Szerdán és csütörtökön Korommentes konferencia volt a fővárosban, ahol több európai vezető is nyilatkozott a dugódíj fontosságáról. Érveltek amellett, hogy miért kell csökkenteni a belváros forgalmát, hogy egészségügyi és városrendezési szempontból miért van ennek óriási jelentősége a 21. századi Budapesten. Axel Friedrich például azt bizonyította a berlini példán keresztül előadásában, hogy a forgalomcsökkentés nem okoz visszaesést a kereskedelemben, míg a legtöbb szakember inkább a légszennyezéssel együtt járó kockázatokra összpontosított.
A legfontosabb információt mégis Vitézy Dávidnak, a most megalakuló Budapesti Közlekedési Központ vezetőjének köszönhetjük. Tőle tudjuk, vagy legalábbis én tőle hallottam először arról, hogy a 4-es metró EU-s támogatását, tehát azt a több százmilliárd forintot a dugódíj bevezetéséhez kötötték. Ezek szerint tehát amint megindul az első szerelvény (ez most 2014 és 2018 közt akármi lehet), meg kell nyomni egy kapcsolót a központban, mire a föld alól városszerte előugranak a Dugódíj-feliratú táblák, sorompók, automata oszlopok lepik el az utakat és jelentősen nő a behajtást ellenőrző rendőrök száma is.
A kérdés tehát most már csak a mikor.
Az mindenesetre reményt keltő, hogy Vitézy szerint jelenlegi állapotában a fővárosi infrastruktúra és tömegközlekedés egyszerűen nem alkalmas az autók kitiltására, ezért a dugódíj bevezetéséig még számos fejlesztést kell elvégezni.
Így nézve a dolgot én igazából bízom abban, hogy pár éven belül Budapest belvárosa úgy lesz élhetőbb, hogy az autósokat sem szívatják meg közben elviselhetetlenül és gondoskodnak a használható alternatíváról.