English

Egy nap a városban

A hónap játéka: KLANK!

szucsadam 2018 március 14.
Címkék: játék hirdető

2018-ban indítottunk egy havonta jelentkező játékrovatot, mert játszani fontos ebben az őrült univerzumban: minden hónapban kiválasztunk egyet a Reflexshop kínálatából - általában társasjátékot, de nem kizárt, hogy más játékokra is rábukkanunk a játékosok budai mekkájában-, és alaposan megismerkedünk vele.

Kézzel válogatott darabok, felfedezőút, örömjáték!

A társasjátékokat kívülállóként mindig három csoportba soroltam, a magam primitív szempontjai szerint. A nagyon gyors, minimális eszközt igénylő játékok, mint például egy kártyajáték. Középen helyezkednek el a lazább társasok, táblásak, könnyen megérthető szabályokkal, időnként rendhagyó és különleges ötletekkel. A hierarchia csúcsán a vaskos szabálykönyvvel rendelkező társasok, amik rengeteg “ha ezt csinálod, akkor az történik, kivéve ha ez van, mert akkor az van” típusú szabályt sorakoztatnak fel. Ezek inkább a gyakorlottabbaknak szólnak, akik nem riadnak vissza, hogy eltart néhány órát, amíg ráéreznek a terep minden finomságára, és még pár óra lesz, mire elkezdenek stratégiázni.

A társasok ára is így nő: a gyorsakat pár ezresért meg lehet kapni, aztán jön az 5-10 ezres kategória, a legkomolyabb táblák meg már 40-50 ezer forintba is kerülhetnek (ilyeneket is kipróbálhatunk a Reflexshop budai üzletében, így például a magyar fejlesztésű Anachrony játékot is, amit egyébként alig kapni itthon).

A KLANK! az én szememben, a saját fejlesztésű rangsoromban, egy hibrid, átmenetet képez a második és a harmadik csoport között. Van azért szabálymennyiség, de azért nem átláthatatlan, egy nehezebb, valamint egy könnyített pályát is tartalmaz a játék, a stratégiát meg már az első rajt-cél után elkezded építeni. És minél többet játszol vele, annál élvezetesebb lesz (főleg hogy az első félórában még keresztbeállnak a szemeid, annyira nem látod át).

Az alapsztori nem bonyolult: be kell surranni a Sárkányerődbe, és elhozni minél több kincset. Papíron egyszerű, és a kastélyon még át is jutunk baj nélkül, azonban a mélyben egyre jobban szorul a hurok a nyakunk körül: fogy az életerőnk, ahogy beleszaladunk egy-egy szörnybe, és mivel egyre többször botlunk meg, a sárkány is egyre éberebben figyel. Ha begőzöl, nekünk annyi.

Ez itt a képen a nehezebb tábla, a hátoldala a könnyített:

dsc07985_1.JPG

A szabályokat nem ismertetem részletesen, a lényeg, hogy sokféleképpen juthatunk kincsekhez, és még többféleképp bajba. A kockadobást felejtsük el, ez nem az a játék: itt egy alappaklit kapunk, amit a játék során folyamatosan bővítgetünk a saját ízlésünk szerint, mindenféle bajtárssal vagy varázslattal. Amikor mi jövünk, a megkevert paklinkból a felső öt lapot felfordítjuk, és a kártyákon lévő lehetőségekből mazsolázunk, lépünk, harcolunk és vásárolunk. Aztán a lépéseink után újabb kártyát fordíthatunk fel, egy-egy legyőzött szörny újabb pénzt vagy más lehetőséget ad. Mi döntjük el, hogy mivel élünk - a kereteinken belül. Hiszen csak a velünk egy súlycsoportú szörnyeket győzhetjük le, és csak olyan dolgot vásárolhatunk, amire épp van keretünk.

Több tolvaj is elindul egyszerre (ahányan játszanak, ugye), akiknek más-más elképzelése van arról, hogyan szereznek minél nagyobb értékű zsákmányt. Valaki a rövid és kockázatos, valaki a hosszabb, de biztosabbnak tűnő utat választja. Valaki a nagy kincsekre hajt és gyorsan ki akar rohanni, mások több apró dolgot gyűjtögetnének, megint mások sok harcost vásárolnak, szörnyeket ütnek le, így gazdagszanak lassan, de folyamatosan. Egy kincset azonban mindenkinek ki kell hozni legalább (ha vásárolunk útközben egy táskát, kettőt is kihozhatunk), és a kifelé útra már mindenki elég rotty állapotban lesz, így akkor jön csak a neheze.

Aki először kijut, az nyer, illetve csak akkor, ha elég pénzt gyűjtött össze. Aki a játék végére a barlangban maradt, annak annyi, akit a kastélyban ért a leggyorsabb játékos célba érése, az még számolgathat, persze már jóval kevesebbet, mintha kijutott volna.

A KLANK!-ben az a jó, hogy összetettsége miatt különös helyzetek alakulhatnak ki. Olyan, mint az élet: lehet úgy játszani, hogy azzal kezdünk valamit, amit elénk sodor a sors, és ízlésünknek megfelelően válogatunk a lehetőségek közül, meg lehet úgy is, hogy elhatározunk egy stratégiát, amit keményen végigviszünk, és megpróbálunk egy területen a legjobbak, legerősebbek lenni.

Hogy van-e benne szerencse? Persze, azt nem lehet kiküszöbölni, hiszen mondjuk a sárkány is azokat sebzi, akinek a klank-jait (színes kis fakockák, amik számát többek között a botlásainkkal növelhetjük) kihúzzuk a zsákból. De az ügyetlenebbeknek nyilván nagyobb esélyük lesz a sebzésre. Ráadásul nem kockákkal dobsz, te válogatod össze, építed a paklit, ami alapján haladsz. És a paklidat mindig felhasználod maradéktalanul: ha az egyik körben felfordítasz öt pocsék lapot, a következőben azokat már nem húzod fel, a maradékból játszol. Így falhoz csapkodós igazságtalanságok nem lesznek a játék során.

Szóval ha egy agyat kicsit jobban megmozgató társasra vágytok, de nem akartok Mensa-tagok lenni egy jó kikapcsolódáshoz, akkor ez a tábla nagyon ideális elütni a hosszú hétvégét, meg a húsvéti családi időt. Apropó, a játék Mensa Select díjat kapott, ami nem a bonyolultságát mutatja, az intelligens emberek klubja az eredetiséget, a játékélményt, esztétikumot és az instruálást is értékeli.

A játék megrendelhető itt, esetleg közelebbről megnézhető a Reflexshop pesti vagy budai üzletében. Ára 16.990 Ft.

És ha nem szeretnél ilyen komoly játékot vásárolni, de hasonló kalandokra vadászol a gyorsabb/kompaktabb játékok kategóriában, akkor az Üdvözlet a Mélyben című játék egy remek alternatíva lehet a húsvéti szünetre. Ha pedig tojásfixált vagy a nyuszi miatt, akkor egy tojás-puzzle-t ajánlunk, ami valószínűleg jó pár napig nem lesz tojás alakú, miután kivetted a dobozból.

Disclaimer: a Reflexshop az Egy nap a városban blog partnere