Zsuzsival a belvárosban találkoztunk, onnan jött hozzánk ebédelni. Akkor még nem tudta, hogy a költözés miatt kialakult kisebb káosz miatt neki kell majd megcsinálnia a borsólevest meg a rántott húst, annak ellenére, hogy ő a vendég.
Mellékszál.
Lényeg, hogy Debrecenből érkezett, a Deákon találkoztunk, majd lementünk a metróba és jegyet vásároltunk. Egyszerre vettük észre a jegypénztár melletti földalatti múzeumot, amit én már nézegetek egy ideje, de sosem gondoltam komolyan, hogy ott egy valódi múzeum üzemel.
Aztán egy pillanatra elfordulok, és azt látom, hogy Zsuzsi már nyitja az ajtót és belép a BKV szentségébe, én meg rohanok utána, és a következő pillanatban már vesszük a jegyeket.
Rendes BKV-jegyeket, a múzeumba ugyanis ez a belépő, ami egyben hihetetlenül alacsony árat is jelent: 320 forintért máshol még a tévéműsort sem lehet megnézni, nemhogy egy kiállítást.
Tegyük hozzá, hogy a Földalatti Vasúti Múzeum nem egy Szépművészeti, nincs annyi tárgy kiállítva, nem köt le annyi ideig, viszont a hangulat és az okos ötletek miatt feltétlenül megér egy látogatást.
Jópofa a jegy, de az érvényesítés is, hiszen egy rendes lyukasztóautomatába kell gyűrni a papírdarabot.
Odabent mindenféle izgalmas kordokumentumot nézhetünk meg a földalatti építéséről.
Néha meg keresztmetszeteket látunk arról, hogyan is nézet ki a földalatti díszes Deák téri lejárója:
Láthatunk bent korabeli jegykezelőket:
És persze régi földalattikat, szám szerint hármat:
Ami igazán vonzóvá teszi ezeket, az a korhűség: két évszázaddal ezelőtti, aztán a múlt század közepi ruházatba öltözött utasok mutatják, hogy a kocsi melyik korban járta a síneket. Csak egy baj van, de az nagy: hogy nem lehet belépni a régi földalattikba, ami nagyon sokat von le az egyébként még így is kielégítő élményből.
Főleg, hogy nézelődés közben még a technikai hátteret is megismerhetjük, például a Kertész utcai áramfejlesztő telepet, ahol a működéshez szükséges 350 volt vontatási feszültséget állították elő.
Jópofa kis múzeum ez, akinek van szabad negyed órája, ugorjon be, azt senki sem mondhatja, hogy a kettes metró Deák téri lejárója mellett nem esik útba.