English

Egy nap a városban

Látványpék

Magyarósi Csaba 2010 augusztus 30.
Címkék: budapest étel

Borzasztóan indul ez a hét, kialvatlan vagyok, tegnap dél óta alig ettem, leesett a vércukorszintem, az alkarom izomgörcsöt kapott, pedig még nyolc órán keresztül kell ütnöm a billentyűzetet, ráadásul véletlenül megint meghallgattam Schmuck Andor: Ez a mi városunk-című instant örökzöldjét, úgyhogy terjengős bevezető helyett a közepébe vágok: zseniális kenyeret ettünk a hétvégén.

Az egész szombat reggel kezdődött. Friss volt az idő, megint hosszúnadrágot lehetett húzni, amit én két-három napig feltétel nélkül élvezni szoktam, sétára ingerelt az átmeneti ősz, úgyhogy kitaláltuk, hogy körbenézünk a környéken, a kenyérszerzés előre megfontolt szándékával.

Egyszer már jártam a Tonnéban, de vezetés közben ettem meg a Páva és a Mester utca kereszteződésében vásárolt kenyeret, és nehéz úgy élvezni az ízeket, hogy közben kurvaanyáz az ember. Gondoltam, egy nyugodt szombat tökéletes alkalom az élménypótlásra.

Több oka is van annak, amiért érdemes ellátogatni a Tonnéba, de mindegyik a kenyérrel kapcsolatos. Egyrészt az alapanyagok miatt: a lisztet egy XIX. századi malomban őrlik, és nem esik át semmilyen lisztkezelési eljáráson, tehát egyrészt bio, másrészt jó. Odafigyelnek a tésztakészítésre is, csak kézzel dolgoznak, mert a gépi dagasztás tönkreteszi a búza sikérvázát, elveszik az íz.

Végül a sütés: a nem túlbonyolított, csak letisztult, őszinte körülmények közt készült tészta útja egy tonnéba, egy grúz kemencében ér véget, amit az eladótérben üzemeltetnek, tehát bárki megnézheti az utolsó fázist. Sőt, az összes többit is, hiszen minden a szemünk előtt zajlik, nincsenek titkok, gyanús üzelmek, mesterséges színező-adagolások, transzparencia van mindenek felett, nem is kell ennél jobb ajánlólevél.

A tészta egyik oldalát a forró kövek, tetejét meg a kemence melege süti, és negyed óra alatt kész is van a roppanós, vékony héj, meg a fantasztikus ízű kenyér.

A végeredmény nem drága, ha jól emlékszem, 170 forintba kerül, és egy reggelire két embernek bőven elég ez a kenyér, aminek elkészítési módját, receptjét Grúziában sajátították el a tulajdonosok.

Menjetek el, próbáljátok ki.

süti beállítások módosítása