Néhány részes posztsorozatot kezdünk Budapest retró címmel. Ez alá a név alá gyűjtöttük a közelmúlt olyan élményeit, amiket régóta működő, kicsit megkopott, de nagyon is szerethető üzletekben szereztünk.
A Király utcában sokszor elhaladtam mellette, nappal és este is felhívja magára a figyelmet ez a bejárat. Kicsit olyannak láttam, mint egy mammutcsontvázat. Szép. Tavaly le is fotóztam, gondoltam, maradjon meg ennyi a múltból.
Filmkölcsönző, c'est la vie, a letöltés korában. Legálisan, illegálisan, a lényeg, hogy a legtöbben ki sem mozdulnak, inkább online filmkritikát olvasunk, online ajánlások alapján nézzük meg az online trailert, és döntünk a moziról vagy a pár kattintásos letöltésről. Egy filmkölcsönző nem élheti ezt túl, papíron legalábbis nem.
Aztán mégis ott maradt. Nem mozdult. Nemrég az Odeon Puskin videotéka dobta fel a pacskert, engem igazolva, de James Dean még kitart. Szívósan.
Ezért úgy gondoltam, megérné egyszer bekukkantani nekem is. Ha már ez a hely ennyire tartja magát, megpróbálni ellesni a titkot. Egyáltalán, megtudni, mi folyik itt. Azt viszont nem gondoltam volna, hogy egy kíváncsi blogger megy be, és és filmkölcsönző-tag jön ki az ajtón. Mert nagyjából ez történt.
De ne szaladjunk előre, lássuk a metamorfózis egyes stációit.
Kezdjük ott, hogy voltam régen kölcsönző-tag, sokáig és sokat jártam videotékákba a kilencvenes években. Főleg olyan filmeket kerestem, amiket nem vásárolt meg minden hely, ezért aztán válogattam, kialakultak a szokásos tékák, ahová jártam. Aztán egyre kevesebbet mentem, egyrészt nem értem rá annyi filmet megnézni, másrészt a mozik, az ezer forintos dvd-k és a havertól áttöltött filmek korszakába léptünk. Sorra zártak be a tékák.
Mindezt csak azért mesélem el, hogy az átalakulásom érthetőbb legyen. Volt bennem egy természetes igény arra, hogy filmkölcsönzőbe járjak, csak elfelejtettem ezt az igényt. A hangulatot, ahogy bóklászol a dobozok között, leemelsz egyet, aztán egy másikat, rákérdezel az eladónál, milyen - ahogy beléptem ide, rögtön emlékeztem rá: