English

Egy nap a városban

Budapest 2020: megújul a kisföldalatti

Magyarósi Csaba 2012 augusztus 16.

Cikksorozatunk első három részében megbeszéltük, hogy mekkora uniós forrásból gazdálkodhat a főváros, és hogy ebből a pénzből HÉV-vel összekötött 2-es metrót, 5-ös metrót és új villamos útvonalakat építene a BKK.  Az utolsó, negyedik részben a kisföldalatti megújulásával foglalkozunk.

Bár a járműveket a kilencvenes években felújították, ezek alapvetően a hetvenes években készült szerelvények, szóval néhány közülük már elmúlt negyven éves. Éppen ezért lassan cserére szorulnak, ami közel sem egyszerű meló, a kisföldalatti ugyanis speciális jármű: egyrészt alacsonypadlós, másrészt nagyon szűk alagútban közlekedik, harmadrészt felsővezetékes üzemben dolgozik. Jobban emlékeztet villamosra, mint metróra, éppen ezért mindenképp egyedi járműre van szükség.

Ezek beszerzésével párhuzamosan felújítanák az állomásokat is: liftekkel akadálymentesítenék őket, az olyan, szűk lejáratú állomásokon, mint az Oktogon, kiszélesítenék a lépcsősort, de tervezik az állomások áthelyezését is. Főleg a Mexikói úti végállomásét, amit közelebb helyeznének az egyes villamoshoz, hogy jobban bekössék a vonalat a város vérkeringésébe.

De szó van a vonal továbbépítéséről is. Ha a Rákosrendezői térségből építési terület válik (hatalmas, semmire sem használt vasúti területek vannak itt), és újabb lakóházak nőnek ki a földből, az ő kiszolgálásuk megoldható lenne a kisföldalattival. Ugyanitt P+R parkolókat is elhelyeznének, hogy az M3-ason érkezők le tudjanak parkolni a városhatárban és a földalattival utazhassanak tovább.

De van egy nagyobb elképzelés is: körülbelül 2,5 kilométerrel kijjebb, egészen a Körvasútsorig húznák a vonalat, így egy meglehetősen nagy területről lehetne kényelmesen eljutni a belvárosba a föld alatt. A végállomáson itt is P+R-parkolók kialakításával számolnak. (A térképen A-tól B-ig látható a jelenlegi szakasz, B-től C-ig a lehetséges új).


View Larger Map

A beruházás teljes költsége elérheti a 40-45 milliárd forintot, ennek a fele az új kocsikra menne el, ami elkerülhetetlen tétel. A kiadásokat teljes egészében uniós forrásokból fedeznének.

Nyomj egy like-ot, ha tetszik a projekt.

süti beállítások módosítása