2011. június 1. van, a naptáramban pedig azt olvasom, hogy "Margit híd átadás", és utána egy kérdőjel. Jó régen írhattam be, ez a dátum olvasható ugyanis a hídfőknél elhelyezett óriásplakátokon, mint a projekt befejezésének várható ideje. A budai oldalon már valahogy levakarták a mai napot, a pestin azonban még mindig olvasható.
Nyilván nem kell nektek mondanom, ti is látjátok: annyira nincs kész a híd, hogy jobban már nem is lehetne. Ettől függetlenül írok róla egy helyzetjelentést, így az átadás tervezett napján mit kellene látnunk, és ebből mit tapasztalunk most.
A Margit híd felújítását 2009. augusztus 21-én kezdték meg, az elvi, ideiglenes átadása 2010 augusztusában lett volna, ehhez képest először tavaly novemberben hajthattunk rá autóval, ami egyébként nagy megkönnyebbülés volt mindenkinek.
A felújítás alapvetően nagyon izgalmas, mivel egyrészt a híd történelmének legdíszesebb (nem teljesen az eredeti, hanem az 1935-ös) állapotát állítják vissza, másrészt a műemlékeket is felújítják: a a vámházak alapjait megépítik a hídfőnél, mészkő mellvédkorlát készül a parti pillérekre, visszakerül az eredeti korlát a hídra, amit a Margit-szigetnél még fellelhető, század eleji darabokról mintáztak. A korabeli fotók alapján újraalkotott kandelábereket már hónapokkal ezelőtt felszerelték, itt még a földön voltak:
A parti pillérekre öntöttvas díszoszlopok érkeznek, a csúcsokon korona, oldalaikon szárnyas kimérák tartják a lámpákat a csőrükben (nem tudom, mik azok, de menő nevük van, szóval jöhetnek). A villamos felsővezetékeit középre elhelyezett, századeleji hangulatú tartók viselik.
A budai oldalon készítettem múlt héten ezeket a fotókat, már látható a Zsolnay-csempékkel kirakott átjáró, ami az alsó rakpartról érkező felhajtót keresztezi majd egy zebrán, hogy a part mellett zavartalanul lehessen haladni. Ahogy láttam, a Germanus Gyula parkot nem újítják fel, pedig erősen ráférne, ha már ilyen szép hídfőket tesznek a közepére, meg ilyen modern buszmegállót.
A híd közepén is a lendületből érkező autóknak vállalhatatlanul éles kanyar ívét megnyújtották, és zebra kerül ide a gyalogos forgalomnak, az aluljáró megszűnik, a lámpákat az ígéretek szerint összehangolják. Szélesítették is az útpályát, biciklisáv is helyet kapott az északi oldalon (akiket bővebben érdekel, a Wikipedián és a Nol animációján láthatja a változásokat).
Mi leginkább a díszítéssel foglalkozunk, de azért a felszín alatt is iszonyú munka folyt. Az acél tartószerkezeteket lefújták, és az ezek által tartott vasbeton pályaelemeket lebontották, és acéllemezekre cserélték, erre jött az aszfalt.
Most a 2011. augusztus végi átadási határidő a reális. Itt azonban nem állunk meg, következhet a többi híd, ha ezen az utolsó dömperes levonulás előtt felkapcsolta a díszkivilágítást. A Petőfi híd és az Erzsébet híd fővizsgálata is elkészült, ezek alapján mindkettőt fel kell már újítani. Szakértők szerint most még olcsón, tízmilliárd forintból meg lehet úszni a Petőfi híd felújítását, úgyhogy erős a gyanúm és a reményem, hogy az következik. Bár mivel - a nemrég felújított Szabadság hidat leszámítva - csak az Árpád híd és a Lágymányosi híd állapota kielégítő a felmérések szerint, akármi lehet (a Lánchíd fővizsgálata jelenleg zajlik).