English

Egy nap a városban

Mit csinálj, ha eltörött a hőmérőd?

Magyarósi Csaba 2016 február 04.

Eltörött a hőmérő. Van ilyen, a hőmérők tökre eltörnek előbb-utóbb, csak elvétve akad egy köztük, amelyik mondjuk egyetemre megy, vagy más módon valósítja meg önmagát.

Még a régi fajta, higanyos modellről beszélünk, ami időnként pontosabb, mint az elektromos verziók, viszont igazából halálos veszély velük élni.

homero.jpg

Ezt mondjuk tudtam eddig is, de a széttörésig nem sejtettem.

Amikor szétgurultak a kis higanygolyók a földön, rögtön éreztem, hogy ezzel most kezdeni kell valamit, és ennek a valaminek nem része a felporszívózás, szóval gyorsan utánaolvastam a neten a teendőknek. És amit olvastam, az eléggé aggasztó volt, mert kiderült például, hogy a higany pont kétszer veszélyesebb, mint tudtam (de nem sejtettem), már a belégzéstől is komoly, maradandó és csak sokára előbukkanó betegségek alakulhatnak ki, szóval nem árt vigyázni vele, de mindenekelőtt be kell szerezni az eltüntetéshez szükséges alapanyagokat.

Csapjunk a lovak közé, ha te is ilyen helyzetbe kerülsz, ideális esetben a következőt teszed:

- szellőztetsz
- gumikesztyűt húzol
- egy papírlappal egy gömbbe tereled a kis higanygolyókat, amit még szintén a papírlap segítségével rápiszkálsz egy másik papírlapra és az egészet beledobod egy befőttesüvegbe, amit lezársz
- a higany helyét felszórod kénporral - ilyesmit patikából tudsz beszerezni, nem adják könnyen, de ha nagyon erősködsz, megkapod
- hagyod hatni a kénport, ami semlegesíti a higanyt, majd az egészet feltörlöd papírral gumikesztyűben, a papírt és a kesztyűt szintén lezárt befőttesüvegbe rakod

Ezen a ponton már hős vagy, csak el kell takarítani valahova a higanyt. Elsőként a gyógyszertárba mentem, ott kinevettek. Kerestem az önkormányzatot, nem válaszoltak. Elmentem a veszélyes hulladék-lerakó telepre, ahol elmondták, hogy nem veszik át a higanyt, mert az veszélyes hulladék, de ha felesleges hungarocellem van, csak szóljak. Vissza a patikába, megint kinevettek. Konkrétan.

Szóval ott tartunk, hogy kezemben a veszélyes hulladék, aminek az elszállításába én energiát ölök, mert nem szeretném, hogy valaki véletlenül megtalálja és megbetegedjen tőle, de semelyik szerv, szolgáltató nem akarja átvenni  tőlem - nyilvánvaló, hogy tízből kilencszer egy ilyen kaland végén a szemetesben landol a cucc, ami tényleg nagyon veszélyes.

Nálam nem így történt, a sok ide-oda utazgatás közben átvette tőlem egy meg nem nevezhető szolgáltató, akinek nem ez lenne a dolga és elvitte egy 15. kerületi hulladéklerakóba, ahol elvileg átveszik az ilyesmit, de a sztori vége nem törvényszerű és nem is tipikus. Viszont az látszik, hogy az egész rendszer bukdácsol és átgondolatlan.

Írtam egy levelet az önkormányzatnak, amiben megkérdeztem, hogy mit kéne tennem, azonban erre nem érkezett válasz, szóval máig fogalmam sincs, mit a helyes eljárás. Higanyos hőmérő nincs már itthon, és arra biztatok mindenkit, akinek van, hogy szabaduljon meg tőle (vagy legalább érettségiztesse le) de őszintén szólva ötletem sincs, hova kéne vinni: kidobni nem ér, más megoldásról meg nem tudok.

Ha van bárkinek tippje, írja le ide a köz okulására.

süti beállítások módosítása