English

Egy nap a városban

Miért nagyon jó mégis az idei Arc

Magyarósi Csaba 2012 szeptember 13.
Címkék: kultúra arc

Rendhagyó írás következik: egy önismétlés.

Részben.

Történt ugyanis, hogy egymástól tök függetlenül majdnem egyszerre látogattunk el Ádámmal az Arc kiállításra, és kezdtünk el írni róla. Mivel Ádám írása tegnap már megjelent, akár ki is dobhattam volna az enyémet, de aztán rájöttem, hogy annyira mást láttunk, más körülmények közt, hogy nyugodtan megjelenhet az én különvéleményem.

Az első nagy különbség: én sötétedés után érkeztem a helyszínre, szóval az egész Arc lényegesen vészjóslóbb volt, mint napfényben, Ádámnak. Főleg, ha a sötétség mögé rakjuk az idei szlogent: Jókedvvel, Bőséggel.

A másik nagy különbség: nekem nagyon tetszett a kiállítás. Megkockáztatom, hogy az utóbbi évek legjobb Arca ez, amit muszáj megnéznie mindenkinek, akinek van néhány szabad órája.

Még akkor is, ha jó szervezéssel sikerült lezárni a kiállítás előtti parkolót, így autóval érkezni majdnem életveszélyes a területre. Hosszú keresgélésre és sétára számítson, aki ilyesmit tervez.

P1190926.JPG

De alapvetően megéri a melót, még akkor is, ha Ádám jól látta, ez nem egy vidám kiállítás. Nem is kell annak lennie. Az Arc ideális esetben a társadalmi folyamatokra reflektál, sok éven át nem ezt tette és ettől súlytalanná, értelmetlenné vált. Most viszont a pályázók és a pályázat kiírói felismerték, hogy helyzet van, a többség számára egyre nagyobb szívást jelent a mindennapok megélése, és erre reagálni kell valahogy. Azt meg jól tudjuk, hogy a kreativitás annál könnyebben jön, minél nagyobb a szar.

A mostani Arc pontosan erről szól. A különböző gazdasági, társadalmi és politikai folyamatokra épít a kiállítás, néha kissé talán demagóg, néha túlzó, de sokszor egészen szellemes módon fejezi ki a lakosságnak azt az érzését, hogy most már tényleg mindenki húzzon el a büdös francba.

Akad olyan kép, ami inkább csak látványban erős:

P1190931.JPG

A Parlamentből Angry Birds-öt, és a képviselőkből disznókat varázsoló kép viszont egyszerre vicces, aktuális és divatos:

P1190932.JPG

A legjobban mégis az a vonal tetszett, amelyik egyszerű módon reagál komoly problémákra, például a Jó kedv el, Bőség el című, amibe én azért képes voltam belelátni a fiatalok elvándorlását is:

P1190935.JPG

Aztán ott volt az, amelyiken napraforgómező nőtt a Hősök terére, már csak az emlékmű állt ki a növényzetből. Tisztára, mint Majmok bolygója utolsó jelenetében a pusztulást jelző Szabadság-szobor.

P1190946.JPG

Elég beszédes volt az a kép is, amelyik a futószalagon gyártott szmájlikat ábrázolta, amiről egyszerre jutott eszembe a rém fárasztó kaliforniai keep smiling és az a megalapozatlan hazai hurráoptimizmus , amelyik a valósággal nem szembenézve folyton csak azt kommunikálja, hogy minden a legnagyobb rendben.

P1190947.JPG

Ez meg azért szomorú, mert alapvetően tényleg ez a helyzet:

P1190960.JPG

A plakátok végignézése után az jutott eszembe, hogy ami rossz nekünk, az jó az Arc-szerű kiállításoknak és fordítva. Éppen ezért remélem, hogy a jövőben csupa érdektelen pályaműre számíthatunk a Felvonulási téren, de addig is nézzetek meg a mostanit, mert ha röhögni tudunk a problámákon, kicsit kijjebb vagyunk a szarból.

Az Arc szeptember 23-áig tart a Felvonulási téren.

A legértelmetlenebbül elköltött 500 forintom

szucsadam 2012 szeptember 12.

Tavaly elmaradt, idén viszont megint nézhetünk óriásplakátokat az 56-osok terén egészen szeptember 23-ig, a 12. ARC kiállítás témája: Jókedvvel, bőséggel. Tegnap arra tekertem, és végignéztem a plakátokat.

Elég nyomasztó élmény volt, mit ne mondjak.

A tavalyelőtti kiállításon is írtuk, hogy nagyon sötétnek tűnik Magyarország a munkákról, de akkor vigasztalt minket a szellemes munkák, sok olyan plakáttal is találkoztunk, ami kifinomultabb humorral tartja elénk a görbe tükröt. Idén erről szó sincs, szinte egytől egyig keserű, maró iróniával bemutatott kilátástalanság ömlik le ránk, nagyon kevés a kivétel. Én nem mondom, hogy erre egyáltalán nincs szükség, de az arányok annyira eltolódtak 2010 óta, hogy képtelenség élvezni a kiállítást. Én legalábbis képtelen voltam rá.

Pedig a negatív, éles kritikát is lehet érdekesen tálalni, erre néhány példa az idei kínálatból:

P1110144.JPG

Nevezd át saját kézzel Budapest utcáit, tereit:

P1110154.JPG

P1110149.JPG

A nyertes idén:

1_DÍJ_6060_miertislennejokedvunk_72 (1).jpg

A legmeglepőbb plakát, élő elemmel:

P1110145.JPG

Dömötör László egész nap a plakát alatt ül, és azt állítja, megtalálta a minimalista művészet legalját. Sokan emlegetik a modern képzőművészet kapcsán az egyszínű, vagy fehér vászon jellegű festményeket, "ilyet én is tudok" felkiáltással. László még tovább ment, szerinte a vászon is túl sok, az alkotás lehet a nagy büdös semmi, amiről viszont bátran lehet számlát kiállítani. Így aztán a számla az alkotás, vagy valami ilyesmi, itt egy kicsit belezavarodtam a magyarázásba. Mindenesetre úgy éreztem, helyettetek is ki kell próbálnom az élményt, ezért kértem egy számlát a minimális összegről, 500 forintról.

P1110147.JPG

Megkaptam:

P1110148.JPG

Nem tudom, költöttem-e már valaha nagyobb hülyeségre pénzt. De ez az élmény legalább megmaradt a kiállításról.

Budapest legszebb lépcsőházai: Rákóczi út 4.

szucsadam 2012 szeptember 11.

Vero, a Lásd Budapestet blog szerzője ajánlotta be nekem személyes kedvencét a sorozatba, így aztán múlt héten a Rákóczi út 4 előtt is elkezdtem feltűnően babrálni a telefonomat, hogy az első adandó alkalommal besurranjak egy lakó mögött. Amíg ácsorgunk, megmutatom, melyik épületről van szó:

P1100779.JPG

Így látszik az Astorián álló "órás ház", hivatalos nevén Georgia bérpalota a szemközti irodaház üveghomlokzatáról. Erre lehet félig viccesen azt mondani, hogy az üveg irodaház simul be a legjobban a környezetébe, mert visszatükrözi a környező épületeket. Távolabbi perspektíva:

P1100807.JPG

Most pedig emeljük negyedik dimenzióba a látványt. A kép jobb oldalán volt valaha a Nemzeti Színház, egészen pontosan 1837-től 1913-ig (ekkor bontották le, 1908-ban már bezárták). A színház építésekor azonban szó sem volt bérpalotáról, így nézett ki a környék 1854-ben:

800px-Kerepesi_(ma_Rákóczi)_út_a_Hatvani_(ma_Kossuth_Lajos)_utcával.jpg

Bal oldalon látható a Nemzeti, mögötte a Citadella. fotó forrása: Wikipedia

A Georgia bérpalota sokkal később, 1935-ben épült Dr. Barát Béla és Novák Ede tervezésében. Egy reprezentatív, Keleti pályaudvar felé néző városkapu-féleséget terveztek ide akkoriban, aminek ez az épület lett volna az egyik fele. A másik fele, ami az egykori Nemzeti helyén állt volna, sosem épült meg. Helyette 1991-ben a Kelet-Nyugati irodaház nőtt ki a földből, aminek építői tisztelegtek a múlt nagyjai előtt: tükörszimmetrikusan felhasználták az épületnél a Georgia-ház alaprajzát:

Screen Shot 2012-09-06 at 9.19.16 AM.png

fotó forrása: Google Maps

De most már hatoljunk be az épületbe. Egy gyanútlan, fiatal nőnemű lakó (a legengedékenyebb fajta) mögött surrantam be, és kapásból ledöbbentem. Nem a díszek vagy a freskók miatt, egyszerűen a hatalmas ürességről pattantam vissza. Újlipótváros Bauhaus jellegű lépcsőházaiban találkoztam a tér ilyen jellegű felhasználásával, de ekkora adag semmit még ott sem hagytak.

Tovább olvasom

A legjobb budapesti fagyi nyomában: La Plaza

szucsadam 2012 szeptember 10.
Címkék: fagyi gasztronómia

Véget ért a nyár, véget ér a fagyis sorozat. Utolsó állomásként úgy gondoltam, egy különleges helyet próbálok ki: megnézem, mit tudnak egy ötcsillagos szálloda éttermében. Ellátogattam a La Plazába, a Szabadság téri Iberostar hotel teraszára. Itt találkoztam az elbűvölően mosolygós Fogarasi Gabriellával, aki többek között a fagyikért meg mindenféle édességért felelős a konyhában.

P1100999.JPG

Nem is annyira az ízek, mint inkább a textúrák miatt voltam kíváncsi az itteni fagyikra. Egyrészt azért, mert a saját tapasztalataim szerint a konyháról kiszolgált fagyik hőmérséklete magasabb, más az állaguk és máshogy is viselkednek, mint a tölcsérbe kért, a nagy meleg miatt túlhűtött társaik, akiknek ki kell bírni 10 percet a tűző napon is. Másrészt Gabriella elárulta, hogy náluk a konyhában egy Paco Jet is dolgozik, olyan gép, amivel a fagyasztott ételeket közvetlenül a mélyhűtőből kiemelés után lehet pürésíteni, tökéletes állagot létrehozva. A technológia nem olcsó, ezáltal az így készített fagyi sem.

P1100994.JPG

A tálon balról jobbra vanília, fekete szezámmag és whisky fagyit találtam. Az állag talán jobban sejthető a közeli képen:

P1100997.JPG

Ezt tölcsérben nem lehetne kiadni, pillanatok alatt szétesne és folyna ki alul. A whisky fagyi (a fenti képen) már a kiérkezése pillanatában tócsát eresztett, így gyorsan nekiláttam. Az alkoholos beltartalom miatt - amit egyáltalán nem lehetett érezni - sok cukorral támogatták meg a fagyit, kellemes összhatást elérve. Ezután következett a vanília, aminek viszont alig éreztem ízét. Valódi bourbon vaníliát használtak a készítésénél, de mivel kevés cukrot tettek bele, az ízfokozó hatás is elmaradt. Kiegészítőnek készült inkább, más édességek mellé.

A legérdekesebb viszont a fekete szezámmag fagyi volt, ha az ízét szeretném valami közismerthez hasonlítani, akkor a mák irányába keresgélnék. Úgy készül, hogy a szezámot megpörkölik, ezután cukorszirupot készítenek, amibe beleteszik a pörkölt alapanyagot, amin ennek hatására kikristályosodik a cukor - ekkor könnyebb ledarálni. Ezután jöhet a többi hozzávaló, a tejszín, a tej, a stabilizátor és a tejpor. Ami még érdekes volt ebben a fagyiban, ahogy a tál falán szétkenve apró buborékok jelentek meg rajta:

Kóstoltam még csokit - amibe Valrhona csokoládét tesznek -, és barack fagyit is, amiben egyértelmű a gyümölcs jelenléte, a természetes valójában - de itt sem harsányan, csak alig érezhetően. Összességében elmondható, hogy az "ötcsillagos" fagyi textúrája verhetetlen, olyan krémes, amit utcai árusnál sosem kapunk, az ízeknél viszont annyira törekednek a természetességre és az eleganciára, hogy az izgalom nekem elmaradt. Lehet mondani, hogy egy tölcséren nevelkedett bunkó vagyok, elfogadom, de ez van: már megszoktam a harsány meglepetéseket. Nekem a fagyizás élménye mindig utcai árusokhoz fog kötődni, úgy tűnik.

Egy háromgombócos kehely egyébként 1250 forint az étteremben, de legtöbbször inkább más desszertek mellé adják a hideg édességet.

Nemsokára jelentkezem a fagyis sorozat összefoglalójával. Ebből megtudjátok, melyik helyekről nem írtam, és melyik volt a legrosszabb élményem.

Vasárnapi játék: Budapest szemmagasság felett 5.

szucsadam 2012 szeptember 09.

A mai könnyű lesz, de annyira megszerettem ezt a képet, hogy szeretném hozzátok is eljuttatni szép nagy felbontásban. Anita szinte képes volt megszépíteni azt a rondaságot is a háttérben. Szóval: hol járunk?

fel5_.jpg

Nehézség : 1/5 (jövő héten viszont olyan nehezet kaptok, hogy ráfagy az ujjatok a billentyűzetre)

1cs_.jpg

A poszt frissül majd a válasszal. Szép vasárnapot addig is mindenkinek.

upadate: ez bizony a Szent István Bazilika, Budapest harmadik legmagasabb épülete. Óra szerint fél négy körül.

süti beállítások módosítása
Mobil