English

Egy nap a városban

Kipróbáltam a bérelhető budapesti elektromos rollereket

szucsadam 2019 május 06.
Címkék: közlekedés

Az újfajta közösségi közlekedés alapvető megváltást hozhat a városoknak. Budapest is kiveszi a részét ebben, van itt telekocsi, Bubi, több elektromosautó-kölcsönző, elektromos robogó, amik mindegyike azt a célt szolgálja, hogy alapvetően kevesebb autó legyen az utakon, a zsúfolt városrészekben, anélkül, hogy menetrendeket meg bejárt útvonalakat kellene böngészni.

A modern közösségi közlekedésben járművet keresel, nem útvonalat és indulási időt. A modern közösségi közlekedésben kötöttebb bejárható területek vannak, de azon belül nagyobb a szabadság.

Ritkább csatlakozási lehetőség, szűkebb érvényességi terület vs. kötött menetrend és kötött útvonalak. Az új szemlélet szerint, miután megvan a jármű, a továbbiakban nagy szabadságunk a virtuális kerítésen belül, és úgy tűnik, hogy belvárosi közlekedésre ez a kompromisszum alkalmasabb.

A rendelkezésre álló járművek száma nyilvánvalóan növekszik, ha az üzlet beindul. Most pedig, hogy egy korlátozott területen elérhetőek a LIME elektromos rollerei, sorra bukkannak fel előttünk újabb és újabb példányok majd a rakparton, és később egyre több helyen a városban. A South Parknak volt egy erre vonatkozó epizódja, ami tökéletesen visszaadta azt az érzést, amit lehet most látni: már megint itt van egy!

dsc07244.JPG

A rajzfilmsorozat The Scoots részében az utcán ácsorgó, mozdulatlanul várakozó elektromos rollerek száma egyre csak nő az utcákon, az emberek pedig nagy természetességgel állnak fel rá, és mennek dolgukra. Valóban: az elektromos roller egy baromi jó városi haladási eszköz lehet, kis helyet foglal, nem is kell tudni hozzá biciklizni, nem kell megosztani a seggünk alatti párnát ezer másik emberrel, nem vizezi össze a nadrágunkat, parkolni egy álom. Aztán a rajzfilmben egyre csak szaporodnak a rollerek, senki nem tudja már, ki hozza őket, de apokaliptikus hangulat lesz úrrá a nemrollerezőkön, emiatt:

Így aztán nem csoda, hogy kíváncsi voltam, milyen a budapesti LIME rollere, ezért kipróbáltam.

Szűkebb tesztüzem

Először is le kell szögezni, hogy tesztüzem zajlik, vagyis a rollereket elvileg csak az alábbi területen használhatjuk, és találhatjuk meg:

image_3.jpg

Gyakorlatilag a rollerek nagy része egy átlagos hétköznap a területen kívül ácsorog. Az applikációban ugyan be van állítva egy tiltott zóna, és ha oda parkolsz, büntetést kaphatsz, valójában ez a terület kicsi, inkább a tesztelőknek szól.

img_1615.PNG

img_1609.PNG

Könnyű elkezdeni

Ahhoz, hogy használd a rollereket, le kell töltened a LIME appot. Érdemes beállítani a bankkártyánkat előre, mert ha az első bérlésnél tesszük ezt meg, akkor annak az idejét is hozzáadja a bérleti időhöz.

Ha ez megvan, az appban egy QR kód olvasóval lecsippantjuk a roller kormányán lévő kódot, és már mehetünk is. Ha végeztünk az utunkkal, egyszerűen otthagyjuk, ahol senkit nem zavar, a telefonunkon rányomunk a lezárást jelző gombra, és mehetünk dolgunkra. Az összeget levonják a bankszámlánkról.

dsc07237.JPG

Nem annyira olcsó

Papíron a roller bérlése első ránézésre nem drága, hiszen 250 forint az alapdíj egy kölcsönzésnél, és percenként 50 forint a használat. Így egy BKV jegy árából négy percet mehetünk, ami egy optimális 15 km/h-s tempónál egy kilométeres távot jelent. Nyilván ha ennél sokkal hosszabb távra megyünk, egyébként sem ezt választjuk.

Inkább érdemes összevetni a saját súlycsoportjával: az elektromos roller nálam valahol a Bubi és az elektromos autó között helyezkedik el.

A Bubi egy napra 500 forint, ezért cserébe fél órás távokra ingyen használható, nincs használati díj. Ez általában elég is. Ha nem napijegyben gondolkozunk, akkor éves bérlet váltásával havi 1000 forint a bérlet, és 30 perces etapokra így több költségünk nincs is.

Az elektromos autók állnak a legközelebb fizetési konstrukcióban a rollerekhez. Kisautónál egy havi díjat kell kifizetni, ami 990 forint (kábé mint a Bubi), és percenként még 65-66 forintot. Alig többet, mint a rollerért, mondjuk dugóban állva ez ugyanannyi. update: Az elektromos robogók percdíja meg 49 forint Budapesten, nincs havidíj, szóval ebből a szempontból még mindig az hangzik a legjobbnak.

Ha tehát négyszer bérelsz rollert egy hónapban, akkor az alapdíjad ugyanannyi, mint az autónál, ha többször, akkor több. A percdíj pedig kicsit kevesebb, mint az autósnak, ami viszont - ha nem dugóban állsz -, négy perc alatt nem egy kilométert, hanem annak két-háromszorosát is megteszi. Parkolni mondjuk nehezebb vele, és a stressz is több.

Nem annyira biztonságos

A rollereket elvileg bukósisakban kell használni. Ez nem véletlen, és te is rájössz, ha kipróbálod: egy percig sem éreztem komfortosnak a hajtást, fékezést. Ellököd magad, a jobb hüvelykujjaddal megnyomod a gázpecket, és elég jól ki is lősz, néhány másodperc alatt 20, tíz másodperc alatt akár 25 kilométer per órás sebességgel. A fék a bal oldalon van, de nem könnyű meghúzni úgy, hogy közben biztonsággal fogod is a kormányt. Ritkán érzem, hogy nagyon kellene, de itt tényleg bukósisak után kiáltottam, és féltettem a gyalogosokat magam előtt.

A tesztüzem jellemzően bicikliutas helyeken, meg a budai rakparton van, utóbbinál osztatlan közös téren sétálnak a gyalogosok, a biciklik és a rollerek. Én a bicajt biztonságosabbnak érzem, de még a Segway-t is, amit egy ösztönös hátradőléssel megáll, mint ezt a rollert. Ezért is tiltják ki egyre több helyen a járdákról, még Budapest egyes részein is.

Verdikt

A nem annyira olcsó, nem annyira biztonságos e-rollerek mégiscsak nagy népszerűségre számíthatnak, mégpedig a használat minden egyéb szempontjának pehelykönnyűsége miatt. Nincs gond a regisztrálással, mint a Bubi esetében, nincs félelem a károkozás miatt, mint a drága elektromos autóknál, a parkolási és dugóprobléma meg teljesen el van felejtve. Úgyhogy bármit is csinálunk, úgy járunk hamarosan, mint a South Parkban, hogy a járdán kerülgetjük majd az otthagyott paripákat, és úgy kell visszautasítanunk a használatát, mint a szupersop-kártyának, hogy kitartóan, és következetesen nemet mondunk.

süti beállítások módosítása