English

Egy nap a városban

Brody Studios: van még mecénás Budapesten

Magyarósi Csaba 2013 április 04.
Címkék: budapest kultúra

Egyszer már írtunk a Brody House-ról, egy zseniális rendezvényen jártunk náluk, ami az egyébként szerintem tök unalmas divatról szólt, mégis feszülten figyeltem vagy két órán keresztül. Azóta sok minden történt a klub életében, megnyitották például a második központjukat, a Brody Studiost, ezt már nem a Bródy Sándor, hanem a Vörösmarty utcában.

Yellow-s11355_6_7_tonemapped.jpg

Tudom, még nem tűnik túl érdekesnek a cikk, de kitartás, megéri.

Tovább olvasom

Csak jövőre lesz BuBi

Magyarósi Csaba 2013 április 03.

Lehet, hogy csak én maradtam le róla, de valahogy teljesen elkerülte a figyelmem a BKK februári közleménye, amiben arról értesítenek, hogy jövőre indulhat a budapesti bringakölcsönző rendszer, a BuBi. A hír azért érdekes, mert amikor legutóbb írtunk róla, még 2013-as startról volt szó. Persze tavaly még én is csodálkoztam azon, hogy alig egy év alatt ki tudják építeni az egész rendszert, de inkább töltöttem volna idén is meglepett révületben az évet, minthogy elégedetten oldalba bökjem magam azzal, hogy ugye én megmondtam.

bubi.jpg

A bringakölcsönző részletes leírásával most nem húznám az időtöket, Ádám gyakorlatilag mindent leírt, amit épp ésszel le lehet. Aki egyébként már járt például Párizsban, tudja mire lehet számítani, ott köpésenként van egy bringatároló, nagyon praktikus, nagyon olcsó, nagyon egyszerű az egész Vélib'. Fogalmam sincs, miért, de legutóbb, amikor ott jártam, el is mondtam, hogy milyen:

Most meg koncentráljunk a BKK közleményének mérföldköveire, mert az a hír:

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kiírta azt a közbeszerzési eljárást, amelynek győztese építi ki és üzemelteti majd az új rendszert. A... közbeszerzési eljárás nyertesének a szerződéskötés után mintegy fél év alatt kell a rendszert úgy felépítenie, hogy Budapesten beindulhasson a közbringa-rendszer.

A tervezett működési modell szerint a nyertes vállalkozónak olyan rendszert kell szállítania és üzemeltetnie, amely alkalmas arra, hogy a felhasználók télen-nyáron, éjjel-nappal, automatizáltan tudjanak a Bubi-kerékpárokhoz hozzáférni és használat után azokat tetszőleges állomáson visszahelyezni.

A Bubit rendszeres és eseti felhasználók is igénybe vehetik majd díj ellenében, azonban az első félóra ingyenes lesz. A rendszeres felhasználók ügyfélszolgálati regisztrációt követően kapják meg Bubi-kártyájukat, az eseti felhasználók pedig bankkártyájukkal tudnak majd regisztrálni a termináloknál, amelyet a használat idejére kaucióval terhel meg a rendszer.

A belvárosi zónában átlagosan 300-500 méterenként lesznek a gyűjtőállomások; a rendszer első ütemben a dél-budai egyetemváros, a bel-budai Víziváros, a Belváros, Terézváros, Erzsébetváros teljes területén, illetve Újlipótváros, Ferencváros, Józsefváros belsőbb területein épül ki, keleti határa pedig a Városliget vonalában lesz.

A nyertes vállalkozó feladata a gyűjtőállomások tervezése, a 75 terminál gyártása és telepítése, a szoftverek biztosítása, és nem utolsósorban mobilalkalmazás fejlesztése. A kerékpárokat ún. dokkolókban helyezik el az állomásokon, ilyenekből első körben több mint 1500-at kell telepíteni 1100 kerékpár tárolására.

Szigorúak a szállítandó kerékpárokkal szemben támasztott feltételek. Egyedi, a kereskedelemben kapható kerékpároktól könnyen megkülönböztethető biciklikről van szó, amelyek jól bírják a fokozott igénybevételt, kis- és nagytermetű biciklisták, férfiak és nők számára egyaránt kényelmesen használhatóak. Feltétel a graffiti-álló bevonat, a tömlő és szelep nélküli abroncs, a külön működtethető első és hátsó fék, a váltó, a csomagszállításra alkalmas tároló. A komplett rendszerhez karbantartó műhely és a bicikliket a gyűjtőállomások között szállító járműpark is tartozik. A rendszer szállítójának feladata, hogy a kerékpárokat minél hatékonyabb lopásvédelemmel lássa el. A BKK az elkövetkező években tervezi a Bubi rendszer további bővítését, ezért már a most kiírásra került közbeszerzési eljárásba beépítetésre kerültek olyan opciós tételek, amelyek lehívásával további 150 terminál kiépítésére és 2200 kerékpár beszerzésére van lehetőség.

A BKK az elmúlt időszakban a széles nyilvánosság bevonásával véglegesítette a 75 kerékpár-gyűjtőállomás helyét.

A Bubi megvalósítását az Európai Unió Regionális Fejlesztési Alapja az Új Széchenyi Terv keretében közel 900 millió forinttal támogatja, az önrészt pedig Budapest Főváros Önkormányzata biztosítja a BKK számára.

Monica Bellucci mellei az arcomban

Végre eljött a mi időnk. Az elmúlt hónapokban volt néhány remek kiállítás Budapesten, amiken azonban harmadfokú lőcstúladagolásokat lehetett elszenvedni. Bár művészi értéke mindegyiknek volt, a múzeumlátogatók körülbelül fele azért szívesebben nézeget melleket, mint pöcsöket, függetlenül azok kontextusától. Ezért is fantasztikus a Szépművészeti Múzeumban a héten nyíló Helmut Newton-kiállítás. Mivel a Ludwigban még mindig megnézhető a péniszaranylövésre gyúró Meztelen férfi, simán ki lehetett volna adni egy közös jegyet a kettőre ("Csöcsök és Pöcsök" - a remek gyűjtőnévért köszönet L.Z-nek), de az igazgatók nem merték meghozni ezt a múzeumforradalmi döntést. Kénytelenek leszünk külön megnézni őket.

A mindenféle lőcsöket megörökítő Mapplethorpe-kiállítás megvolt, a Meztelen férfit kihagytam, de a Helmut Newton megnyitóján persze ott voltam. Mégis melyik férfi mond nemet egy olyan kiállításra, amelyiket egy Monica Belucci-fotóval próbálnak eladni? Ezek után csak néhány elszánt műkedvelő teszi fel a kérdést, hogy mégis mi a fene látható odabent, mert nem ez a valódi kérdés. A valódi kérdés az, hogy láthatod-e fedetlenül Monica mellét 1:1 méretarányban?

A válasz: igen. Láthatod.

1.jpg

Tovább olvasom

Üzletet nyitott a kedvenc pékem: Pékműhely

szucsadam 2013 április 02.

Biztos emlékeztek, volt egy poszt a blogon nemrég a kedvenc kakaós csigámról. Abban említettem, hogy a Pékműhelynél készült a remek édesség, és hogy a pékségnek nincs saját üzlete, kisebb boltokba teríti az áruját.

Nem sokkal a kakaós csiga felfedezése után arra gondoltam, kipróbálom a pékség egyéb termékeit is, éppen nagy teljeskiőrlésű-lázban voltunk Évivel, így írtam a weboldalon is látható email-címre, hol lehet kapni ilyen terméket a Pékműhelytől. Válaszként Vajda József írt, a tulajdonos, az Európa Cukrászdát ajánlva. Nagyon nyílt, szimpatikus levél volt egyébként, gyorsan áttért arra, milyen nehéz fennmaradniuk, mert alig vásárolják a termékeiket, pedig mennyire figyel a minőségre. Elmondta, hogy nemrég akart egy jó croissant-t készíteni, emiatt elutazott Párizsba, bejárta a várost, végigkóstolt mindent, hogy ötleteket gyűjtsön.

Ezt nevezem elkötelezettségnek.

Éppen ezért örültem meg, amikor megtudtam, József pár hete megnyitotta a saját üzletét az I. kerületben, ahol maga szolgálja ki a vendégeket, sőt az üzletbe elhelyezett sütőkben készíti helyben, frissen többek között a kedvenc kakaós csigámat, meg az azóta kedvencemmé vált kenyereit. Múlt héten meg is látogattam.

Az üzlet nehezen felfedezhető:

P1140568 copy.jpg

Közelebb érve sem könnyen találnám ki, mi folyik odabent.

P1140569 copy.jpg

De ez csak amiatt van, mert a cégtábla még nem érkezett meg, annyira új a bolt. Ami egyébként belülről otthonos, családias, tiszta, bár az itt-ott elhelyezett, Ecseri piacot idéző dizájnstükk elsőre elbizonytalaníthat minket:

P1140536 copy.jpg

P1140545.JPG

P1140539 copy.jpg

P1140552 copy.jpg

Nagyon igyekszem, hogy megpróbáljam lefesteni nektek, milyen benyomások értek az alatt a fél óra alatt, amíg itt támasztottam a pultot. Mert egyáltalán ne a megszokottnak számító, kimérten profi, nagykönyv szerinti kiszolgálást képzeljétek el, ennél sokkal izgalmasabb dolog történik.

József (fenti képen a bal oldalon) annak ellenére, hogy szigorúan tartja magát a magázódáshoz, képes fél perc alatt vidám, közvetlen hangulatot teremteni. "Csókolom, nem tetszett már vinni ma egy kenyeret? Egy napra csak egy jegy jár mindenkinek, tessék visszajönni holnap" - mondja egy idős néninek, aki a hangsúlyból értette a tréfát, és bevallja, hazafelé csipegetett a kenyérből, és annyira ízlik neki, hogy visz még egyet. "Na jó, melyik legyen?" Közben betoppan egy környéken lakó kanadai apuka két gyermekével, akik reggel kukoricás kenyérért jöttek, de épp nem volt. Ez itt nem probléma, máris nekiláttak a sütéshez, sőt a gyerekeket is befogták: csinálják, ha van kedvük. Ők pedig csillogó szemmel lisztezték a saját veknijüket.

Tovább olvasom

Megérkeztek a Mercedes buszok Budapestre

szucsadam 2013 március 30.
Címkék: busz városkép bkk

Egy héttel azután, hogy megérkezett az első új, csuklós Mercedes-Benz busz Budapestre, a BKK facebookos oldalát ellepték a Citarók. Egy egész konvoj érkezett tegnap, ami hosszan elfoglalt egy sávot a Budaörsi útból.

563583_491392684252558_503422723_n.jpg

24451_491392557585904_100670776_n.jpg

526385_491392577585902_1453674886_n.jpg

156812_491392570919236_900742954_n.jpg

540052_491392660919227_1723562358_n.jpg

Már tavaly bejelentették, hogy májustól júliusig összesen 159 új jármű áll forgalomba a fővárosban, valamennyi alacsonypadlós, légkondicionált, kamerarendszerrel ellátott. A BKK bízik abban, hogy a "150 új autóbusz beállításával azonban érezhetően javul majd a budapesti buszközlekedés elmúlt években leromlott színvonala."

Részletek a korábbi közleményből:

A szerződés 8 évre szól, 2 év opcióval. A szolgáltatót bármilyen minőségi probléma esetén vagy járatkimaradás esetén a BKK kötbérezi, sőt, ha 3% fölé megy a járatkimaradások száma, a kötbérezésen túl a szerződés felmondására is lehetősége nyílik a BKK-nak.

Az új autóbuszok elsősorban Budapest északi és keleti részén, a III., IV., XIII., XIV., XV., és a XVI. kerületekben, illetve az onnan kiinduló vonalakon fognak közlekedni.

A magyar gyártókat közvetlenül nem lehet a tenderben előnyben részesíteni, de indulásukat azzal is kívántuk segíteni, hogy nem követeltünk meg a szokásokkal ellentétben referenciát, így olyan buszokkal is lehetett indulni, melyek soha egyetlen városban sem közlekedtek. Ennek ellenére – vélhetően a finanszírozási kockázatok vagy a műszaki kockázatok miatt – magyar típusú buszokkal történő szolgáltatásra nem kaptunk ajánlatot.

A magyar buszgyártás témája most újra eléggé előtérbe került, miután a Volvo Bus Corporation és a Rába Járműipari Holding Nyrt. stratégiai megállapodást írt alá. Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára egy korábbi sajtótájékoztatón legfeljebb 700 darabos belföldi buszigényről beszélt (köztük Volán-társaságok), amit lehetőleg magyar gyártmányokkal szeretnének kielégíteni. A cserék minimum időszerűek, az államtitkár szerint a fővárosban futó buszok átlagéletkora 20 év, a Volán-cégeknél lévő járművek átlag 16 évesek.

Hát most befutott egy adag vérfrissítés.

süti beállítások módosítása
Mobil