English

Egy nap a városban

Rákóczi út: 2 x 1 sáv, villamos is jöhet

A Kossuth Lajos utca és Rákóczi út sorsáról már többször írtunk, láthattunk látványterveket, hivatalos és nemhivatalos forrásokból, de sosem lehettünk egészen biztosak abban, végül mi valósul meg. Főleg azért, mert a Belváros Új Főutcája projekt következő ütemére viszonylag sokat kellett várni, és több lehetséges verzió is felmerült.

Nemrég leszűkítették az Erzsébet híd felől érkező forgalmat egy sávra, és most kiderült, ez egyáltalán nem átmeneti. A Szeretem Budapestet Mozgalom levelére a BKK-tól érkezett ez a válasz:

Tisztelt Levélíró!

Engedje meg, hogy a Tarlós István főpolgármester úr részére érkezett megkeresésére illetékességből az alábbi választ adjuk.

Levelüket olvasva örömünket fejezzük ki, hogy a Kossuth Lajos utca – Rákóczi út tengely előzetes látványtervein szereplő koncepció alapvetően elnyerte a Szeretem Budapestet Mozgalom tetszését. Már régóta létező igény megtalálni a megoldást a Kossuth – Rákóczi tengely elnéptelenedésére, illetve az útvonal újjáéledését ellehetetlenítő hatalmas átmenő forgalom és az általa okozott összes káros következmény problémájára.

A Rákóczi út és Kossuth Lajos utca jelenleg Budapest egyik legforgalmasabb útvonala (Budáról az Astoria irányában csúcsidőszakban több mint 2000 jármű halad itt át óránként), mely a Budapestet keresztülszelő Kelet-Nyugati tranzit útvonal is egyben. A jelentős környezetszennyezéssel járó, autópályaszerű forgalom teljesen kettévágja a belvárost. Parkolási és rakodási lehetőség hiányában az útvonal mentén elhelyezkedő irodák, kereskedelmi és vendéglátó létesítmények ellehetetlenültek, üresen tátongó bérlemények egész sora jellemzi az egész útvonalat. A főbb csomópontok egyikében sem lehet a felszínen átkelni az utca egyik feléről a másikra, így a gyalogosok az aluljáróba, ezáltal lépcsőzésre kényszerülnek, az akadálymentesítés sehol sincs megoldva. A kerékpározás számára nincs kijelölt kerékpáros útvonal, a tömött, szűk és kipufogógázzal erősen szennyezett forgalmi sávokban, valamint a buszsávban a kerékpározás életveszélyes. Halaszthatatlan tehát a Kossuth Lajos utca és Rákóczi út komplex közlekedésszakmai és városépítészeti újragondolása.

Az új koncepció alapja a hatalmas tranzit forgalom visszaszorítása, valamint a közösségi közlekedés feltételeinek javítása és szerepének erősítése. Ennek érdekében a jelenleg szélső sávban elhelyezkedő buszsávok középre kerülnének. Alapvető elvárás azonban a közúti célforgalom javítása is, lehetőség szerint balra nagyíves kanyarodási kapcsolatok megteremtésével, parkoló- és rakodóhelyek kialakításával. Fontos szempont továbbá a gyalogos és kerékpáros közlekedés elősegítése, akadálymentes kapcsolatok kialakítása, valamint a gyalogos- és zöldfelületek növelése, lehetőség szerint új fasorok telepítésével. Ezt véleményünk szerint a jelenlegi két forgalmi sávról egy forgalmi sávra való csökkentéssel, a buszsávok középre helyezésével, valamint irányhelyes kerékpársávokkal és kiszélesített gyalogos felületekkel lehet elérni.

Társaságunk elhivatott az útvonal mielőbbi rekonstrukciója és középen vezetett buszsávok mielőbbi továbbvezetése iránt, valamint a jelenleg autópályaként működő Kossuth – Rákóczi tengely forgalomcsillapításában. Ezért jelenleg folyamatban van egy átfogó, a közeljövőben várható és a tengelyre kiható közlekedésfejlesztési beruházásait is figyelembe vevő, mikro- és makroszintű modellezést is tartalmazó hatástanulmány készítése. Reményeink szerint még a 2013. évben elkészülhetnek a Kossuth Lajos utca és a Rákóczi út faltól-falig történő teljes átalakításának, valamint a középre helyezett buszsávok engedélyezési tervei.

Mindezek által a fő célkitűzés, hogy Budapest egyik legforgalmasabb sugárútja ismét élettel teljen meg, hosszú távon pedig megteremteni a lehetőséget a Rákóczi úti villamos visszaállítására is.

Kérjük tájékoztatásunk szíves elfogadását, állunk a jövőben is rendelkezésére.

Budapest, 2013. március 4.

Megvalósul tehát az a verzió, amit Csabával autósként is egyhangúan támogattunk itt a blogon: egy szerethető, hangulatos Kossuth – Rákóczi tengely az eddigi élhetetlen autópálya helyett. Kétszer egy sáv, középen buszsávok, amik úgy kerülnek kialakításra, hogy felkészüljenek az út villamosítására/visszavillamosítására, a Blahától a Döbrentei térig (akár).

12401_336173721055_23898_n_1.jpg

Egyébként úgy érezzük, hogy egyre kevesebb az ellenállás az ötlettel szemben. Egy éve, amikor először írtunk a zöldebb, élhetőbb, autósoknak viszont nem nagyon kedvező Kossuth – Rákóczi vonalról, a kommentek között túlnyomórészt aggódó vagy elutasító hangokat találtunk, a témában felhozott új írásunk viszont meglepően sok támogató véleményt eredményezett.

Úgyhogy most megkérdezzük tőletek egy egyszerű, eldöntendő kérdéssel: