Imádtam majdnem két évig várni Wes Anderson Grand Budapest Hotel című filmjére. Majdnem jobban élveztem a várakozást, mint magát a filmet. Először eljátszottunk a gondolattal, hogy talán nálunk forgatják, aztán kiderült, hogy nem, aztán az is, hogy egy szó sem lesz benne Magyarországról, sem más, létező demográfiai egységről. Maradt nekünk Wes Anderson, és a végén a film.
Sokan csalódtak, hogy ez így már megint nem Budapestnek kedvez, és semmi hasznunk az egészből. Én kíváncsi voltam, hogy tényleg így van-e, és megnéztem, hányan kerestek rá Budapestre az utóbbi időben a Google keresőjében, és látható-e érdemi változás a korábbiakhoz képest. Volt, sőt még mindig tart:
Az az ugrás ott a jobb szélen 2014 március. A legtöbb országban ekkor mutatták be a Grand Budapest Hotelt, és a sejtést a keresőkifejezések is megerősítik. A legtöbben a “hotel Budapest” kifejezésre kerestek, aminek nagy része a turisták szokásos puhatolózása is lehet, de a második és harmadik leggyakoribb kifejezés a filmre keres rá ("grand budapest" és "grand hotel budapest"), ezek együtt majdnem kiadják az első helyezett gyakoriságát.
Ha országokra bontjuk, még érdekesebb trendeket láthatunk. Itt van például Csehország és Szlovákia, akiket annyira nem izgatott fel a dolog, és szabályos EKG görbére hasonlító forma - aminek minden maximuma augusztusra esik - nem nagyon tört meg idén. Ilyen az, amikor a szomszédos országok lakói lökésszerű nyaralásba kezdenek nálunk, és a hirtelen jött népszerűség helyett egy stabil, nagy számú tábor folyamatos érdeklődése látható.
Barátaink, a lengyelek vegyítik a két trendet:
Ha távolabb megyünk, egész más lesz a helyzet. Itt van például az Egyesült Államok, ahol a kiugrás hatalmas, és sok éven át tartó, rezignáltságba hajló, lassú csökkenést tört meg.
India hasonló:
Kína viszont bemelegített, rákészült, ami valószínűleg részben a helyi internethasználat növekedésével magyarázható:
Oroszországban nem mernek ránk keresni:
Szóval igen, egy film sokat segíthet egy város megismerésében. Még akkor is, ha nem a városról szól, csak a címében hordozza a nevét. Rákeresnek a Grand Budapest Hotelre, és attól függetlenül, hogy a film érdekli őket, a találatok között megtalálhatják a Greshamet, onnan meg már csak egy lépés a Lánchíd. Megtalálják a Boscolót, onnan meg már csak egy lépés a New York kávéház. A Corinthiától a Király utcai kalandok, a Kempinskitől az óriáskerék és sorolhatnám.
A Google segítségével ezek az emberek felfedezők lehetnek: úgy érezhetik, egy film kapcsán rejtett kincsre találtak valahol Európában. És tényleg, igazuk van.