English

Egy nap a városban

Itthon is hódít az olasz fröccs, itt vannak Budapest legjobb Aperol Spritzei

szucsadam 2014 augusztus 05.

Amióta az Akváriumnál megjelent egy külön terasz kizárólag ennek az italnak szentelve, tudtuk, hogy Budapestre is végképp elért az Aperol Spritz őrület. A Bols meg is kért minket, hogy teszteljük le az újonnan nyílt söntést, de mi emeltük a tétet: azt mondtuk, inkább kipróbáljuk több helyen is a városban a narancssárga frissítőt, hogy megtudjuk, mekkora különbségek vannak a spriccek között.

Az Aperol Spritz képlete egyszerű: keverj össze proseccót és Aperolt, dobj bele néhány jégkockát, pár szelet narancsot, és nyomj rá egy gondolatnyi szódát. Kész.

A két legkarakteresebb összetevő tehát az olasz narancsos-gyógynövényes, édes aperitif, és a szintén olasz, pontosabban észak-olasz habzóbor. Előbbit 1919-ben mutatták be a Barbieri testvérek, az első padovai nemzetközi vásáron, ahonnan gyorsan Olaszország egyik legkeresettebb likőrjévé vált. Mivel egyrészt alacsony alkoholtartalmú (11%) és édes-narancsos italról van szó, a 30-as években már a nőket (és persze a játékos kedvű férfiakat) célozták meg az Aperol-hirdetésekkel. Persze nem sima narancslikőrről van szó, kesernyés, gyógynövényes jelleget ad neki a többi összetevő, többek között a kínafa, a tárnics és a rebarbara.

Itt van az ital története ötletes, mozgó képekben elbeszélve.

Az ital fröccsösödése azonban csak néhány éve indult be, gyorsan meghódítva az összes helyet, ahol meleg van, és az emberek szomjasak. Budapesten is számos helyen kapható már, és tapasztaltaim (meg a józan ész) szerint két dolog különbözteti meg egymástól ezeket:

  • a prosecco minősége (az Aperol ugye adott), a tesztelés során emiatt külön kértem egy pohár proseccót is
  • a keverés aránya (a marketing részeként is hirdetett 3 rész prosecco - 2 rész aperol - 1 rész szóda ugyanis kicsit azért eltolódik)

A forgalmazó tippjei alapján végigkóstoltam néhány helyet, lássuk, hol mit kapunk, és mennyiért.

1. Trattoria Pomo d'Oro

Lipótvárosba látogattam el elsőként, Gianni éttermébe. A prosecco remek, az olasz tartályos habzóborokhoz képest szokatlan testtel, gazdag aromákkal, kis kesernyével az utóízben. Argeo Ruggeri DOC, önmagában is remek nyári ital.

P1220444.JPG

Ehhez ad egy jó adag cukrot, narancs ízt és még több keserűséget az Aperol. A pincér szerint 2 cl Aperolt tettek csak a koktélba, ennél én többet éreztem, valószínűleg a 2 rész Aperolt értette félre a 3-2-1 arányban (hiszen az nem űrmértékre vonatkozik). Mindenesetre ha a mennyiséget nézzük, nem sokat kapunk 1500 forintért, de ami a pohárban van, az egy töményebb, ízlelgetősebb cucc. Nekem ez jött be a legjobban, bár ezt inni inkább már koktélozás, semmint fröccsözés.

2. Aperol Garden

Az Akváriumban a terasz egy része műfüvet, narancssárga székeket és egy Aperol Spritz házikót kapott, ahol hétköznap este minden asztalnál ülnek, és isszák a 990 forintért locsolt italt. Ezen a helyen látszik leginkább, mekkora divat lett az olasz fröccs.

P1220450.JPG

fotó 1 copy.JPG

A mennyiség itt sem orbitális, de az árat nézve ez teljesen érthető. Viszont 4 cl Aperol kerül az italba, ami mellé egy az előzőnél könnyebben felejthető, de egyébként teljesen rendben lévő, csapra vert Frizzanti prosecco locsolás kerül, meg egy kevés szóda, jég és narancs, ahogy kell. Ebből könnyen lecsúszik három-négy pohár, és úgy kerülsz emelkedett hangulatba, hogy észre sem veszed, hogy alkoholt ittál.

Melletted csobog a szökőkút, és ahogy döntöd le egyiket a másik után, úgy lesz egyre hangosabb a víz, és úgy érted egyre kevésbé, miről is beszélnek körülötted a társaid.

3. Klikk Bistrobar

A Gozsdu udvar nyüzsgésében a Klikket látogattam meg. Egy hatalmas, elképesztő, orbitális méretű spritzet kaptam:

P1220454.JPG

Itt állítólag 6 cl Aperolt öntenek fel 1 deci processóval és szódával, vagyis itt hosszabban időzött a csapos keze a szóda adagolóján. Ennek megfelelően az eddigi leghígabb Aperol Spritzet kaptam.

A prosecco (Francesco Yello) ráadásul szerintem itt volt a leggyengébb, kissé kellemetlen, gyógyszeres aromák bukkantak fel a külön kóstolásnál, persze ezeket az Aperol növényei úgy elnyomták, hogy semmit sem éreztem belőle. Itt arra az egyetemes igazságra jöttem rá, hogy nehéz olyan proseccót találni, amit az Aperol ne tüntetne el maga mögött annyira, hogy csak sejteni lehessen a hibáit.

Ja, és itt is 1500 forintot fizettem.

4. Cafe Vian

Ez már a Liszt Ferenc tér, ahol leginkább turisták között kortyolgattam az italt.

P1220459.JPG

Mivel ez volt a negyedik helyszín, ennek megfelelően a negyedik Aperol - prosecco párosításom, kellően vigyorogtam mindenkire, aki csak rám nézett. Néha mellényúltam a pohárnak, mert a napernyő pont olyan színt vetített az asztalra, hogy alig láttam. Meg úgy egyébként is.

Az adag itt is hatalmas, 6 cl Aperolhoz adnak egy deci processót, az Aperol Gardenből már ismerős Frizzantit. Töményebb vonal tehát, de nagy meglepetés már nem volt benne. Az ára itt 1450 forint.

Összességében azt mondom, hogy a Cafe Vian vagy az Aperol Garden lehet a jó irány azoknak, akik baráti társasággal ülnének le aperolozni, aki viszont töményebb élményre, jobb proseccóra vágyik, és ezért hajlandó többet fizetni, annak a Pomo d'Oro-t javasoljuk. Kóstolásra pedig az ára miatt egyértelműen az Garden a jó választás: ha nem ízlik, csak 990-et kockáztatunk. Az édessége, behízelgése miatt az Aperol Spritz ugyanis nem mindenkinek jön be, de akinek igen, azok le sem tudnak jönni róla.

Disclaimer: a Bols az Egy nap a városban hirdetője.

süti beállítások módosítása