English

Egy nap a városban

Budapest retró: James Dean filmkölcsönző

szucsadam 2012 augusztus 21.
Címkék: video film 90s

Néhány részes posztsorozatot kezdünk Budapest retró címmel. Ez alá a név alá gyűjtöttük a közelmúlt olyan élményeit, amiket régóta működő, kicsit megkopott, de nagyon is szerethető üzletekben szereztünk.

A Király utcában sokszor elhaladtam mellette, nappal és este is felhívja magára a figyelmet ez a bejárat. Kicsit olyannak láttam, mint egy mammutcsontvázat. Szép. Tavaly le is fotóztam, gondoltam, maradjon meg ennyi a múltból.

IMG_4495.JPG

Filmkölcsönző, c'est la vie, a letöltés korában. Legálisan, illegálisan, a lényeg, hogy a legtöbben ki sem mozdulnak, inkább online filmkritikát olvasunk, online ajánlások alapján nézzük meg az online trailert, és döntünk a moziról vagy a pár kattintásos letöltésről. Egy filmkölcsönző nem élheti ezt túl, papíron legalábbis nem.

Aztán mégis ott maradt. Nem mozdult. Nemrég az Odeon Puskin videotéka dobta fel a pacskert, engem igazolva, de James Dean még kitart. Szívósan.

Ezért úgy gondoltam, megérné egyszer bekukkantani nekem is. Ha már ez a hely ennyire tartja magát, megpróbálni ellesni a titkot. Egyáltalán, megtudni, mi folyik itt. Azt viszont nem gondoltam volna, hogy egy kíváncsi blogger megy be, és és filmkölcsönző-tag jön ki az ajtón. Mert nagyjából ez történt.

De ne szaladjunk előre, lássuk a metamorfózis egyes stációit.

Kezdjük ott, hogy voltam régen kölcsönző-tag, sokáig és sokat jártam videotékákba a kilencvenes években. Főleg olyan filmeket kerestem, amiket nem vásárolt meg minden hely, ezért aztán válogattam, kialakultak a szokásos tékák, ahová jártam. Aztán egyre kevesebbet mentem, egyrészt nem értem rá annyi filmet megnézni, másrészt a mozik, az ezer forintos dvd-k és a havertól áttöltött filmek korszakába léptünk. Sorra zártak be a tékák.

Mindezt csak azért mesélem el, hogy az átalakulásom érthetőbb legyen. Volt bennem egy természetes igény arra, hogy filmkölcsönzőbe járjak, csak elfelejtettem ezt az igényt. A hangulatot, ahogy bóklászol a dobozok között, leemelsz egyet, aztán egy másikat, rákérdezel az eladónál, milyen - ahogy beléptem ide, rögtön emlékeztem rá:

Tovább olvasom

Vasárnapi játék: Budapest szemmagasság felett 3.

szucsadam 2012 augusztus 19.

Ma csak egy nagyon apró részletet mutatunk a megfejtendő épületből, de ez annyira jellegzetes, hogy szerintem sokaknak nem lesz probléma a megfejtéssel.

Aztán lehet, hogy csak nekem nagy a pofám, mert elém van írva a válasz. A nehézséget így aztán csak tippelem, majd ti eldöntitek inkább.

Szóval a kérdés továbbra is: hol járunk? (A fotó kattintásra nagyobb felbontásban is elérhető)

feladat3_kis.jpg

Nehézség: 3/5

3cs.jpg

A válasszal ez a poszt frissül este, kábé vacsi után.

A képet továbbra az aranykezű Anita készítette, a checkmybudapest.blogspot.hu oldal készítője.

Megoldás: ez bizony a Deák téri evangélikus templom csücske, a képről jól kivehető a torony nélküli templom tetőíve, másrészt az arany színben csillogó sarokdísz. A klasszicista épület Krausz János és Pollack Mihály tervei alapján épült 1799-1808-ban, de az 1856-ban elkészült főhomlokzat Hild József munkája. Az eredeti Krausz János-terveken még így fest a templom, a tornyot 1875-ben statikai okokból el kellett távolítani:

deakteritemplom-1.jpg

Ma pedig már így néz ki:

592px-Budapest_Deak_teri_ev_templom_P2220405-lev-1000.jpg

(via Wikipedia, Budapest Főváros Levéltára)

A legjobb budapesti fagyi nyomában: Szamóca

szucsadam 2012 augusztus 17.
Címkék: fagyi gasztronómia

A nyár utolsó heteire beterveztem még pár fagyis hely meglátogatását, egyik a Szamóca, amit sokan ajánlottatok. Főleg akkor örültem meg, amikor megláttam, merre található. A városközponttól távol, főleg egy előnytelen helyen található üzlethelyiségben ugyanis csak jó minőségű cuccal lehet túlélni. A gyrosra már bebizonyítottuk ezt a tézist, és a fagyi sem lehet kivétel.

Hát a Szamóca remek tesztalany. A 3-as főúton kell kifelé menni, hogy megtaláld, és jól mutatja a kihívást, hogy amikor elérsz az Őrsre, még sehol sem vagy. Mátyásföldig kell menni, majdnem Cinkotáig, ott pedig egy kis utcába befordulni jobbra. Ez pedig a Bökényföldi út, ami simán elmenne egy Tolkien-mese fordításába is. Hogy ott laktak a babók, ilyesmi.

A helyet viszont nem lehet eltéveszteni. Hatalmas, az előbb elkezdett mesefonalra remekül illeszkedő felirat éktelenkedik a sarkon, autók váltják egymást az üzlet előtt. Tipikus zarándokhely, ahová legalábbis a környékbeliek eljönnek fagyiért, sütiért, de azt is el tudom képzelni, hogy messzebbről is útra kelnek. Kíváncsi lettem.

f3.JPG

f1.JPG

f2.JPG

Kértem - az eddigi metodika alapján - egy csokit és egy különlegességet, jelen esetben gyümölcsös sajtot.

Hatalmas gombócokat kaptam, pontosabban gömböket - itt debreceniesen mondják. A kiírás szerint ez ugyanúgy 4 deka, mint bárhol máshol, vagyis vagy szabadon kezelik a fagyizók ezt a súlymérés dolgot, vagy a Szamóca fagyijának sűrűsége alacsonyabb a többinél. A képen nem látszik, de higgyétek el, nagy.

f4.JPG

A sűrűségelméletre az első nyalásnál igazolást kaptam. Egyáltalán nem mondom, hogy szétfolyik, vagy lyukacsos, rendes fagyi ez. De azért érezni lehet, hogy nem áll annyira ellen, mint a korábban kóstolt kézműves fagyik. Gyorsan is kezd olvadni, folyni a tölcsér oldalán, pedig nem is hatalmas hőségben érkeztem.

Ez viszont egyáltalán nem áll rosszul neki. Az íz ugyanis koncentrált, a gyümölcsös sajt legalábbis nagyon ízletes, a lágy textúrában amaréna-, narancs- és finoman jelen lévő sajtdarabok váltakoznak, ahogy meg tudtam ítélni, sőt még hajszálvékony csokidarabok is jutottak az összeállításba. Izgalmas.

A csokifagylalt gyermekkorom csoki íze, azonnal visszaröpített az időben. Ezt az akkor elterjedt "olcsó tejcsoki" ízesítéssel érték el, de ezt egyáltalán nem bánom a nosztalgia miatt. Szerintem tudatosan keresték ezt az ízt.

A fagyik helyben készülnek, áruk gömbönként 250 forint. Klasszikus ízeket találunk a kínálatban, néhány meglepetéssel. Hétfőtől vasárnapig 10:00-tól 21:00-ig vannak nyitva.


A legjobb budapesti fagyi nyomában 2 nagyobb térképen való megjelenítése

Budapest 2020: megújul a kisföldalatti

Magyarósi Csaba 2012 augusztus 16.

Cikksorozatunk első három részében megbeszéltük, hogy mekkora uniós forrásból gazdálkodhat a főváros, és hogy ebből a pénzből HÉV-vel összekötött 2-es metrót, 5-ös metrót és új villamos útvonalakat építene a BKK.  Az utolsó, negyedik részben a kisföldalatti megújulásával foglalkozunk.

Bár a járműveket a kilencvenes években felújították, ezek alapvetően a hetvenes években készült szerelvények, szóval néhány közülük már elmúlt negyven éves. Éppen ezért lassan cserére szorulnak, ami közel sem egyszerű meló, a kisföldalatti ugyanis speciális jármű: egyrészt alacsonypadlós, másrészt nagyon szűk alagútban közlekedik, harmadrészt felsővezetékes üzemben dolgozik. Jobban emlékeztet villamosra, mint metróra, éppen ezért mindenképp egyedi járműre van szükség.

Ezek beszerzésével párhuzamosan felújítanák az állomásokat is: liftekkel akadálymentesítenék őket, az olyan, szűk lejáratú állomásokon, mint az Oktogon, kiszélesítenék a lépcsősort, de tervezik az állomások áthelyezését is. Főleg a Mexikói úti végállomásét, amit közelebb helyeznének az egyes villamoshoz, hogy jobban bekössék a vonalat a város vérkeringésébe.

De szó van a vonal továbbépítéséről is. Ha a Rákosrendezői térségből építési terület válik (hatalmas, semmire sem használt vasúti területek vannak itt), és újabb lakóházak nőnek ki a földből, az ő kiszolgálásuk megoldható lenne a kisföldalattival. Ugyanitt P+R parkolókat is elhelyeznének, hogy az M3-ason érkezők le tudjanak parkolni a városhatárban és a földalattival utazhassanak tovább.

De van egy nagyobb elképzelés is: körülbelül 2,5 kilométerrel kijjebb, egészen a Körvasútsorig húznák a vonalat, így egy meglehetősen nagy területről lehetne kényelmesen eljutni a belvárosba a föld alatt. A végállomáson itt is P+R-parkolók kialakításával számolnak. (A térképen A-tól B-ig látható a jelenlegi szakasz, B-től C-ig a lehetséges új).


View Larger Map

A beruházás teljes költsége elérheti a 40-45 milliárd forintot, ennek a fele az új kocsikra menne el, ami elkerülhetetlen tétel. A kiadásokat teljes egészében uniós forrásokból fedeznének.

Nyomj egy like-ot, ha tetszik a projekt.

Budapest 2020: Sétálóutcák a belvárosban, terjeszkedő villamosok mindenütt

Magyarósi Csaba 2012 augusztus 15.

Itt a fővárosi tömegközlekedés megújítási terveinek harmadik darabja: az első részben a kettes metró és a HÉV összekötését tárgyaltuk, a másodikban az ötös metrót, most nézzük a villamoshálózat fejlesztéseit.

Alapok: a kiadásokat uniós forrásokból fedezik, a forrást a 2014-2020-as EU-s költségvetés nyújtja, és a BKK-nál azért kezdték már most el a munkát, hogy mire pályázni lehet, kész terveink legyenek. Részletek itt.

A kiszivárgott tervezet ezen epizódja tehát a villamoshálózat komplex fejlesztésében gondolkodik, és ezernyi elemből áll. A tervek szerint fejlesztenék a trolihálózatot is, a 82-es egy kilométer pluszt kapna, a 77-es 1,2-t, a 74-es 350 métert, és a 9-es autóbuszból meg trolit faragnának.

A villamoshálózatban azonban sokkal jelentősebb átalakításokat terveznek. Kezdem a két kedvencemmel, a 47-es és a 14-es összekötésével, és egy új vonal kiépítésével.

A 47-es villamos ugye nagy bátran jön Dél-Budáról, aztán szomorúan elakad a belvárosban. A 14-es hasonló elszántsággal indul el Észak-Pestről, de a Lehel térnél elveszti az önbizalmát. A kettő közt 2,2 kilométer távolság van, de ha összekötnék ezeket a vonalakat, nemcsak egy, a városon átívelő, remek járat jönne létre, ami érdemben csökkenthetné az autóforgalmat, de a belváros képe is megváltozhatna.

A két szakasz összekötése ugyanis a Bajcsy-Zsilinszky úton történne, ahol egyébként korábban is volt villamos, amit a hármas metró miatt felszámoltak. Azt hitték, hogy a továbbiakban nem lesz rá szükség, pedig pont a saját példámból tudom, hogy amíg villamossal simán utaznék a Deáktól a Nyugatiig, addig metróval ez már őrületes macerának tűnik. A föld alá csak nagyobb távolságok miatt megy az ember.

Szóval behúznák a Bajcsy közepére a villamossávot, ami autós szemmel nézve is csak elsőre tűnik rossz ötletnek: a Deák felől eleve kisebb forgalom érkezik, hiszen ott az átépítés óta kevesebb a sáv, mint a Bajcsyn, és visszafelé ugyanez a helyzet: az áteresztőképesség legkésőbb a Deáknál jelentősen csökken, úgyhogy a Bajcsy részleges átadása a villamosnak nem járna drasztikus hatással az autósokra nézve.

Más a helyzet a városképpel: a belvárosi autópálya helyett egy olyan szerethető út jönne létre, amilyen a Károly körút, tele fákkal, zölddel, élhető környezettel. Autósként is lelkesedem a tervért, ahogy a Nyugatinál található ronda, városképrontó és valójában értelmetlen felüljáró opciós lebontásáért is: ez ugyan most kivált egy lámpát, de a híd egyik lábánál úgyis belefutunk egy másikba, ahogy az ellenkező menetirányban is van lámpás kereszteződés. Összességében tehát messze nem javít annyit a közlekedési helyzeten, amennyit ront a városképen. Ha lebontanák a felüljárót és bevezetnék a villamost, rendezhetnék végre a Nyugati tér környékét, ami most elég lehangolóan néz ki, pedig a világ egyik legszebb pályaudvarával bőven van benne lehetőség.

A másik kedvencem a Rákóczi út elvillamosítása. Sőt: visszavillamosítása, mert annak idején ugye itt is kötött pálya volt, majd ezt felszámolták, abban bízva, hogy legyőzhetik a forgalmi dugókat. Dugó ugye továbbra is van, bónuszként meg kipusztult a teljes útszakasz, se üzlet, se ember nem marad ott meg, miközben a felmérések szerint az autók 70 százalékát nem az átmenő forgalom adja, hanem a budai hegyekből dolgozni járók. Éppen ezért jól átgondolt tömegközlekedéssel jelentősen csökkenteni lehetne a belvárosban ácsorgó autók számát és vissza lehetne adni a városnak a Rákóczi utat.

A tervek szerint a villamospálya a Blahától a Döbrentei térig tartana, így összekötné a jelentős budai és pesti villamos-hálózatokat. Ezzel, valamint a rövidesen forgalomba álló négyes metróval már ki lehetne váltani egy-egy sávot a Kossuth Lajos-Rákóczi útról, így behozhatnák középre a buszsávot, jöhetne a villamos, a biciklisáv, és zöld-zöld-zöld minden mennyiségben (a második képről hiányzik a villamos, mert azt még a Levegő munkacsoport készítette, de kiderül, hogy jellegében milyen lenne a térség).

terv[1].jpg

kossuth_lajos_utca_latvanyterv_levego.hu_.jpg

Tényleg remek lenne.

Aztán vannak még kevésbé látványos, de nagyon fontos projektek: az 1-es villamost meghosszabbítják a Kelenföldig (ez eldőlt), majd az Etele térig, a 3-as villamost kihúznák a Béke térig, összekötnék Csepel városközpontot a Határ úti metrómegállóval, mindkét irányba meghosszabbítanák a fogaskerekűt, a kettes villamos a lakótelepek érintésével elérne az Árpád hídig a másik irányban meg az 51-es összekötésével Pesterzsébetig, de bővítenék az 50-es villamost, a 4-6-ost, és kiépítenének számos új szakaszt is.

A tervek több célt szolgálnak: számos szakaszon kiváltanák a buszokat a belváros levegőjét nem szennyező villamosokkal, ami az utak forgalmára is jó hatással lenne. Több ponton kötnék össze az elővárosokat a belvárossal, hogy kevesebb embernek kelljen autóba szállnia, nagyobb legyen a tömegközlekedés vonzereje (a projektet nyilván a másik három tervvel együtt kell értelmezni). Ezek a hatások együtt megteremtik a közúti közlekedés alternatíváját, így csökkenteni lehetne a forgalmat a belvárosban, több zölddel, élhetőbb terekkel, kevesebb zombizónával.

Rendszer van benne, azért lehet lelkesedni érte.

Nyomj egy like-ot, ha tetszik a projekt!

A sorozat a kisföldalatti megújulásával folytatódik.

süti beállítások módosítása
Mobil