Egészen véletlenül futottam bele egy soroksári jegyzőkönyvbe és egy képviselő-testületi előterjesztésbe (ilyen szörnyen sem indult még cikk az Egy nap a városban blogon). Két év különbséggel készültek, az egyik még csak egy tervezett beruházásról írt, a másik szerint már elkészült a kábé egy kilométeres útszakasz. Nem is lenne az egészben semmi különös, ha az önkormányzati papírok nem a Külső Keleti körút nulladik ütemeként hivatkoztak volna az M5-ös autópálya melletti útszakaszra.
Így viszont elkezdett érdekelni, hogy miről is van szó. Korábban ugyan olvastam arról, hogy terveznek egy gyorsforgalmi utat, ami kábé 13 kilométer hosszan köti majd össze Soroksárt a Jászberényi úttal, de azt hittem, az a projekt elhalt.
Ahogy az ábrán is látszik, a Külső Keleti Körút Kelet- és Dél-Pestet köti össze a Hungária és az M0-ás között, az útszakasz terve fél évszázados. Az utóbbi években egyébként számos szakértő megkérdőjelezte az értelmét, egyrészt a növekvő üzemanyagárak miatt eleve csökkenő forgalom, másrészt az M0-ás, harmadrészt az összekötött városrészek miatt: sokak szerint ezekben nincs akkora jövés-menés, hogy érdemes legyen felépíteni egy ekkora utat. Főleg, hogy a zöldek szerint nagy árat kéne fizetni érte: kettévágná a pesti oldal legnagyobb erdejét, a város tüdejének is nevezett Halmi erdőt, kevésbé lennének élhetők az érintett területek. Legutóbb 2008-ban vágtak neki a terveknek, akkor még abban bíztak, hogy 2010-re elkészülnek, aztán nagy volt a lakossági tiltakozás, meg volt más dolga is az aktuális politikának, szóval az építkezés elbukott.
Úgy tűnt, örökre, de a most kezembe került jegyzőkönyv szerint erről szó sincs: a frissen átadott útpályát nulladik szakasznak nevezik. Egy keskeny, kétszer egysávos útról van szó, ami a kerület szerint idővel majd a Külső Keleti Körút utolsó (vagy első, attól függ, honnan nézed) szakaszának egyik útpályája lehet: építeni kell mellé még egy ugyanilyet, hogy a gyorsforgalmi út már kétszer két sávos legyen.
Felhívtam a kerületet, ahol elmondták, hogy a Külső Keleti Körút terve kőbe van vésve (vagy gránittömbbe, haha) úgy a kerületnél, ahogy a fővárosi önkormányzatnál, így az előkészítő munkák is abba az irányba tartanak, hogy egy nap nagy építkezés kezdődjön. Hogy ebbe mikor vágnának bele, arról semmit sem tudtak mondani a soroksáriak, csak azt ismételték el, hogy a jelenlegi tervek szerint lesz Külső Keleti Körút.
Hogy miként fest majd, arról lehet némi elképzelésünk. A napokban kaptam ezt a linket (kösz, sadia!), amin a Korzó tervezési stúdió tervei láthatók arról a szakaszról, ami a mostani elképzelések szerint a föld alatt haladna. Így nézne ki:
Nyilván ez a legkulturáltabb megoldás, ami gyors és viszonylag rendezett átjutást tenne lehetővé keletről délre, bár nem vagyok forgalomtechnikai szakértő, fogalmam sincs, hogy szükség van-e ilyesmire egyáltalán. Mindenesetre van egy másik terv is erre a területre, a pesti zöldgyűrű, ami nem a gyors előrejutásra, hanem az élhető, egészségesebb környezetre koncentrál, ha van időtök, olvassátok el azt is, izgalmas koncepció (Erdős Zoltánnak köszönjük a linket).