English

Egy nap a városban

Mekkora a budapesti metróhálózat?

Magyarósi Csaba 2012 október 30.

Amikor utazunk rajta, néha egészen hosszúnak tűnik, persze ez lehet akár azért is, mert helyenként nagyon lassan haladnak a szerelvények. Amikor meg a föld fölött állunk a dugóban, mert az útvonalunkon nincs metró, biztosan túl rövidnek érezzük.

De most vége a tippelgetésnek, Neil Freeman oldalán ugyanis megtaláltam a világ fontosabb metróvonalainak azonos léptékű vázlatát, amiből kiderül, hogy hogyan is állunk. Nyilván nehéz a hálózatokat összehasonlítani, hiszen akad, ahol az elővárosi vasút is befut a föld alá, és a térképeken ezeket is jelölik, ettől azonban még érdekes látni, hogy mekkora területről lehet bejutni a belvárosba, néhány méterrel az utca szintje alá.

Itt van tehát a budapesti hálózat, persze még a négyes metró nélkül:

budapest4.jpg

Ami nem is tűnik olyan kicsinek a brüsszeli mellett. Mondjuk Budapesten 1,7 millió ember lakik, a belga fővárosban meg az egész régióval együtt is csak 1 millió (maga a város 142 ezres):

brux4a.gif

A Budapesthez hasonló méretű Bécsnek és Münchennek már azért érezhető a fölénye:

vienna4.jpg

munich_4.gif

Párizs azért érdekes, mert viszonylag kis területen van nagyon sok vonal:

paris4a.gif

Míg Moszkva, Oszaka, London és Berlin meg inkább csak azért került be ide, hogy lássuk, milyen brutális méretűre tud nőni a földalatti közlekedés, ha akar.

moscow4.gif

osaka_4.gif

london4.jpg

berlin4.jpg

Egyébként tervek ugye nálunk is vannak, a nyolcvanas években például így képzelték el a budapesti metróvonalat:

bpmetroterv.jpg

...amiből a hármas metró két vége nem épült meg, a Budafok-újpalotai vonal egy része most készül négyes metró néven, a Kelenföld-észak-budai vonalat más déli iránnyal meg épp most tervezik Vitézyék belegyömöszölni a következő uniós pénzügyi ciklusba.

süti beállítások módosítása