English

Egy nap a városban

Armageddon a belvárosban

Magyarósi Csaba 2012 február 14.
Címkék: városkép

A minap a belvárosban sétálgattam, és furcsa dögvész nyomaira bukkantam. Az egyik kedvenc környékemen, a Gerlóczy-t körülvevő utcákban elkezdtek kipusztulni a színvonalas üzletek. Magamban csak minipárizsnak hívom a környéket, a tér, a szűk utcák és a boltok is a francia fővárost juttatják az eszembe, ezért is sajnálom, hogy pusztulásnak indult.

Először a Gerlóczy utcában található sajtüzletnél álltam meg, ahol a szokásosnál kisebb volt az élet. Egészen pontosan életnek még csak nyomát sem láttam: mintha felrobbantottak volna egy neutronbombát, ami az épületeket ugyan sértetlenül hagyta, de minden szerves anyagot elpusztított.

Az apokaliptikus hangulatot csak tovább növelte a hóba ejtett szemüveg képe, ami egy letűnt civilizáció utolsó maradványának látszott:

Közelebb léptem a bejárathoz, és a kirakatra ragasztott írásból kiderült, hogy ezt bizony felszámolták, boldogtalanok a sajtkészítők. Tudtam, hogy a boltnak ugyanaz a tulajdonosi háttere, mint a Gerlóczy kávéháznak és a közelben található szalámiboltnak. A kávézóval minden rendben, szinte folyton tele van vendégekkel, de a sajtboltot látva úgy döntöttem, megnézem a szalámiüzletet is.

Hát ott is robbantottak egy bombát:

Aztán körülnézem a térről nyíló Vitkovics Mihály utcában. A szintén franciás hangulatú lakberendezőbolt elvileg még nyitva van, gyakorlatilag viszont a rácsot rázárták a bejáratra, és szintén nem mutatta élet jeleit hétköznap délelőtt.

És a galéria sem úgy nézett ki, mint ami nagyon prosperál:

Volt ugyan néhány üzlet még az utcában, ami valahogy túlélte az elmúlt időszakot, de az tisztán látszik, hogy a válság nagyon megviselte a környéket. Meg néhány önkormányzati intézkedés: a sajtbolt, a szalámibolt és a Gerlóczy egyik tulajdonosa egy hosszabb írást tett közzé Milka tehén címmel, amiben kifejti, hogy miért döntött a bezárás mellett. Elsőre keveset értettem meg a szövegből, de nagyon úgy tűnik, hogy a behajtási tilalom nem tett valami jót a kereskedelemnek, meg az sem, hogy csökkent az igény a minőségre. Nyilván amikor az emberek másfélszeres-kétszeres lakáshitelt fizetnek, az már a középréteg vásárlási szokására is hatással van, ami meg nyilván nem kedvez a kis boltoknak.

Sajnálom, hogy bezártak az üzletek, közben meg bízom abban, hogy a válság után újra megtelik élettel a környék.

süti beállítások módosítása