Egyszer már írtunk a Brody House-ról, egy zseniális rendezvényen jártunk náluk, ami az egyébként szerintem tök unalmas divatról szólt, mégis feszülten figyeltem vagy két órán keresztül. Azóta sok minden történt a klub életében, megnyitották például a második központjukat, a Brody Studiost, ezt már nem a Bródy Sándor, hanem a Vörösmarty utcában.
Tudom, még nem tűnik túl érdekesnek a cikk, de kitartás, megéri.
Lehet, hogy csak én maradtam le róla, de valahogy teljesen elkerülte a figyelmem a BKK februári közleménye, amiben arról értesítenek, hogy jövőre indulhat a budapesti bringakölcsönző rendszer, a BuBi. A hír azért érdekes, mert amikor legutóbb írtunk róla, még 2013-as startról volt szó. Persze tavaly még én is csodálkoztam azon, hogy alig egy év alatt ki tudják építeni az egész rendszert, de inkább töltöttem volna idén is meglepett révületben az évet, minthogy elégedetten oldalba bökjem magam azzal, hogy ugye én megmondtam.
A bringakölcsönző részletes leírásával most nem húznám az időtöket, Ádám gyakorlatilag mindent leírt, amit épp ésszel le lehet. Aki egyébként már járt például Párizsban, tudja mire lehet számítani, ott köpésenként van egy bringatároló, nagyon praktikus, nagyon olcsó, nagyon egyszerű az egész Vélib'. Fogalmam sincs, miért, de legutóbb, amikor ott jártam, el is mondtam, hogy milyen:
Most meg koncentráljunk a BKK közleményének mérföldköveire, mert az a hír:
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kiírta azt a közbeszerzési eljárást, amelynek győztese építi ki és üzemelteti majd az új rendszert. A... közbeszerzési eljárás nyertesének a szerződéskötés után mintegy fél év alatt kell a rendszert úgy felépítenie, hogy Budapesten beindulhasson a közbringa-rendszer.
A tervezett működési modell szerint a nyertes vállalkozónak olyan rendszert kell szállítania és üzemeltetnie, amely alkalmas arra, hogy a felhasználók télen-nyáron, éjjel-nappal, automatizáltan tudjanak a Bubi-kerékpárokhoz hozzáférni és használat után azokat tetszőleges állomáson visszahelyezni.
A Bubit rendszeres és eseti felhasználók is igénybe vehetik majd díj ellenében, azonban az első félóra ingyenes lesz. A rendszeres felhasználók ügyfélszolgálati regisztrációt követően kapják meg Bubi-kártyájukat, az eseti felhasználók pedig bankkártyájukkal tudnak majd regisztrálni a termináloknál, amelyet a használat idejére kaucióval terhel meg a rendszer.
A belvárosi zónában átlagosan 300-500 méterenként lesznek a gyűjtőállomások; a rendszer első ütemben a dél-budai egyetemváros, a bel-budai Víziváros, a Belváros, Terézváros, Erzsébetváros teljes területén, illetve Újlipótváros, Ferencváros, Józsefváros belsőbb területein épül ki, keleti határa pedig a Városliget vonalában lesz.
A nyertes vállalkozó feladata a gyűjtőállomások tervezése, a 75 terminál gyártása és telepítése, a szoftverek biztosítása, és nem utolsósorban mobilalkalmazás fejlesztése. A kerékpárokat ún. dokkolókban helyezik el az állomásokon, ilyenekből első körben több mint 1500-at kell telepíteni 1100 kerékpár tárolására.
Szigorúak a szállítandó kerékpárokkal szemben támasztott feltételek. Egyedi, a kereskedelemben kapható kerékpároktól könnyen megkülönböztethető biciklikről van szó, amelyek jól bírják a fokozott igénybevételt, kis- és nagytermetű biciklisták, férfiak és nők számára egyaránt kényelmesen használhatóak. Feltétel a graffiti-álló bevonat, a tömlő és szelep nélküli abroncs, a külön működtethető első és hátsó fék, a váltó, a csomagszállításra alkalmas tároló. A komplett rendszerhez karbantartó műhely és a bicikliket a gyűjtőállomások között szállító járműpark is tartozik. A rendszer szállítójának feladata, hogy a kerékpárokat minél hatékonyabb lopásvédelemmel lássa el. A BKK az elkövetkező években tervezi a Bubi rendszer további bővítését, ezért már a most kiírásra került közbeszerzési eljárásba beépítetésre kerültek olyan opciós tételek, amelyek lehívásával további 150 terminál kiépítésére és 2200 kerékpár beszerzésére van lehetőség.
A Bubi megvalósítását az Európai Unió Regionális Fejlesztési Alapja az Új Széchenyi Terv keretében közel 900 millió forinttal támogatja, az önrészt pedig Budapest Főváros Önkormányzata biztosítja a BKK számára.
Végre eljött a mi időnk. Az elmúlt hónapokban volt néhány remek kiállítás Budapesten, amiken azonban harmadfokú lőcstúladagolásokat lehetett elszenvedni. Bár művészi értéke mindegyiknek volt, a múzeumlátogatók körülbelül fele azért szívesebben nézeget melleket, mint pöcsöket, függetlenül azok kontextusától. Ezért is fantasztikus a Szépművészeti Múzeumban a héten nyíló Helmut Newton-kiállítás. Mivel a Ludwigban még mindig megnézhető a péniszaranylövésre gyúró Meztelen férfi, simán ki lehetett volna adni egy közös jegyet a kettőre ("Csöcsök és Pöcsök" - a remek gyűjtőnévért köszönet L.Z-nek), de az igazgatók nem merték meghozni ezt a múzeumforradalmi döntést. Kénytelenek leszünk külön megnézni őket.
A mindenféle lőcsöket megörökítő Mapplethorpe-kiállítás megvolt, a Meztelen férfit kihagytam, de a Helmut Newton megnyitóján persze ott voltam. Mégis melyik férfi mond nemet egy olyan kiállításra, amelyiket egy Monica Belucci-fotóval próbálnak eladni? Ezek után csak néhány elszánt műkedvelő teszi fel a kérdést, hogy mégis mi a fene látható odabent, mert nem ez a valódi kérdés. A valódi kérdés az, hogy láthatod-e fedetlenül Monica mellét 1:1 méretarányban?
Nem sokkal a kakaós csiga felfedezése után arra gondoltam, kipróbálom a pékség egyéb termékeit is, éppen nagy teljeskiőrlésű-lázban voltunk Évivel, így írtam a weboldalon is látható email-címre, hol lehet kapni ilyen terméket a Pékműhelytől. Válaszként Vajda József írt, a tulajdonos, az Európa Cukrászdát ajánlva. Nagyon nyílt, szimpatikus levél volt egyébként, gyorsan áttért arra, milyen nehéz fennmaradniuk, mert alig vásárolják a termékeiket, pedig mennyire figyel a minőségre. Elmondta, hogy nemrég akart egy jó croissant-t készíteni, emiatt elutazott Párizsba, bejárta a várost, végigkóstolt mindent, hogy ötleteket gyűjtsön.
Ezt nevezem elkötelezettségnek.
Éppen ezért örültem meg, amikor megtudtam, József pár hete megnyitotta a saját üzletét az I. kerületben, ahol maga szolgálja ki a vendégeket, sőt az üzletbe elhelyezett sütőkben készíti helyben, frissen többek között a kedvenc kakaós csigámat, meg az azóta kedvencemmé vált kenyereit. Múlt héten meg is látogattam.
Az üzlet nehezen felfedezhető:
Közelebb érve sem könnyen találnám ki, mi folyik odabent.
De ez csak amiatt van, mert a cégtábla még nem érkezett meg, annyira új a bolt. Ami egyébként belülről otthonos, családias, tiszta, bár az itt-ott elhelyezett, Ecseri piacot idéző dizájnstükk elsőre elbizonytalaníthat minket:
Nagyon igyekszem, hogy megpróbáljam lefesteni nektek, milyen benyomások értek az alatt a fél óra alatt, amíg itt támasztottam a pultot. Mert egyáltalán ne a megszokottnak számító, kimérten profi, nagykönyv szerinti kiszolgálást képzeljétek el, ennél sokkal izgalmasabb dolog történik.
József (fenti képen a bal oldalon) annak ellenére, hogy szigorúan tartja magát a magázódáshoz, képes fél perc alatt vidám, közvetlen hangulatot teremteni. "Csókolom, nem tetszett már vinni ma egy kenyeret? Egy napra csak egy jegy jár mindenkinek, tessék visszajönni holnap" - mondja egy idős néninek, aki a hangsúlyból értette a tréfát, és bevallja, hazafelé csipegetett a kenyérből, és annyira ízlik neki, hogy visz még egyet. "Na jó, melyik legyen?" Közben betoppan egy környéken lakó kanadai apuka két gyermekével, akik reggel kukoricás kenyérért jöttek, de épp nem volt. Ez itt nem probléma, máris nekiláttak a sütéshez, sőt a gyerekeket is befogták: csinálják, ha van kedvük. Ők pedig csillogó szemmel lisztezték a saját veknijüket.
Már tavaly bejelentették, hogy májustól júliusig összesen 159 új jármű áll forgalomba a fővárosban, valamennyi alacsonypadlós, légkondicionált, kamerarendszerrel ellátott. A BKK bízik abban, hogy a "150 új autóbusz beállításával azonban érezhetően javul majd a budapesti buszközlekedés elmúlt években leromlott színvonala."
Részletek a korábbi közleményből:
A szerződés 8 évre szól, 2 év opcióval. A szolgáltatót bármilyen minőségi probléma esetén vagy járatkimaradás esetén a BKK kötbérezi, sőt, ha 3% fölé megy a járatkimaradások száma, a kötbérezésen túl a szerződés felmondására is lehetősége nyílik a BKK-nak.
Az új autóbuszok elsősorban Budapest északi és keleti részén, a III., IV., XIII., XIV., XV., és a XVI. kerületekben, illetve az onnan kiinduló vonalakon fognak közlekedni.
A magyar gyártókat közvetlenül nem lehet a tenderben előnyben részesíteni, de indulásukat azzal is kívántuk segíteni, hogy nem követeltünk meg a szokásokkal ellentétben referenciát, így olyan buszokkal is lehetett indulni, melyek soha egyetlen városban sem közlekedtek. Ennek ellenére – vélhetően a finanszírozási kockázatok vagy a műszaki kockázatok miatt – magyar típusú buszokkal történő szolgáltatásra nem kaptunk ajánlatot.
A magyar buszgyártás témája most újra eléggé előtérbe került, miután a Volvo Bus Corporation és a Rába Járműipari Holding Nyrt. stratégiai megállapodást írt alá. Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára egy korábbi sajtótájékoztatón legfeljebb 700 darabos belföldi buszigényről beszélt (köztük Volán-társaságok), amit lehetőleg magyar gyártmányokkal szeretnének kielégíteni. A cserék minimum időszerűek, az államtitkár szerint a fővárosban futó buszok átlagéletkora 20 év, a Volán-cégeknél lévő járművek átlag 16 évesek.