English

Egy nap a városban

Budapest legbutább kereszteződése…

simon mondja 2010 július 16.

ez:

Aki nem ismerné fel, annak megmutatom az űrből is. Szóval ez:

Az M3-as bevezetőjénél, vagy kivezetőjénél vagyunk, itt bonyolódik az Észak-Kelet-Magyarország, meg Szlovákia és Ukrajna felé tartó forgalom jelentős része, meglehetősen terhelt útszakaszról van tehát szó. Reggelente több ezer jármű érkezik itt Budapestre, és délután ugyanennyi próbálja elhagyni ezen az úton a várost.

Egy dolog azonban útjukat állja: a Hungária körúti csomóponttól négy kilométerre található lámpás kereszteződés, az M3-as és a Szerencs utca csomópontja.

Két fontos megállapítást tehetünk: egyrészt az M3-asnak ez a része de jure valóban nem autópálya, erről az oldalról nézve akár lehetne is lámpát tenni rá. Másként nézve viszont de facto ez már fokozhatatlanul autópálya, és attól még, hogy 80 kilométer per óra a legnagyobb engedélyezett tempó, óriási forgalom van itt, amit megállítani egy lámpával a világ ostoba ötleteinek toplistáján dobogós helyezést érdemelne.

Ahogy az előbb is említettem, a Hungária körút négy kilométerre van innen. Azért tartottam fontosnak leírni ezt, mert többször megesett, hogy odáig tartott a dugó: az a rengeteg autó, amelyik szeretné elhagyni a várost, bent reked, mert az apró kis Szerencs utca forgalmát biztosítani kell, még ha ezért több ezer autósnak is kell várakoznia, és közben megfulladnak a közelben lakók a szmogtól.

Normál körülmények közt egy ilyen útszakaszra felül- meg aluljárókat kéne építeni. A vicc az, hogy nálunk is van ilyen. Nézzétek csak meg a térképen, a H-G pontokkal jelölt Szerencs úti lámpás kereszteződés mellett még számtalan lehetőség van átszelni az M3-ast úgy, hogy ezek egyike sem akadályozza a forgalmat.

Sőt, ami legalább ennyire fontos, a kisebb utak forgalma is akadálytalan. Néhány évig Zuglóban éltem, és napi rendszerességgel kellett átszelnem az M3-ast. Az első próbálkozások után soha, egyetlen egyszer sem mentem a Szerencs úton keresztül, hiszen az nemcsak az M3-asnak szívás, a kisebb út forgalmát is lassítja a lámpa.

Ezzel szemben az A-B közti Rákospalotai körvasútsor csodás útvonal, ahol a lámpa figyelgetése helyett könnyedén ki lehet előzni az M3-as alatt a lassan tötymögrő vasárnapi vezetőket. A hétszáz méterrel arrébb található Széchenyi úti felüljáróról csodásan be lehet látni az autópályán veszteglőket, míg 1500 méterrel feljebb, a Szentmihályi úton meg azon lehet töprengeni, hogy munkába menetel helyett inkább fel kéne hajtani az autópályára, és el kéne utazni a hűvös Északi-középhegységbe. Ezekkel nem versenyképes a Szerencs utca, ami szerintem feleslegesen tartja itt azt a forgalmat, amitől inkább minél hamarabb meg kéne szabadulni. Az utóbbi hónapokban, egy-két évben a lámpa átalakításával mintha javult volna valamennyit a helyzet, de még most is inkább károsnak, mint hasznosnak tartom ezt a kereszteződést.

Ha van köztetek valaki, aki ért a forgalomszervezéshez, mondja már el a kommentben, hogy miért olyan fontos a helyiek által sem agyonhasznált Szerencs úti kereszteződés fenntartása, ha annak káros hatása folyamatosan mérhető.