English

Egy nap a városban

A belváros legjobb térfelújítása kezdődik

Egy tegnapi sajtótájékoztatón derült ki, hogy a Budapest Szíve program második üteme is elkezdődik 2012-ben, ami - dobpergést kérek -, a Ferenciek tere átépítésével indul.

Amikor kábé egy éve Csaba izgatottan hívott fel, hogy milyen jó lett az akkor elkészült 1,7 kilométeres sétálóutca, a Belváros Új Főutcája a Kálvin tértől a Szabadság térig, természetesen az első dolgunk volt egy ráérős, tavaszi séta. Már akkor is az volt a legerősebb benyomás, hogy az Új Főutca alapvetően két szakaszra oszlik - a Ferenciek tere előtti és utáni világra. A Kossuth Lajos utca autói, a szűkös metrólejáró és aluljáró, amiből fellépdelve a Párisi Udvar gyönyörű, ám élettelen bejárata tűnik fel, kettévágta az élményt.

Ez szűnik meg elvileg nemsokára. A teret teljesen átépítik a gyalogos és kerékpáros forgalomra helyezve a hangsúlyt, ami két nagyon fontos dolgot jelent. Az egyik, hogy a felszínre is kerül gyalogosátkelő a Petőfi Sándor utca tengelyében és a Váci utca vonalában. Nem tűnik fontos dolognak, pedig amióta a Ráday utca felől a Kálvin téren gyalog megyek át az úttesten, egész más kép él a fejemben az egész környezetről.

A másik fontos tétel a mostani koncepcióban, hogy eddig gépjárműforgalom által használt Y-aluljáró funkciója megváltozik, az átépítés után kizárólag a gyalogos forgalmat szolgálja ki, az autóforgalom előtt lezárásra kerül. Bumm. Az Irányi utca felől csak a 15-ös busz hajthat majd be a mai aluljáró feletti útszakaszra, és keresztezheti a Kossuth Lajos utcát a Petőfi Sándor utca felé.

Ezzel együtt már kijelenthetjük, hogy igencsak drasztikusan a gyalogos forgalmat húzta alá a városvezetés, hiszen ebben az esetben még lépcsőzni sem lennének kénytelenek az emberek, még akkor sem, ha egyetlen zebra sem lenne lefestve.

A buszsáv középre kerülne a Kossuth Lajos utcán egészen az Astoriáig, így egyrészt a buszok nem a sétálók mellett húznának el, másrészt a térnél kiszélesített szakaszon a buszsáv helye többé-kevésbé felszabadulna a sétálók előtt. A felszállás nyilván egy középen elhelyezett megállóban oldják meg, amit akár az Y-aluljáróból is el lehet érni.

Persze adódik a kérdés, hogy akkor mi lesz az autókkal, hol lehet felhajtani a hídra a rakpart felől érkezve. Erre a most felújított Március 15. tér lesz a válasz, a hídfőben elvileg lehetséges lesz felhajtani Buda felé a hídra.

Ez tehát az első lépés, és korábban Tarlós Istvántól hallottam, hogy a Párisi Udvar állapotán is változtatnak majd, hogy méltó legyen az új térhez, és ne csak az elmúlás okozta borzongás miatt legyen érdemes átmenni az passzázson keresztül.

Tavaly az új főutca kapcsán felmerült az is, hogy a főváros hosszú távú tervei között új, a belvároson keresztül közlekedő villamosvonalak is szerepelnek, így elképzelhető, hogy idővel a Népszínház utcától villamossal juthatunk át Budára. Majd valamikor, esetleg.

· 1 trackback
süti beállítások módosítása