English

Egy nap a városban

Miért túrták fel Budapest belvárosát?

Magyarósi Csaba 2010 november 04.

Tavasz végén, nyár elején történt talán, hogy végre elkészült a kiskörút Kálvintól Astoriáig tartó szakasza, de az öröm nem tartott sokáig, mert amint elhárult volna az akadály a közlekedés elől, újabbat emeltek: szétbontották az utat az Astoria és a Deák között, ezzel a fél belváros közlekedését ellehetetlenítették. Mivel az új főutca kialakításával a legközelebbi párhuzamos útszakasz áteresztőképessége is csökkent, jelentősen megnőtt a forgalom a rakparton és a nagykörúton, utóbbi a délutáni órákban többnyire járhatatlan.

Jelenleg így néz ki a kiskörút:

Sokan nem értik, hogy mire megy ki ez az egész, milyen lesz a városrész átalakítás után, és hogy mikortól lehet újra normálisan közlekedni a környéken. Utóbbira elég könnyen tudok válaszolni: soha többé.

A városrendezésnek ugyanis áldozatul esik néhány sáv: a korábban kétszer háromsávos kiskörútból jóval kevesebb sáv marad meg, így az alkalmatlan lesz arra, hogy egy nagyvárosban szokásos forgalommal megbirkózzon. Mondjuk pont ez a tervezők szándéka: azt szeretnék, ha kikopnának a belvárosból az autók, és helyüket a gyalogosok, a biciklisek meg a villamosok vennék át.

Nagy vonalakban egyet is értek velük. Nézzük csak meg, milyen lesz a kiskörút az átalakítás után:

Ahogy az a képen is látszik, rengeteg zöldterület kerül a körútra, fák lesznek a járdákon, és a villamossín, meg az út közt is lesz egy kisebb liget. Óriási hiányossága a 3,1 milliárd forintból készülő projektnek (nyugalom, 2,7 milliárdot az EU áll), hogy egy normális látványtervet sem tudtak hozzá készíteni, de az tisztán látszik, hogy a környék sokkal élhetőbb lesz, mint korábban, sokkal jobban illeszkedik majd egy szép belvárosba, mint jelenlegi állapotában.

Két észrevételem azért lenne: egyrészt 2010-ben bűn olyan felújításba kezdeni, főleg pedig a belvárosban, ami a Marseille-i, drezdai és számos nyugati jó példa ellenére nem füvesíti be a villamossíneket, valahogy így:

Másrészt nem is olyan rég Zürichben jártam, ahol a belváros szintén csökkentett forgalmú, viszont rengeteg alternatív útvonal, alagút segíti azokat, akiknek mégis autóval kell közlekedniük. Ha döntenem kell, vezetőként is azt mondom, hogy inkább az új kiskörút, mint a régi, de egy ilyen beruházás, átalakítás előtt nem ártana elgondolkozni azon sem, hogy mi lesz az autós közlekedéssel.

· 2 trackback
süti beállítások módosítása