English

Egy nap a városban

Elektromos busz jár a Margit-szigeten

Magyarósi Csaba 2011 szeptember 29.
Címkék: közlekedés bkv

Amióta tavasszal elkezdtem biciklizni, hazafele elég gyakran a Margit-szigeten át vezet az utam. Mégiscsak kellemesebb, mint mondjuk a budai oldalon a Duna meg a széles utak mellett tekerni, munka után egészen kikapcsol az az öt-tíz perc a parkban.

Csak egyetlen körülmény szokott megzavarni, de az rendszeresen: a buszjárat. A járművek közel fele ugyanis olyan koszhadt, kivénhedt régi tragacs, hogy semmilyen EU-s előírásnak vagy környezetvédelmi normának nem felelnek meg, sőt, szerintem kimondottan szembemennek velük. Ez sajnos azzal jár, hogy az amúgy békés és tiszta Margit szigetet nemcsak egy kellemetlen zaj rázza meg ötpercenként, de a buszok után olyan szmogfelhő szokott képződni, hogy az még akkor is érezhető, amikor a busz már látótávolságon kívül jár. Nem is kell óra, kiszagolható, hogy mikor ment el.

Márpedig ez megengedhetetlen: elgázosítani, kipufogógázzal megtölteni a város tüdejét, azt a részt, ahova piknikezni járnak az emberek nagyon gáz, és már számtalanszor eszembe jutott, hogy valamilyen modernebb gépparkkal, Volvo buszokkal vagy más, alacsony károsanyag-kibocsátású járművel kéne benépesíteni a sziget-járatot.

Ha csak átmenetileg is, de a valóság felülmúlta az álmaimat. Kísérleti jelleggel ugyanis elektromos busz közlekedik a szigeten, tegnap sikerült is lefotóznom, ahogy némán, tisztán elhaladt mellettem:

De a BKV honlapján vannak jobb képek is:

Innen egyébként kiderül, hogy a 85 férőhelyes busz energiaellátása a lítium-ionos akkumulátorról történik, hajtásáról egy 163 lóerős elektromos motor gondoskodik, és egy feltöltéssel 130-160 kilométert tud megtenni, ugyanakkor a BKK szerint a mostani próbamenetben körülbelül 100 kilométert tesz meg a busz, ami a 26-os napi távolságának a fele. A teljes töltés 6-8 órát vesz igénybe, gyors töltéssel 1 órát, de az ehhez szükséges berendezést nem szállította le a gyártó. Ahogy a közlekedési vállalat nekem küldött leveléből kiderül:

Ostravában négy ilyen jármű üzemel átlagosan napi 200 km-t megtéve úgy, hogy a hajnali üzemkezdést követően délelőtt 10 óra tájban visszamennek a járműtelepre, ahol gyors töltéssel újra töltik az akkumulátorokat, majd délután ismét forgalomba állnak.

A cseh jármú jelenleg ingyenesen viszi az utasokat, itt van a menetrendje, ha választhattok, inkább ezzel utazzatok. Lehet, hogy később ez lesz az általános, a BKK ugyanis azt írta, a későbbiekben terveznek egy olyan járműtendert, amibe az alternatív hajtású buszok is beleférnek.

süti beállítások módosítása