A posztsorozat támogatója az "Uniós Fejlesztések nyílt napja – séta a kulisszák mögött" programsorozat.
Ha egy budapesti ember becsukja a szemét, és hangosan kimondja a szót: "4-es metró", szinte biztos, hogy mindenféle gödröket meg lezárásokat fog látni. A legtöbben talán a Keleti pályaudvart vizionálják maguk elé, néhányan közülük talán már nem is emlékeznek, milyen volt a Baross tér a metró építése előtt. Én sem: fogalmam sincs, hogyan ment a felszíni közlekedés, amikor még nem volt lezárva minden.
A 4-es metró ugyanis 2006 óta épül, és még sokkal régebb óta tervezik. Olyan, mintha öröktől fogva épülne. Különös lesz, ha elkészül, a felszínen a romhalmaz helyett meglátjuk a felújított tereket, a föld alatt meg kapunk egy új irányt, ami az első ütem szerint Kelenföldtől a Keleti pályaudvarig tart majd, ezekkel a megállókkal:
Kelenföldi pályaudvar
Tétényi út
Bocskai út
Móricz Zsigmond körtér
Szent Gellért tér
Fővám tér
Kálvin tér
Rákóczi tér
Népszínház utca
Keleti pályaudvar
Ha valaki egyszer arra vállalkozik, elbeszéli a 4-es metró építésének történetét, nemhogy egy hosszú, izgalmas poszt, de akár egy olvashatatlan vastagságú könyv is kerekedne belőle, annyi volt itt a terv, a módosítás, a hír, a bírálat. Végül azonban már a felszínen is érezhettük a munka előrehaladását, egyre több területet kapott vissza a város. A Kálvin téren például a káosz visszahúzódott, erről 2010-ben írtunk először egy félig örömködős posztot.
Aztán a Rákóczi téren tűnt el az összefirkált, préseltfa-kerítés, mostanra pedig már megnyitott a mélygarázs, és a végleges forgalmi rend is kialakításra került:
Az először 2010-re becsült átadás persze folyamatos mozgásban volt. Tarlós István legutóbb úgy fogalmazott, hogy az "állomások és az alagút már döntően elkészült", szóval a mostani ígéret szerint 2014 első felében megkezdődhet az utasforgalmi próbaüzem. Az üzembe helyezés tervdátuma 2014. március 31., egészen pontosan. Én a 4-es metró esetében már csak azt merem mondani, meglátjuk.
Az viszont biztos, hogy lassan kezdhetünk készülni az átvételre, arra, hogy elfelejtsük az összes nyűgöt, amivel az építés járt. Új tereket, új, korszerű metróvonalat kapunk, és egy rakás forrás is felszabadul Budapest egyéb fejlesztéseire.
Hogy testközelből is megtapasztaljuk, mit is jelent a modern metróállomás, és hogy mennyiben lesz ez más, mint amit eddig ismertünk, az Uniós Fejlesztések nyílt napja alkalmával a Tétényi úton levisznek minket a föld alá. Azért pont ide, mert itt lehet a legjobban látni, mit is jelent a természetes fény egy metróállomáson:
A hatalmas üvegkupolán keresztül ugyanis a fény elárasztja a területet, a mozgólépcső sem egy csövön keresztül hatol le a sínek mellé, hanem sokkal nagyvonalúbb és szellősebb módon:.
A tizenöt percenként induló túrákon egy csomó érdekességet is elmondanak ezen kívül, például hogy a Rákóczi térnél az állomás felszínéhez kapcsolódva egy nyílt medence fogja frissíteni a belvárosi levegőt, vagy hogy a Szent Gellért térnél a Duna miatti nyomvonalsüllyedés mellett hogyan kellett vigyázni a hőforrások védelmére.
Láthatjuk majd, hogy a megállók kialakításánál az ún. látszóbeton felület az uralkodó. A nyers beton látványa elsőre talán ridegnek tűnik, de az átadáskor ezek színüket változtató fényekkel kerülnek megvilágításra, kialakítva minden megálló egyedi arcát.
A 4-es metró állomásának látogatására már az első nap betelt minden időpont, de nagyon elszántak kilátogathatnak valamelyik időpontban, hátha nem jön el valaki, vagy esetleg a 15 fős csoporthoz hozzá tudnak csapni néhány plusz embert.
A projekt költsége: 452.554.224.000 forint
Uniós támogatás: 52,14%
Megítélt összeg: 235.960.400.000 forint
Üzembe helyezés 2014 márciusára várható
A posztsorozat támogatója az "Uniós Fejlesztések nyílt napja – séta a kulisszák mögött" programsorozat.