English

Egy nap a városban

Ki veszi át a Malév helyét Budapesten?

Magyarósi Csaba 2012 február 08.
Címkék: városkép

Lehetne utólag azon vitatkozni, hogy miként kellett volna csinálni, de most már késő: a Malév végtelenül bénán ment csődbe, hoppon maradt utasok és pillanatok alatt szétszedhető piacok maradtak utána. Elvileg történhetett volna úgy is, hogy a csődbe ment cég összes jogát egyetlen perc alatt átveszi egy újonnan létrehozott, tehermentes vállalat, és az utasok észre sem vették volna, hogy már egy új cég járatán utaznak: a név, a személyzet maradhatott volna.

De másként alakult, a Malév csődbe ment, méghozzá nagyon csúnyán, és a konkurensek pillanatok alatt szétkapták a piacát. Ez azért baj, mert számottevően csökkent az esély arra, hogy itt még létre lehessen hozni nemzeti légitársaságot, hiszen egy hét alatt eltűnt az alap, amire rá lehetett volna építeni.

Kérdés persze, hogy ez baj-e, mert tény, hogy olyan légitársaságok vették át a Malév szerepét, amik egy forintba sem kerülnek az adófizetőknek, mégis ugyanúgy elviszik őt a célállomásra. Én személy szerint sajnálom a Malévet, szerettem, hogy volt egy saját légitársaságunk, de koncentráljunk arra, hogy kik veszik át a budapesti központú vállalat helyét.

A Ryanair számos új útvonalat jelentett be, és azt tervezi, hogy előrébb hozza a márciusra tervezett rebootot, de még folynak a tárgyalások, a Budapest Airport egyelőre ellenáll, szóval simán lehet, hogy nem lesz nagy megállapodás. Mindenesetre a Malév csődje után néhány órával már meg is érkezett Magyarországra egy Ryanair-fejes, hogy a lehetőségekről tárgyaljon, meglátjuk, mire jutnak.

A Wizzair is több új útvonalat jelentett be, és ennek a cégnek a tárgyalási pozíciói is jobbnak tűnnek a budapesti központban, szóval lényegében biztosra vehető, hogy a fapados cég komoly szeletet szerez meg magának a Malév korábbi piacából.

Meg akár embereiből is, ugyanis mindkét diszkont-légitársaság állásbörzét szervezett a Malév volt alkalmazottjainak, akik sajnos elég sokan vannak: csak pilótából kétszáz maradt a csőd után munka nélkül, szerencsés esetben ők és a személyzet többi része is el tud majd helyezkedni a Ryanairnél, vagy a Wizzairnél.

És ott van a Lufthansa, ami már 45 éve repül Magyarországról, és aminek számos központja van Budapesten, szóval erős a hazai kötődés. Például itt szervizelik a Boeing 737-eseket, nálunk végzik az informatikai fejlesztéseket több száz alkalmazottal, és folyamatosan növelik utasszámokat is. Tavaly például húsz százalékot erősödtek és összesen 770 ezer utast szállítottak Budapest és Németország között.

Ami várhatóan a Malév után további növekedésre vár: a Ryanairrel és a Wizzairrel szemben a Lufthansa ugyanis hagyományos légitársaság, így számos igényt sokkal jobban ki tud elégíteni. Például az átszállásos, távolsági vagy üzleti utakat, illetve azokat a turistaigényeket, amik színvonalasabb ellátást követelnek, mint amiket a fapadosoktól meg lehet kapni.

A kialakult helyzetre a Lufthansa is reagált, hétfőtől új járatokat indított Budapestről Berlinbe és Hamburgba, utóbbi útvonalat egyedül a német légitársaság repüli. Egyébként a Lufthansa is további bővítéseket tervez a magyar piacon, de a fapadosokkal szemben inkább kivár: ahelyett, hogy bejelentene egy rakás új járatot, megnézi, hogy mire van igény a Malév csődje után és csak alapos megfontolás után dönt.

· 1 trackback
süti beállítások módosítása