Volt ugye egy ilyen terv, Tarlós István már egy ideje vár arra, hogy Fellegi Tamás fejlesztési miniszter válaszoljon: mehet-e főváros villamos- és trolibusz-beszerzési tendere. Nem arról a beszerzésről van szó amiről legutóbb írtam itt a blogon, a 15 eberswaldei troli összesen kevesebb mint 150 millió forintba került, itt nagyobb falatról van szó. A mostani egy 118 milliárd forintos beszerzés lett volna 96 villamossal és 93 trolibusszal. Jól látjátok, csak elektromos járművekről van szó, ugyanis az Unió erre adhatott volna 100 százalékos támogatást - a buszvásárlást egyáltalán nem támogatják.
A válasz nagy nehezen megjött, de nem örülhetünk neki túlságosan. Az index cikke szerint a jelenlegi uniós költségvetési ciklusban összesen 98 milliárd forint lehívható a teljes fővárosi és elővárosi közlekedésre. Ez azt jelenti, hogy ennyiből kell támogatni a MÁV-ot, a Volánt és a GYSEV-et is, plusz a helyi tömegközlekedés fejlesztése is beletartozik. Vagyis meg kell nyirbálni a tervet, nem is kicsit.
A beszerzést egyébként csak halogatni lehet, szőnyeg alá söpörni nem, hiszen a BKV villamos- és trolibusz-hálózatán a járművek átlagéletkora simán meghaladta a tervezett élettartamot, az akadálymentességi követelményeknek sem felel meg a 40 Combinón kívül egyik villamos sem (mind magaspadlós). A BKK szerint:
A járműbeszerzési projekt célja a túlüzemelt, műszakilag is elavult villamos és trolibusz járműpark frissítése, az alacsonypadlós járművek nagyobb arányú megjelenése a vonalakon a szolgáltatási színvonal emelése érdekében.
Lényegét tekintve a terv a Ganz-villamosok teljes kiváltása lett volna, benne 54 méteres villamosokkal (12 db) az 1-esre és 84 db 35 méteres villamossal a város minden részére (budai vonalak, 3-as, stb.). Ezen túlmenően pedig a GVM magaspadlós csuklós trolik cseréje és a trolipark megújítása - árulta el nekünk Vitézy Dávid, BKK vezérigazgatója.
Reméljük, sikerül legalább egy részét elindítani a beszerzésnek, és hogy a következő költségvetési ciklusban újra előveszik a teljes paksamétát (a teljes fejlesztési koncepciót itt olvashatjátok), mert igazán ránk férne. Búcsúzásul marad a máig élő nosztalgia, vagyis így utazunk mi a ZIU-n: