English

Egy nap a városban

Budapest legszebb lépcsőházai: Aranykéz utca 2.

szucsadam 2012 január 11.

Kicsi a világ - ezt szoktuk mondani, amikor régi ismerősökbe futunk bele egy akkora városban, mint Budapest. Főleg akkor, ha utoljára egy egész más városban futottunk velük össze, vagy - ahogy az én esetemben - általános iskolás osztálytársak voltunk a fővárostól 130 kilométerre, Győrben.

Ennek ellenére, amikor pár éve a metróban megláttam Zsuzskát, rögtön tudtam, hogy ő az. Pedig sok év telt el, ráadásul háttal állt, csak a kabátját meg a fejtartását figyelhettem meg, de gyorsítottam a lépteimen, hogy köszönjek neki. Örült nekem, kiderült, hogy építészettel foglalkozik. Öt percet beszélgettünk, aztán elváltunk.

Viszont nemrég kaptam tőle egy levelet, amiben egy rakás képet ajánlott a sorozatba. Egy műemléki értékleltár keretében látogattak meg lépcsőházakat, többek között olyanokat, amiktől eláll az ember lélegzete. És mivel Zsuzska a remek fotók mellé kitűnő leírást is készített, a Budapest legszebb lépcsőházai sorozatban néhány részt az ő munkája alapján mutatok be, az ő szakmai tárlatvezetésével. Elsőként az Aranykéz utca 2. van soron.

És még egyszer: kicsi a világ.

Mintha meseországba érkeztem volna, mikor beléptem ebbe az 1912-ben épült, eklektikus-szecessziós saroképületbe. Zártsorú beépítésben áll, kicsit furcsa, hogy bejárata nem sarki kitüntetett helyen van, hanem a ház legszélén. Belépve egy egészen fantasztikus, kerámiadíszes előtér fogad, az első emeletre érve aztán elfogy a díszítőkedv, és egy visszafogottabb, a századfordulón épült házakban megszokott, de szépen megmunkált lépcsőház visz fel a felsőbb emeletekre.

Az előtér és a lépcsőház színes, arabeszk díszítésű, a lépcsőkar íves, húzott fokokkal, orsóterében lifttel.

A ház építésének datálásához az egyetlen adat az, hogy 1913-ban Sátori Sándor felvonó létesítésére nyert engedélyt. 1922-ben Stigler a TRANSORIENT Bank Rt. Költözik a házba, ezért átalakítják a földszintet. 1937-ben a tulajdonos Jaritz Nándor a földszinten lévő üzleteket, valamint az első emeletet alakítja át. Az 1945-ben megsérült épületet özv. Jaritz Nándorné állíttatja helyre, az építész Aschner Jakab.

Irodalom:
Építő Ipar 1913.02.09-i száma
Adalékok a Belváros történetéhez. I-II. kötet. [Szerkesztette Mészáros György és Vízy László. Felelős kiadó: Ráday Mihály.]

süti beállítások módosítása