English

Egy nap a városban

A hónap játéka - A Tiltott Sziget és Tiltott Sivatag

szucsadam 2018 január 25.
Címkék: játék hirdető

Nekem a tavalyi év legnagyobb ráébredése az volt, hogy nem szabad játék nélkül élni. Ez olyan területeket mozgat meg bennünk, amik más szórakozási formák esetében érintetlenül maradnak. Így aztán indítunk egy havonta jelentkező játékrovatot: minden hónapban kiválasztunk egyet a Reflexshop kínálatából - általában társasjátékot, de nem kizárt, hogy más játékokra is rábukkanunk a játékosok budai mekkájában-, és alaposan megismerkedünk vele.

Kézzel válogatott darabok, felfedezőút, örömjáték!

Tiltott Sziget

A Tiltott Szigettel kezdjük a sort, ami egy zseniálisan jó társas. Nagyon nehéz nyerni, a normál szinten nagyjából az esetek fele végződik azzal, hogy mindenki megmurdel, de - és ez a legfontosabb -

egy nyertes játék során mindenki nyer, aki játszott a játékkal. És ez a siker annál jobb érzéssel tölt el minket, minél többször kaptunk ki előtte a játéktól.

Ez tehát egy kooperatív társas, mindenki összedolgozik, és együtt harcol az idővel és az elemekkel. A történet nagyjából az, hogy egy titkos szigetre utazunk, hogy megszerezzük a kincseket - csakhogy a sziget nagyon veszélyes, és folyamatosan elsüllyednek bizonyos területei, szét kell tehát válnunk. Mindenki más kincs felé indul el, miközben folyamatosan meri ki a vizet a maga mellett található területekről, és használja a speciális, csak rá jellemző képességeit. A cél, hogy mind a négy tárgyat begyűjtsük, majd ezután a csapat összes tagja találkozzon a helikopter-felszállónál, és együtt elhagyják az akkorra már eléggé rotty állapotba került szigetet.

Senkit nem lehet hátrahagyni: ha bárki csapdába került, és nem tud kikecmeregni a vízből, a játék véget ér.

A játék egyébként, amellett, hogy baromi izgalmas, hangulatos is. A kártyákon látható rajzok, az elnevezések (Betolakodók hídja, Elveszett Lagúna, Vörös Erdő) szinte azonnal Indiana Jones-os hangulatba hoznak minket.

Játékmenet

A kártyákból mi alkotjuk meg a játékteret, így minden alkalommal máshová kerülnek a kincsek és a játékosok: a véletlenen múlik, mennyire kedvez a csapatnak a pálya. A játékosok kiválasztják, milyen nehézségi szinten akarnak játszani, húznak egy Kalandor kártyát (ami a speciális képességüket mutatja meg), elfoglalják a nekik felrajzolt helyeket, kihúznak hatot az Áradás pakliból (ezek mutatják meg, mely területek kerülnek víz alá), elárasztanak hat területet, és máris indulhat a kincskeresés.

dsc06986.JPG

Mindenkinek három akciója van (kivéve azt a játékost, akinek speciális képessége, hogy többet akciózhasson), ez lehet mozgás a pályán oldalirányba (kivéve annak, akinek képessége az átlós mozgás is), vízkimerés egy területről, kincs kártya átadása egy másik játékosnak, vagy a kincsek megszerzése. Ha a soron következő játékos ezzel a három akcióval végzett, húzhat két Kincs kártyát, és annyi Áradás kártyát, amennyit a vízszint indokol (ahogy megy előre a játék, emelkedik a vízszint, és a felfordított Áradás kártyák mennyisége). Amelyik területet kétszer vitt el az ár, az örökre elsüllyed. Ha kincs volt rajta, vége a játéknak, ha egy játékos elvágja magát emiatt a tábla többi részétől (és nem tudja senki helikopterrel elhozni), szintén.

Tehát mászkálunk, meregetünk, utána pedig kijátsszuk a számunkra jó vagy épp balszerencsés kártyákat. És várjuk a pillanatot, amikor megmarkolhatjuk a kincset, és gyorsan elhúzhatunk a fenébe a szigetről.

A játékmenetben leginkább a feszültség, majd az ebből hirtelen kicsapó izgalom tetszett. Sokáig ugyanis nem sok minden történik, mindenki gyűjtögeti a kincskártyákat, mászkál össze-vissza, de egyelőre kivárásra játszunk és a szerencsés lapokra. Meregetjük a vizet, de többnyire győzzük az árt, és igazában nem tudjuk mindig kihasználni az akcióinkat: toporgunk egyhelyben. Aztán néhány kör után egyszerre történik minden: a víz már olyan magas lesz, hogy egyre több terület süllyed el örökre, mi már csak a stratégiailag fontos helyekre koncentrálunk a meregetéssel, miközben a kártyáink is összegyűlnek, így lehetne a kincseket is elhozni. Viszont ahhoz is akciólépés kell.

Egyszerre két dolgot kellene tennünk, de nincs mindenre lehetőségünk.

Megvalósították azt a filmes jelenetet, amikor a főhős lába alatt épp akkor omlik be az út, amikor ellép onnan - csak épp társasban. Mindenki kötélen egyensúlyoz, senkinek nem elég a saját akciója, és a csapatnak döntéseket kell hozni: melyik a kisebb rossz? Ebben a helyzetben pedig az egymás segítése kerül előtérbe: aki jobban áll, vagy akinek a különleges képessége kihúzhatja a másikat a bajból, rögtön cselekszik, és a segítségére siet a másiknak.

Baromi jó pillanatok ezek.

Életkor: 10+
Játékosszám 2-4
Játékidő 30-60 perc (nálam 40 perc körülre jött ki az átlag, attól függ, mennyire megfontolt vagy gyors észjárású a csapat)
Szabály bonyolultság: könnyen tanulható
Díjak A Tiltott Sziget egy Matt Leacock díjnyertes kooperatív társasjáték, ami elnyerte a Mensa Select díját is.

Tiltott Sivatag

Ha tetszett a Tiltott Sziget, érdemes kipróbálni a következő részt. A sztori annyi, hogy miután kimenekültünk a szigetről, lezuhanunk egy sivatagban. Meg kell találnunk a léghajónk darabjait, és újra összerakni a gépet, mielőtt a homok elnyel mindent.

A játékmenet hasonlít is a Tiltott Sivataghoz, meg nem is. Itt például a pálya maga is mozog, ahogy a szél fúj, és a kezdésnél fogalmunk sincs, mi hol található. Így néz ki a kezdés:

dsc07007.JPG

Itt pedig már jócskán a játék fele után, tökéletes lapjárás esetén:

dsc07049.JPG

Az első körök a felfedezésről szólnak: ki kell ásnunk, vagyis fel kell fordítanunk minél több kártyát (hogy lássuk, mit rejt a homok), így szerezve meg értékes, kijátszható Felszerelés kártyákat (ezek életmentők lehetnek később, például gyors ásást vagy a pálya másik pontjára való gyors eljutást előidézve), vagy épp megtalálni a különleges mezőket:

  • a kútból vizet nyerhetnek a szomjas játékosok, akiknek egyre fogy a készletük
  • az alagutak a föld alatt összeköttetésben vannak, így “teleportálni” lehet az ilyen felfordított kártyák között, ha nem fújta be őket nagyon a homok
  • a léghajó alkatrészeire vonatkozó jelölőket is találhatunk. Egy vízszintes és egy függőleges alkatrész-mutató határozza meg az elveszett darabka pontos helyét

Itt is sokféleképpen meg lehet halni: elfogy a víz, a teljes homokmennyiség rákerül a pályára, vagy épp túl erős lesz a vihar. A játék hivatalosan még nehezebb, mint a Tiltott Sziget, hiszen itt még csak a pálya felépítéséről sincs fogalmunk az elején, és maga az elrendezés is mindig változik, mégis:

az egyszer szerencsés, máskor szerencsétlen lapjárásnak köszönhetően a Tiltott Szigetnél egyszer nagyon kikaptunk, a Tiltott Sivatagnál pedig nagyon könnyen nyertünk.

Szóval a játék félig szerencse, félig stratégia, a hangulat kalandos és feszült, ami hirtelen akciódús végjátékkal zárul. Nagyon erős “jutalmazási ingert” indít el egy-egy megnyert parti, és mindenki osztozik a csalódottságban vagy a győzelmi mámorban. A játék doboza gyönyörű, díszévé válik egy könyvespolcnak, nem érdemes eldugni a társasjátékok közé: ezzel is meghozza a kedvet a játékhoz, pusztán azzal, hogy rápillantunk.

Életkor: 10+
Játékosszám 2-5
Játékidő 30-60 perc (nálam 40 perc körülre jött ki az átlag, attól függ, mennyire megfontolt vagy gyors észjárású a csapat)
Szabály bonyolultság: könnyen tanulható

A játékok megvásárolhatóak közvetlenül a kiadótól, a Reflexshop pesti vagy budai üzletében (utóbbiról több egyéb, ajánlott játékkal itt írtunk részletesen). Ugyanitt ki is próbálhatóak a társasok. A Reflexshop az Egy nap a városban hirdetője, mottójukat pedig érdemes megfogardni: "Nem azért felejtünk egy játszani, mert megöregszünk, hanem attől öregszünk meg, hogy elfelejtünk játszani.” - George Bernard Shaw