English

Egy nap a városban

Iszonyú jó pálinkát kóstoltam ingyen - Balaton Ízlelő

szucsadam 2016 április 04.
Címkék: gasztro pálinka

update: a hely bezárt

A Királyi Pál utcában már több mint másfél éve üzemel egy kis bolt, nem messze a Rózsavölgyitől. Balaton Ízlelő a neve, és a cégérben van még két szó: delikátesz és kóstolóbár.

Kóstolóbár. Mi az?

Amit itt árulunk, azt megkóstolhatod.

Tudom, ezt ugyanígy elmondhatja magáról bármelyik piaci zöldséges, vagy sajtkereskedő. De itt többről van szó. Két okból is.

Először is az, hogy a hely nevében benne van a lehetőség a kóstolásra, mindjárt nem teszi olyan kellemetlenné a dolgot. Nem érzem úgy, hogy kényszerítve vagyok a vásárlásra, vagy hogy a kofa megkérdezi utána, hogy "na, mennyit adhatok?", esetleg a harmadik kóstoló után elsomfordálok, mert a negyediket már pofátlanságnak érzem. Itt nem, ez egy kóstolóbár.

p1320500_1-1.JPG

Másodszor pedig itt nincs egy árva zöldség sem. Viszont van egy csomó minden más, a Balaton partjáról. Merthogy az ottani termelők dolgait árulja az üzlet, szintén balatoni tulajdonos jóvoltából.

Kóstolhatunk sajtokat:

p1320494_1.JPG

Mindenféle jóval bevont tökmagokat:

p1320491_1.JPG

Pimpompápomot:

p1320508_1.JPG

Tudom, mielőtt továbbmegyünk, adós vagyok egy magyarázattal. A pimpompápom a gyermekláncfű másik neve, ez pedig pitypangméz a Zsusskától, egy Balaton-környéki kézműves termelőtől.

Tökmagkrémet:

p1320515_1.JPG

Édes sörmustárt Susanne Dauchertől, a Pécselyen élő, a kilencvenes években a Balaton vidékébe beleszerető hölgytől, akinek az ecetei nagyon híresek lettek, és a legjobb éttermeknek is szállítanak belőle.

p1320519_1.JPG

Csopaki levendulaszörpöt.

p1320518_1.JPG

Erős Lacit. Olyan, min az Erős Pista, csak Laci. Laci, a kézműves.

p1320523_1.JPG

És most keményítsünk be. Oké, ilyesmiket piacon is lehet kóstolni, de mi van az italokkal? Ugyanis is mindenféle bort is kóstoltam, külön poharakba töltve, főként a Kislaki pincészettől, de kaptam egy kis kóstolót az Istvándy pincészet gondozásában is. Sőt egy újbornak kissé nyers erejű Kislaki Érintetlent is kortyoltam, ebből aztán vittem is haza, annyira rácsodálkoztam.

p1320511_1.JPG

Egyébként érdemes kipróbálni a Kislaki Érintetlen újborát, akik szeretik a gyümölcslé típusú borokat, ezt imádni fogják:

p1320536_1.JPG

És, éés, éééés pálinkát! Azt is kóstolhatsz. Mégpedig én egy kis korty, inkább csak nyelvnedvesítő Fülig Jimmyt kaptam, érlelt barackot. Ezt a Petendi pálinkaház készíti, 2014 óta - amióta nem védi a szerzői jog Rejtő Jenő műveit -, tölgyfahordóban érlelve, saját tervezésű berendezésen, ami se nem kisüsti, se nem oszlopos. De ez lényegtelen, mert a fontos az, hogy a barack ott gurgulázik le a torkodon.

p1320538_1.JPG

Isten látja lelkem, én nem szeretem a pálinkát. A családi összejöveteleken, ahol kedves jó sógorom "az állatok esznek úgy, hogy előtte nem isznak" felszólítással nyomja a kezembe a felest, nem őszinte a mosolyom. De voltam én pálinkaversenyen is, ahol a legjobbnak választott pálinkaházak kóstoltattak, sőt egy alkalommal egy falusi vásárban kineveztek pálinkakóstolási zsűrielnöknek, pedig isten bizony csak tíz percre akartam beugrani körülnézni.

Nem nagyon ittam olyan pálinkát, amit szívesen megvásároltam volna. Na, de ez a Fülig Jimmy olyan volt.

Persze lehet, hogy egy pálinkakedvelő véleménye sokkal többet ér, mint az enyém, de ez az élelt barack szerintem iszonyú jó. Van Piszkos Fred pálinkája is a Petendi pálinkaháznak, ami Jimmy 40 százalékához képest 60-as értékkel bír. Erre azt szokták mondani, hogy csak az alkoholt érezni, de ők állítják, hogy nem. Kíváncsi vagyok arra is.

Végül persze vettem pár dolgot otthonra, mert nyilván nem jótékony céllal kóstoltatják végig a kínálatot az üzletben. Amiről egyébként az a véleményem, hogy szuper dolgokat árul, mint látható, néhány nagyon különleges minőségű termékük is van, de a borválaszték elég szegényes, és nem is a csúcsborokra koncentrál. A sajtok túlmutatnak az átlag "kézműves magyar sajt" nevű amatőr próbálkozásoktól, amiket vásárokon kapunk, de nem fényévekkel. Nem vagyunk egy sajtnagyhatalom, na, és egy ideig nem is leszünk még.

De ide érdemes benézni, és ha valakinek vennénk egy nagyon jó pálinkát - készüljünk fel rá, hogy egy palackot 8-10 ezer forintért -, erre lehet próbálkozni. Közben csak lecsúszik egy-két falat vagy korty.

Ja, és ha egy kis balatoni levegőt szívnál Budapest belvárosában, azt is lehet. 1500 forint egy konzerv, de mivel ez inkább poén, lehet alkudni.

p1320527_1.JPG

Balaton Ízlelő
Cím: Budapest, Királyi Pál u. 10, 1053
Nyitva: H-P 11:00 - 19:00

Disclaimer: a helyre a szokás szerint bejelentés nélkül mentünk, hogy pontosan olyan fogadtatásban részesüljünk, mint bárki. Az elhozott termékeket saját zsebből fizettem.

süti beállítások módosítása