Egy év múlva elvileg már átadják a 4-es metró első, Baross tértől a Kelenföldi pályaudvarig tartó szakaszát. Ez elég szoros határidőnek tűnik, ha a felszíni állapotokat nézzük, noha tudjuk, hogy egy metróépítés során az állomások, felszíni lejárók, mozgólépcsők beüzemelése már csak laza ujjgyakorlat. Mégis, ez lesz a leginkább hatással a városképre.
Egyre több megállóban szedték le az utóbbi időben - szerencsére - a ronda OSB-lap kerítéseket, és az építési területek is drámaian lecsökkentek egy-egy leendő megálló területén. Nemrég végigbicikliztem a nyomvonalon, és fotóztam. Először arra gondoltam, hogy a látottakat összevetem a korábban publikált látványtervekkel, de ezt később elvetettem. Az építők szerint ugyanis annyi változtatás volt a látványtervek készítése óta, hogy a végeredmény sokszor köszönőviszonyban sem lesz az eredeti elképzelésekkel.
Így csak bemutatom, hogy így állunk most, 2013 áprilisában, a képek mellé adagolom a kivitelezőktől frissen kapott információkat.
Keleti pályaudvar állomás / Baross tér
Gőzerővel megy a munka, még pont nem tudjuk elképzelni a látványt, ami 2014 első felében itt fogad, de már láthatóak az erőviszonyok.
Jelenleg a Baross tér Bethlen Gábor utca felé eső része az árkádok és kerítés árnyéka mögött inkább hasonlít egy durva balkáni afterpartira, amit a Bécs felől érkező turisták első benyomásként nyilván hitetlenkedve tárolnak el:
Ennek szerencsére hamarosan vége lesz. Az átépítés itt is összhangban lesz a mostani trenddel: előtérbe kerülnek a gyalogosok és a kerékpárok, nő a zöldfelület. A tér közepén fás-bokros-füves park kap helyet, amin keresztül a fent említett Bethlen Gábor utca és a Festetics György utca között (a Keleti főbejárata előtt keresztbe) a felszínen, akadálymentesen juthatnak át a gyalogosok (a Rákóczi úti aluljárót elbontják). A tér egyik oldalán a 2x1 sávos Thököly (plusz buszsáv, plusz kerékpársáv), a másikon a 2x2 sávos Kerepesi halad el.
A pályaudvar Thököly úti felére kerülnek a taxisok, a rövid megállást lehetővé tevő parkolóhelyek, valamint a BuBi kerékpár-kölcsönző állomás. A másik oldalon egyesül majd a jelenleg kettéosztott troli- és autóbusz-végállomás. Itt fatelepítéseket is terveznek.
Mégiscsak be kell tennem valami látványtervet. Szóval, ilyen nem lesz, de hasonló:
A legnagyobb változás, amit az adott környék hangulatában el lehet érni a metróépítéssel, itt várható. Egyelőre körvonalazódik a dolog.
Népszínház utca állomás (II. János Pál pápa tér)
A korábban magas OSB-kerítést már átlátszó verzióra cserélték, így láthatjuk a metrókijáratokat, valamint a tér dél-keleti negyedének megújulását. Vízmedence is lesz, ami az állomás födémére épül, 30-40 centiméteres vízszinttel. Hangulatos kis lábáztató tehát. Várható, hogy a tér többi részével egy kis kontrasztot érzünk majd.
A jelenlegi terv szerint így néz majd ki a tér felújított része:
Rákóczi tér állomás
Itt már majdnem mindennel elkészültek, átadták a mélygarázst, kialakították a végleges forgalmi rendet, láthatóan a metrókijárat és a tér is lassan átadásra kész, ez még idén megnyílik mindenki számára.
Kálvin tér állomás / Múzeum körút
Az új kijáratok dizájnja összhangban van a korábban már átadott szerkezetekkel, csakúgy, mint a burkolat. Szerencsére még nem felejtették el, mi az a K-vonal.
Elvileg még májusban elkészülnek kompletten a térrel, ezt is hamarosan átadják.
Fővám tér állomás / Vámház körút
A Budapesti Corvinus Egyetem előtti térrész teljesen megújult, és itt már találjuk a 4-es metró egyik legkülönlegesebb kijáratát, az állomásra fényt beöntő üvegtetőt, ami tényleg rozsdás (jól látjátok), de szándékosan. Kortenacélt választottak, ami passzol az állomások látszóbeton dizájnjához, meg amúgy trendi. De attól még rozsdás, valóban, nekem is kicsit karcolja a szemem.
Mellette egy teliüveg kijárat, amin rövid tanulmányozás után a Duna vonalát fedezhetjük fel, déli oldalán a Kopaszi gáttal.
Innen egyébként már most akadály nélkül elsétálhatunk a CET farkáig, majd végig a Duna mentén haladva egészen a Rákóczi hídig tart az út, kellemes kis séta vagy tekerés, leszámítva néhány randa foltot.
Még több kép a BKK facebookos oldalán.
Szent Gellért tér állomás
Itt is már csak egy egész kis terület van lezárva, látható egy főbejárat (főkijárat?), meg két oldalsó bejutási lehetőség, mozgólépcsővel.
A tér felőli bejárat mellett medencét építenek még, meg parkosítanak. Megpróbálják a lezárt terület egy részét még idén nyáron átadni, de ígérni csak a 2014-et tudják a teljes elkészülésre.
Móricz Zsigmond körtér állomás
Szent Imre herceget éppen ássák, készül az új burkolat. A mészkövet lecserélik csúszásmentes beton burkoló kőre, és úgy tűnik, az alkotás körüli kis zöldfelület szanálásra kerül.
A metró kijárata egyébként a villamosmegállóval párhuzamosan kerül kialakításra, a többi megállóhoz hasonlóan főleg üveg-fém párosítással.
Itt is igaz, hogy forgalomcsillapított városrész-központi rendszerben gondolkoznak, ahol a gyalogosok és a tér közösségi funkciói kerülnek előtérbe, a biciklisek sorsát is megkönnyítik, az autóknak kevesebb babér jut (a tér lenti képen látható házai elé például már el sem juthatnak majd).
És persze a gomba is megújul, májusban kezdik a felújítást, nyár végén átadják az épületet.
Bocskai út állomás
Itt a felszínen minden késznek tűnik, a Bocskai úti zöldfelületet átadták, már épp csak a metrókijáratot tartják kerítés mögött.
A Kanizsai utcai játszótér is a metróépítés keretében újult meg, itt található ugyanis az állomás szellőzőkivezetése:
Tétényi út állomás
Az itteni metrókijárat, illetve az ahhoz kapcsolódó üvegkupola picit hasonlít a CET üvegbálnájához:
A Bikás parkkal egyébként már nem kezdenek semmit, csak a kijáratok melletti rész van lezárva. A Tétényi úti Üzletközpont viszont eléggé lepukkant. Öt-hat éve feketén működő pókerklubban voltam néhányszor az első emeleten, amivel azt hiszem, le is festettem a környéket. Reméljük, a metró jelenléte igényesebbé teszi a miliőt.
Egyébként ennél a megállónál a föld alatt is jártam, erről a posztot itt találjátok.
Kelenföldi pályaudvar állomás
Pont nemrég volt hír, hogy a BKK eredményt hirdetett az állomáshoz kapcsolódó, őrmező oldali felszínrendezésre és terminál jellegű autóbusz-pályaudvar létesítésére beadott pályázaton. Mivel megosztott első helyet hoztak ki, ezért pontosan nem tudjuk, mi valósul meg a végén, a hg.hu-n viszont részletesen bemutatják mindkét tervet (a MARP és a Mérték Építészeti Stúdió munkáját).
A nyertes munkákból néhány látványterv:
Ami azonban már most is feltűnik a környéken, az a tájba (jelenleg) szervesen épp nem illeszkedő, vagány irányítóközpont:
Innen vezérlik majd a 4-es metrót (ugye teljesen automatizált, vezető nélküli járművekről van szó), és az épület mellett bukkannak elő a föld alól a 4-es metró kihúzó vágányai és a járműtelep. Már most is itt pihen 20-25 Alstom kocsi. Összesen 100 darab fér be egyébként.
További érdekesség, hogy a metróépítés első évétől kezdve itt üzemel a Metró4 Infocenter, egy összetákolt kalyibában:
Odabent egy kedves, idősebb úr vezet végig a terveken, mutatja be a megvalósult állomások rajzát, meg tud válaszolni minden kérdésre. Állítólag nem unatkozik, havi 200 látogató azért beesik még mindig.
Hát így állunk. Kíváncsian várom, milyen képeket tudok készíteni egy év múlva.