English

Egy nap a városban

Lesz végre normális repterünk

Magyarósi Csaba 2010 szeptember 03.
Címkék: repülés ferihegy

Körülbelül másfél évtizede láttam egy riportot a Ferihegyről. Turistákat állítottak meg az érkezési oldalon, és azt kérdezték tőlük, mit szólnak a repülőtérhez. Legtöbben elkenték a választ, tiszta, mondták, meg nincs vele semmi baj, de leginkább az a nyilatkozó sértette az önérzetemet, amelyik közölte, hogy nincs mit mondani Ferihegyről, kicsi, jellegtelen repülőtér, mint az összes többi a régióban.

Aztán pár évvel később elkezdtem havi rendszerességgel utazni, és rájöttem, hogy a fickónak igaza volt.

Hogyan is lehetne összehasonlítani ezt (Budapest):

ezzel (München):

ezzel (London):

ezzel (Sanghaj):

vagy ezzel (Bangkok):

A repülőtér üzemeltetője azonban szerencsére úgy döntött, hogy végre nemzetközi szinten is elfogadható központot varázsol Ferihegyből, így elkezdett bontani, majd rögtön utána építkezni. Körülbelül 65 milliárd forintot szánnak a projektre, ennek során elbontanak kábé tízezer négyzetmétert, felépítenek ötvenezret, átépítenek 35 ezret. Összességében tehát majdnem duplájára nő a repülőtér mérete, főként a SkyCourt nevű óriási csarnoknak hála, ami a 2A és 2B terminálokat köti össze.

Nemcsak normálisabban fog kinézni a váró:

De felgyorsulnak végre az utaskezelési folyamatok is. Mostanában ugyanis egyre nagyobb kihívást jelentett megfelelni a schengeni előírásoknak, egyszer már írtam egy anyázó posztot a repülőtéren kialakuló sorok miatt, és amikor szerdán Londonba repültem, megint sokkal többet vártam, mint visszafele a Heathrow-n.

A munkálatok mindenesetre gőzerővel haladnak, 2011-től vehetjük birtokba az új területeket, de az SkyCourt látszólag lassan szerkezetkész. Közelről nézve még látszik, hogy van min dolgozni:

De távolról, a repülőgépről:

Vagy a bekötőútról szemlélve már majdnem készen van:

Gyorsul majd a kiszolgálás, szebb lesz a környezet, gyorsabban telik a várakozás, és ez jó. Pont tegnap gondolkodtam Heathrow-n azon, hogy meddig jutott a légi közlekedés. Megszámlálhatatlanul sok ember mászkált a repülőtéren, a legismertebb, legjobb márkák boltjaiban lehetett vásárolni, jobbnál-jobb (és persze rosszabbnál-rosszabb) éttermek várták, hogy együnk bennük valamit, köztük Gordon Ramsay-é is, az 5-ös terminál sokkal inkább plázának, mint pályaudvarnak tűnt.

Ferihegy persze sosem lesz ilyen, de ha rendesen kipofozzák, esélye lehet arra, hogy régiós szempontból is jelentős repülőtér legyen, és az érkező turisták is elmondhassák, hogy ha nem is túl nagy, de legalább szép. Vagy valamilyen.