A Budapest-bloggerek közössége úgy gondolta, hogy egy-egy poszttal emlékeznek meg a főváros egyesítésének 140. évfordulójáról. Itt a mi posztunk, amivel boldog születésnapot kívánunk a kedvenc városunknak. A többiek posztjait az írásunk alatti linkeken éritek el.
Ma 140 éves Budapest. 1873-ban ezen a napon egyesült Buda, Pest és Óbuda. Az eseményre úgy gondoltam, összeállítok egy izgalmas képsorozatot a város gyermekkoráról. Ez nem a századforduló nagyszabású építkezéseit vagy polgári légkörét mutatja be, sokszor inkább sáros utcákat, düledező egyszintes házakat és igazi westernhangulatot látunk rajtuk - Budapest szívében. A fotókat egy izgalmas könyvből válogattam ki, Jalsovszky Katalin és Tomsics Emőke BudaPest az ikerfőváros c. művéből, amibe a héten futottam bele egy antikváriumban, a Múzeum körúton:
A robbanásszerű építkezési hullám előtti, az egyesítés körüli évekről szól a könyv. Negyedszázad alatt megduplázódott Budapest lakossága, 1890-re már félmillió főt számoltak össze. Számtalan új középületről, nyüzsgő belvárosi forgalomról, lakóházakról és építkezésekről olvashatunk ezekből az időkből, de hogy ez pontosan mit jelent, és hogyan fér meg egymás mellett a falusi hangulat és a nagyvárosi építészet, könnyebb elképzelni fotók segítségével. Lássuk.
Mátyás-templom, 1874. Ekkor kezdődik meg a Schulek-féle átépítés, ami során a templom elnyerte a mai képét.
Döbrentei utca, 1890 körül. Ma már nem létező déli szakasz, a Döbrentei tér és a Rudas Gyógyfürdő között. Ma így fest.
Szentkirályi Antal felvétele
Ördögárok a Tabánban 1870 körül. A patak vonalán jött létre később az Árok utca, ami a mai Krisztina körút része lett:
Budai Népszínház a Lánchíd téren, 1870. Háttérben az újonnan elkészült gőzsikló pályája.
Pesti rakpart, háttérben a Vízivárossal és a Várral, 1860. A kép előterében épül a rakpart, a Duna másik oldalán az egykori Fischerstadt, vagyis Halászváros látható alacsony házaival.
Heidenhaus Ede felvétele.
Bomba tér, a mai Batthyány tér, 1874. A város egyesítésekor az 54 ezer lakosú Buda, azon belül is a Víziváros ilyen képet festett a középkor óta legfontosabb terén.
Az arcokat elnézve már-már azt lessük, hogy kinek az oldalán fityeg pisztoly. Nézzétek meg például őket:
Klösz György felvétele
Az elöntött Fő utca, 1876
Lovich és társa felvétele
A Fogaskerekű vasút városmajori végállomása, 1877. Váltó helyett ekkor még a kocsikat "kézzel" rakták át görgőhíddal a megfelelő vágányra. A fotós a képen balra, a nyitott kocsiban látható.
Klösz György felvétele
Margitszigeti artézi kút, 1869. A képen látható a forrás felügyelője, aki az arra járókra kiáltott németül, isznak-e vizet. 43 fokos, kéntartalmú, nyilván nem az ízéért szerették.
Erzsébet tér, 1867. Középen az ideiglenes német színház épülete.
Petőfi tér, 1885. Gőzhajók és kofahajók vegyesen. A csónakok egy erős kötél mellett jutottak át a túlpartra, legfeljebb tizennégy főt vihettek át, egy puttonyos kofa két embernek számított.
Kecskeméti és Bástya utca sarka, 1868.
A kép megszületése után nem sokkal lebontották a düledező házat. Már a 18. század elején itt élt a Kecskeméti kapu őre, vagyis a fotóval háromszáz évet utazhatunk vissza az időben.
Fehér hajó utca, 1870 körül. Ma így fest.
Weinwurm Antal felvétele
Szent Rókus kápolna, Rákóczi út, 1867.
Elképesztő fotó, nem is annyira a kápolna, hanem a kép bal oldalán látható útminőség miatt esik le az állam. Ebben az évben indult el a lóvasút itt, ezután alakították a Kerepes felé vezető hajdani országutat, hogy el tudja látni a megnövekedett forgalmi igényeket. Csak a század végén épülnek majd a négy-ötemeletes bérházak a két oldalon.
Terézvárosi plébániatemplom, Nagymező utca, 1872. Megint nem a templom a lényeg, hanem a mellette álló házak, és szedett-vedett módon árnyékolt ülőhelyek, standok. Ez ma így néz ki.
Bülch Ágoston felvétele
További posztokat Budapest 140. születésnapjával kapcsolatban itt keressetek:
- Átlátszó: A mutyi, mint városfejlesztési irányelv
- BPXV: Budapest 140: Pest és Palota határkövei
- Budapest városom: 140 éves Budapest
- Check my Budapest: Budapest 140. Top10 legszebb épület a városban
- Csak a Szépre: Száznegyven, avagy három az egyben
- Cycle Chick: Most dől el, hogy biciklis város lesz-e Budapest
- Érdekes világunk: Budapest története
- Fővárosi: 1973-as centenárium
- Kép-Tér: Budapest 140!
- Lásd Budapestet: Boldog 140. születésnapot Budapest!
- Pest-Budai Hírmondó: 140.
- Urbanista: Ilyen volt a főváros tömegközlekedési hálózata 1873-ban
- Városkommunikáció: Budapest 140: magyar zenék a fővárosról, a hip-hop és elektronika dallamain