Ha nekiülök megvásárolni a következő egy-két hónapot ellátó színházjegyeket, általában akarattalanul is kamaradarabokon kötök ki. Kevés szereplő, kevés díszlet, a hangsúly a színészi játékon. Itt nincs mellébeszélés, ha a darab rossz, akkor nagyon rossz, mert nincs, ami megmentse.
Voltam olyan kamaradarabon, ami kimaxolta a definíciót, és három szereplővel, díszletek teljes hiányában nyomták le. Ha kinyitott a színész egy szekrényt, bejátszották a szekrény nyitási-csukási zajait. Ennyire. Mégis az egyik kedvencem volt.
Na, a Madách nem ilyen. A Madách színházban azt érzed, mintha történelmen kívül kerülnél, egy alternatív univerzumba, ahol a kamaradarabok létezéséről még csak nem is hallottak, viszont pénzt bárki nyomtathatna az inflációtól való félelem nélkül. Hatalmas, gyönyörű díszletek, trükkök, fények, pompa. Egyetlen darab költségvetése a színház teljes vételárával vetekszik, azt érezzük.
Ennek megfelelően a jegyárak nem olcsóak, de ez nem zavar senkit. Az előrefoglalások miatt öt hónappal korábban kellett megvásárolnom a jegyet a Mary Poppinsra. Öt hónapra előre le voltak foglalva a jegyek egy olyan előadásra, amit a magas költségek megtérülése érdekében futószalagon nyomnak. A műsorfüzetben megnéztem: volt olyan eset, hogy tíz nap alatt tizenháromszor ment le. Három szereposztással, persze.
Az előadás ennek megfelelően lélegzetelállító. És ez nem túlzás, tényleg tátod a szád, mint a kisgyerek, amikor Oroszlán Szonja, Mahó Andrea vagy Polyák Lilla előkap a bőröndjéből egy fél szobányi cuccot, vagy amikor Berti felsétál a függőleges falon énekelve, mintha csak az utcán sétálna, majd ezt a mutatványt a fejünk felett, lefelé lógva is folytatja. Továbbra is megszakítás nélkül dalolva.
Ez a fotó pedig valódi:
A látvány káprázatos, a rengeteg táncos önmagában szemet gyönyörködtető, a díszletek és a ruhák is fantasztikusak. A fél színház 15 év alatti egyébként, úgyhogy a varázslat még jobban működik, mint egyébként: hangos áááá-val díjazzák a színészek, a szokásos háttércsapat és a segítőként dolgozó bűvész, Szemerey László munkáját. Bűvésztrükköket ugyanis gyakran láthatunk a darab során, sőt az egész egyetlen, hatalmas mutatvány.
Rovására megy ez a darab mélységének? Igen. Csorbul a történet emberi oldalának bemutatása, vagy a látványon túl tapasztalható misztikum? Hát persze. Szükségszerűen.
A látványelemek, táncos mutatványok, éneklés-éneklés-éneklés mellett alig van idő másra. Csak átvezetőszövegek vannak, amik elviszik a sztorit a következő állomásra. Olyan, mint egy élő Disney musical, magyar színészekkel, a Nagykörúton előadva. És nem, a Halász Judit-féle magyar dallamok egyszer sem csendülnek fel.
Érdekes párhuzam volt a darab után megnézni a Banks úr megmentése című filmet. Pont a Mary Poppins adja az alaptörténetet: P.L. Travers, a könyvek írója és Walt Disney játszmáját dolgozza fel, és pont a fenti dilemmáról szól. Travers nem akarja, hogy Disney habos-babos musicalt készítsen az ő mélyebb jelentéssel, érzelmi töltettel rendelkező könyvéből, csak a pénz miatt volt kénytelen elfogadni. Disney sokat enged Traversnek, de határozottan irányítja a munkálatokat, ami végül nem is reformálta meg a Disney filmek világát.
Az utolsó jelenetben, úgy emlékszem, Travers a moziban nézi mosolyogva a vásznat. Talán még mindig azt érzi, hogy megerőszakolták a könyvét, de azt is látja, hogy miért. Azért a mosolyért, amit a gyerekek egyszer-kétszer elejtenek a másfél óra alatt.
Több van Mary Poppinsban, ha olvassuk? Igen. Ne is mondjunk ítéletet kizárólag a musical alapján. De az is biztos, hogy a Madách-ban néhány gyerek úgy megszerette a színházat azon az estén, hogy a “mi leszek ha felnövök” kérdés egyértelműen eldőlt. Hogy aztán komoly, vagy látványos darabokban látszik-e felnőtt korában, még nem eldöntött.
Biztosan azt gondoljátok, meg vagyok buggyanva, hogy színházi darabról írok a nyár közepén. Valójában két dolog miatt tettem ezt: egyrészt a Madách folyamatosan műsoron tartja nyáron is a darabot, akár júliusban is el lehet jutni rá. Másrészt mint mondtam, öt hónap volt nekem a várakozási idő. Az egyik barátomnak csak egy hét, mert ő cselesen betelefonálgatott a színházba, hogy visszamondta-e valaki, és nyert. Szóval ez is opció.
Madách Színház
Cím: 1073 Budapest Erzsébet körút 29.
A Mary Poppins előadás oldala