni fogsz. Az online zeneboltokban algoritmusok segítik a keresést, de a bitek a közelébe sem érnek annak az érzékenységnek, amivel egy sokat tapasztalt hanglemezboltos bír.

P1190802.JPG

P1190812.JPG

Közben vevők érkeznek, valami jazz-előadót keresnek, majd Norah Jones legújabb lemezéről kezdenek el beszélgetni a tulajdonossal, aki elismeri, hogy remek albumról van szó.

Az üzletből már fertőzötten lépek ki, és biztos vagyok abban, hogy nemsokára veszek egy bakelit-lemezjátszót (20-30 ezer forint egy új példány), és beállok én is apám mögé a bogarászók sorába.

Média Pont Lemezbolt
Budapest
Hollán Ernő utca 18.

süti beállítások módosítása
Mobil