English

Egy nap a városban

Szuper delikát nyílt ott, ahol nem számítanál rá - Essence

szucsadam 2019 május 13.
Címkék: gasztro delikát

A delikátok, amiket nevezhetnénk feinkostoknak is, ha még emlékeznénk a korábban Magyarországon is elterjedtebb elnevezésre, vagyis a magas minőségű árukat felsorakoztató kisboltok szerencsére egyre több helyen bukkannak fel a városban. Az ilyen helyeken nem azon kell gondolkozni, hogy mely termékek nem rosszak, hanem hogy a néhány jóból melyiket próbáld most ki.

Ezek felbukkanási esélye megsokszorozódik a Lipótváros - Újlipótváros vonalon, máshol ritkábban találkozhatunk ilyenekkel, és vannak olyan részei a városnak, ahol egyenesen kuriózumnak számítanak. Mégis megjelennnek: ilyen a Wekerlén található Másik bolt, ami annak ellenére tapadt meg a városrész közepén, hogy egy bizonyos tekintetben nem kifejezetten oda való, vagy amit most találtam, az Erzsébet királyné és Nagy Lajos király útja sarkán található Essence. Ami egy deli és egy kávézó szerelemgyereke.

dsc07462.JPG

A hosszúkás üzlet első része kávézó: jó kávét főznek, szendvicseket, croissant-okat árulnak (fagyasztva veszik, itt melegítik fel), és elég jó süteményeket, tortákat is szereztek, hogy teljes legyen az élmény. Hátul, a bolt végében egy viszonylag szűk kínálattal borok (nagyrészt az üzlet tulajdonosának borászata és más ismerősök), olívaolajok (Igaziolíva termékei, csak amit épp én vettem, az 30-40%-kal drágábban), meg mindenféle egyéb élelmiszer.

Persze, mondhatjátok, Zugló. De ez csak egy szó, számtalan különböző árnyalattal, és ez a sarok nem tartozik oda, ahol mindenáron literjét 10 ezer forintért adó olívaolajat, 3500 forintos rozét és hasonlóan drága, érlelt sajtokat és sonkákat vásárolnának nap mint nap a tömegek. Legalábbis annyian, hogy egy ilyen bolt garantáltan fennmaradjon. Ki is fordult pár vásárló az árak láttán, amíg ott voltam.

Én persze nem lepődtem meg az árakon. Azon viszont igen, hogy grillsajtos szendvics néven mit hoztak ki elém egy laza reggelire. Egy csodás deszkát, nem várt figyelmességekkel:

dsc07444.JPG

dsc07447.JPG

Túl jó volt. Ezt úgy értsétek, hogy túl sok ízletes, jó minőségű cuccot, fűszert, olajat, ízt pakoltak bele, ezért úgy tobzódtak ezek összevissza a számban, hogy nem adtak egységes képet. A kevesebb több lett volna, mondom ezt úgy, hogy kifogástalan a minőség. Csodás reggeli.

dsc07442.JPG

A kávé is remek, és nem bírtam ki, hogy egy somlóit is ki ne kérjek. A cukrász bátorsága megdöbbentett: a somlói alig volt édes, nem cukorral, hanem jó csokival, vaníliával, helyben készült tejszínhabbal állt össze a desszert.

dsc07452.JPG

Vásároltam egy “spontán erjedt” rozét, valószínűleg azt jelenti a felirat, hogy nem használtak fajélesztőt, hanem ami a bor körül a levegőben volt, az erjesztett. Jófajta kékfrankos rozé ez, kétségtelen.

Ami meglepett, az a magyar készítésű REX ketchup. Hát ez valami félelmetesen jó, emberek. Fűszeres, tömény, tehát nem paradicsomszósz, de azért látszanak benne a rostok. Azóta rákaptam arra, hogy ketchupos kenyeret egyek, semmi más nem kell az élményhez. Persze nem csak itt lehet kapni ilyet, csak én itt találkoztam vele először.

dsc07428.JPG

Egy spanyol, karakteres, korai szüretelésű olívaolajat is vettem. A boltban egyébként kóstolni is lehet olajat, tehát ahogy egy jobb olajlelőhelyen illik, itt is tudjuk, mit veszünk. Hazaérve csodálkozva vettem észre, hogy 2017-es szüretelésű a cucc, és egy hónap múlva lejár - az ilyet olcsóbban lehet kapni általában -, ami lehet, hogy az ízén nem érződik, mert tényleg nem volt baja, de furcsálltam egy vadiúj bolt esetében a figyelmetlenséget, hiszen ők eleve így vásárolták meg. Facebookon rákérdeztem, azt írták, vigyem vissza, és kicserélik.

A személyzet egyébként kábé a hihetetlen kategória: felkészültek, profik és kedvesek. Az üzletvezető egyébként Czinege Tamás, aki a Gasztro-Hack rendezvényekről ismerhetünk. A bolt előtt ácsorgó szmóker szerintem ugyanaz, mint ami az oldal Bemutatkozunk lapja tetején látható, Tamással egyetemben.

dsc07466.JPG

A delikát mindenképpen üdítő jelenség ott, ahol áll, várható, hogy sokan odaszoknak. Hiszen ez egy kényelmes, jó kávézó, elégséges ülőhellyel, teraszrésszel - ami mellett mondjuk csúcsidőben a Nagykörút forgalma pöfög el -, ahol vehetünk otthonra pár felnőtt jutalomfalatot. Az árképzés az ötödik kerületet idézi, de végül is: ez Zugló, nem?

Essence Delicates
Cím: 1149 Budapest Nagy Lajos Király útja 181.

süti beállítások módosítása