English

Egy nap a városban

Az Andrássy úti luxuscsokibolt továbbra is baromi jó hely

szucsadam 2019 február 21.

2017-ben jártam először a Ghraoui nevű Andrássy úti csokoládéboltban, és teljesen elámultam azon, amit láttam. Egyrészt a kiszolgálás olyan volt, ami a luxusüzletekben megszokott, ugyanígy a termék csomagolása és az egész üzlet berendezése méltó volt a helyszínhez. Az ár viszont visszafogott volt, jóval kevesebb mint 300 forintért adtak egy-egy bonbont (nyilván méretfüggő), ami teljesen megegyezik a budapesti minőségi bonbonok árával, akárhol.

A Ghraoui egy damaszkuszi kereskedőcsalád, ami 1805 óta folyamatosan építették a cégbirodalmukat Szíriában. Eleinte cukor-, kávé-, tea- és gyümölcskereskedelemmel foglalkoztak, majd fokozatosan fordultak a csokoládé felé is, 1930-tól. Nemsokára olyan áruházakban lehetett kapni a termékeiket, mint a Fortnum & Mason, a Selfridges és a Harrods, sőt az angol királynő beszállítói is voltak.

A család gyárait és üzemeit többször államosították, végül Bassam S. Ghraoui egyetlen megmaradt üzletből kiindulva újra elkezdte felépíteni a márkát. Magas minőségű csokoládéüzemet nyitott Damaszkusz külvárosában, nyerte is a díjakat, ám szíriai polgárháború miatt 2012-ben bezárták a gyárat. Ezután jött Magyarországra, Hatvanban akarta újranyitni az üzemet, és az Andrássy úton nyitották meg a bemutatóboltot, ez lett az egész Ghraoui márka legfontosabb központja (a teljes történetük is megér egy olvasást, itt találjátok).

Így történhetett, hogy láthatóan nem kimondottan profitra hajt az üzlet, hiszen ha gyurmát formáznának kézzel, festenének meg, csomagolnának be, és adnának el ilyen színvonalon az Andrássyn, akkor sem biztos, hogy lenne túl sok nyereség rajta. Ugyanis nem állnak a sorok az üzlet előtt, na.

dsc05084.JPG

Bassam S. Ghraoui aztán tavaly meghalt. Felesége és családja természetesen viszi tovább a vállalatot, a nevet. Én pedig újra benéztem az üzletbe így, másfél év után, kíváncsi voltam, lesz-e változás. Akkor azt jósoltam, hogy képtelenség fenntartani ezt az üzletet, de kiderült: tévedtem.

Az üzlet mindenben a nyitás utáni színvonalat hozza, az árak sem emelkedtek, legalábbis egy hat darabos válogatást most is 1600 forint kötül kaptam meg. Díszdobozt, kis színes termékbemutató könyvet, vastag papírtáskát nem kértem. Nem ajándékba vittem, úgyhogy nem termeltem ennyi szemetet, még ha szép is.

Azért mentem be, hogy megkérdezzem: van-e tejmentes bonbonjuk. Általában sehol sincs, mert ha az étcsokiba nem is, a tölteléket szokás tejszínnel lágyítani, krémessé tenni. Meglepetésemre a válasz a “természetesen” volt, és már mutatták is a pisztáciás, karamelles és narancsos bonbonokat, valamint ezek keverését egyéb összetevőkkel, mandulával és mással. Vagy hétféle bonbon volt teljesen tejmentes (így vegán), aminek baromira örültem, mert ritkán lehet jó minőségű bonbont adni tejérzékenyeknek.

Baromi jó volt mindegyik, főleg a karamellás alapúak ízlettek nekünk, a lófejes modellt nagyon ajánlom azoknak, akik már azt gondolták, hogy a krémesség és a tejszín kéz a kézben jár. Legközelebb abból veszek egy nagyobb adagot.

Mert ennyi idő után kijelenthetem: nem félek többé törzsvevő lenni itt. Eddig tartottam attól, hogy a luxuscsokiüzlet tényleg luxusárakat vezet be, de most már látom, hogy a minőséget fizettetik meg, a többi, a vendéglátás, a kiszolgálás, az egész körítés a család számára természetes velejárója ennek, és nem egy kifizetésre váró plusz. Isten áldja őket.

Ghraoui
Cím: 1061 Budapest, Andrássy út 31.

süti beállítások módosítása