English

Egy nap a városban

Harry Potter és a beszarok az izgalomtól

Magyarósi Csaba 2010 november 25.
Címkék: kritika film

Tegnap megnéztük a legújabb részt, pedig voltak fenntartásaim. Nem olvastam a könyveket, nem merültem el a szükségesnél mélyebben a Harry Potter-univerzumban, egyszerűen csak megnéztem a filmeket, és amennyire a körülmények engedték, szerettem őket. A bölcsek köve meg a titkok kamrája még nem volt olyan erős, amolyan szegény ember Gyűrűk urájának tartottam őket, aztán az azkabani fogoly Alfonco Cuarón rendezésében hirtelen zseniálisan sötét lett, a tűz serlege és a főnix rendje ügyesen vitte tovább ezt a vonalat, míg a tavaly mozikba került félvér hercegről azt hittem, az a kettészedett utolsó rész: olyan unalmas és lapos volt, mintha a sztori akciókban tobzódó második felét nem sikerült volna leforgatni.

Amikor pár hónapja megtudtam, hogy az egy teljes epizód volt és most érkezik az utolsó rész első fele, a félvér herceg miatt komolyan tartottam attól, hogy el fogok aludni a moziban. Ehhez képest a halál ereklyéi olyan ütős lett, hogy nem nagyon tudott volna elviselni több izgalmat a vászon. Bár egy félbevágott könyvet kapunk, a történet kerek, tart valahonnan valahova. És még nem is unatkozunk: a szokásos játékidőbe a felénél véget érő sztori ellenére elképesztő mennyiségű akciót sikerült belezsúfolni, repkedő seprűcsatán át félig leszakadó végtagokon keresztül kegyetlen kínzásokig van itt minden, amire egy 16 év fölötti számít, és amitől egy fiatalabb gyerek konkrétan összeszarja magát.

Főleg, mert a hangulat is ezt húzza alá: olyan nyomasztó az egész film, annyira átélhetően jelenítették meg a főszereplők lelki gyötrődését, kétségeit, és olyan ügyesen nyírnak ki időnként egy-egy fontos, de szimpatikus mellékkaraktert, hogy hatévesen életre szóló sokkot lehet itt összeszedni. Ráadásul a főszereplők sem zökkentenek ki, őszintén nem gondoltam volna, hogy Daniel Radcliffe a könyvsorozat borítóján látható rajzolt kisfiúhoz való hasonlóságon kívül valaha is képes lesz bármit felmutatni, ehhez képest a legújabb részben nemcsak nem zavaró, hanem időnként egyenesen élvezhető a játéka.

A Harry Potter és a halál ereklyéi 1. a legjobb epizód eddig, és ha a sorozat így folytatja tovább, Star Wars-i űr marad utána, amikor jövő nyáron a második résszel lezárják a varázslótanonc kalandjait.

süti beállítások módosítása