English

Egy nap a városban

Egy jó, olcsó pezsgő az ünnepekre

szucsadam 2011 december 21.

Mi magyarok pezsgőt leginkább csak év végén iszunk. Hivatkozhatnék a kulturális ellentétekre, meg hogy Magyarországon nincs akkora hagyománya a pezsgőkészítésnek, mint Franciaországban vagy Spanyolországban, de igazából az a helyzet, hogy szerintem nem szeretjük a pezsgőt. Én legalábbis mindenhonnan azt hallom, hogy sokan csak muszájból tolják le a buborékokat, aztán áttérnek a borokra. Ilyenkor megkérdezem, milyet ittak már életükben. Az ismert magyar márkákat emlegetik.

Pedig van alternatíva, annyira van, hogy még a szupermarketből sem kell kimenni. A Tescóban láttam meg ezt:

Felül egy BB, alul egy Cava. Gyakorlatilag ugyanannyiért. Akkor lássuk, hogy ez mit jelent.

A champagne és a tartályos pezsgő közti különbséget talán sokan ismerik. Persze, előbbi Champagne-ban szüretelt szőlőből készül, de nem is ez a fontos, hanem hogy tradicionális eljárással készítik a pezsgőt: palackban erjesztik, rázzák, ízesítik, a buborékok így jönnek létre, és a végén egy nemesebb, finomabb italt kapunk. Hasonlóan készül a Cava is. A tömegfogyasztás miatt kialakultak azonban kevésbé kifinomult módszerek is, amikor a bort tartályban erjesztik, a szén-dioxidot pedig akár mesterségesen is pótolhatják. A legtöbben pedig még csak ilyet ittak.

Hiába olvashatjuk a Caván, hogy a Tesco saját márkája, akkor is egy Cava. ami azt jelenti, hogy palackban erjedt, abban érlelték, minimum kilenc hónapig seprőn tartották, majd rázták. A champagne után az egyik legtöbbet ígérő márkanév (ami nem termelőt, hanem módszert és körülbelüli termőhelyet jelöl), és ha 700 forintért nem is várhatunk el óriási minőséget, mégiscsak egy Cavát kapunk.

Én bevásároltam jó pár palackot, az egyiket próbaképpen felpattintottam. A buborékok apró szeműek voltak, kialakult a szájpadláson az ilyenkor várható bársonyos érzés, az alapbor friss chardonnay (legalábbis az biztosan volt benne), az egész egy könnyű, kellemes ital. Megkóstoltattam Évivel, aki egyébként nem szereti a pezsgőt: ezt már ő is szívesen itta. Bort nem szívesen vásárolok hipermarketben, és általában örülök a magyar termékek sikereinek, pezsgőben most mégis ezt ajánlom karácsonyra és szilveszterre. Ennél jobb ár-érték arányt ugyanis nehezen tudok elképzelni.

süti beállítások módosítása