English

Egy nap a városban

Úr Isten, jöhet a legmenőbb felújítás Budapesten: bevonják a Dunát a városba!

Magyarósi Csaba 2015 szeptember 03.
Címkék: városkép

Hát erre kábé azóta várunk, hogy elindult a blog: Budapest tervpályázatot ír ki a Duna-part hasznosítására. Ez azt jelenti, hogy megtörténik az első fontos lépés, ha minden a tervek szerint halad, néhány év múlva a Duna Budapest szerves részévé válik és nem választják majd le úgy a város testéről a rakpartok a folyót, ahogy most.

Nyilván iszonyú érzékeny, nehéz projektről van szó, mert két fontos feltételnek kell egyszerre megfelelni:

  • a jelek szerint ma még képtelenség átverni a rakparti autós forgalom teljes megszüntetését, egyszerűen nincs mivel pótolni ezt a két fontos észak-déli útvonalat
  • mégis nonszensz, hogy van egy fasza folyónk, amihez képtelenség lejutni, amit nem lehet turisztikailag, vagy még inkább a városlakók örömére hasznosítani

Pedig elképzelések voltak már, jó öt éve írtunk a Szeretem Budapestet mozgalom terveiről, amik nagyon ígéretesek voltak,

ezek tehát nem az új, hivatalos látványtervek, csak egy korábbi, remekül sikerült koncepció képei:

belgrad-rakpart_latvanyterv.jpg

belgradrakpart_nappal.jpg

gellerthegy_szebu.jpg

És az olyan projektek, mint a Danube Flow is évek óta próbálják felhívni a városlakók figyelmét a fenti problémára. Alakítva a közízlést mintegy. Kvázi.

Na de az igazi faszaság az, hogy Budapest most kiír egy tervpályázatot a Duna hasznosítására, novemberig lehet küldeni az ötleteket, decemberben eredményhirdetés, és ha lehet hinni az önkormányzatnak, 2017-ben neki is állnak a megvalósításnak, főleg EU-s pénzekből.

Ezek célzott támogatások, nem lehet tehát ezeket kórházakra és bébifókák megmentésére hasznosítani. 

Lényeg, hogy a beláthatatlanul messzinek tűnő Duna-projekt hirtelen karnyújtásnyira került és elképzelhető, hogy az évtized végére már egészen máshogy néz ki a belváros, mint most.

A tervpályázat alapján a következők körvonalazódnak:

  • a rakparti autós forgalom megszüntetésével, föld alá terelésével nem számolnak :(((
  • de minden egyéb módon megpróbálják csökkenteni az autós jelenlétet :)))
  • eltüntetik a parkolók egy részét, átalakítják a parkolási rendet
  • csillapítják a forgalmat: ha sikerül valami olyasmit kialakítani, mint az új Főutcában, már drasztikus lesz a változás
  • csökkentik a teherforgalmat
  • zöldfelületeket, gyalogos sétányokat, kerékpárutakat alakítanak ki

és, És, ÉS:

  • mindenféle izéket raknának a Dunára

Ez azt jelenti, hogy valóban bevonnák a folyót a mindennapokba, úszó kiállítóterek, koncerttermek, színpadok lennének rajta, értitek, nyáron kiülünk a Dunára és megnézünk egy előadást: ez tényleg az egyik legjobb felújítás lehet Budapesten valaha, ha nem cseszik menet közben el, vagy nem megúszásra játszanak.

Ezzel kapcsolatban egyébként pont az Építészfórumon jelent meg néhány látványterv júliusban, érdemes ott megnézni, hogy mire gondoltak a tervezők, hogy elképzelésünk legyen a lehetséges irányokról (tervező: Nagy Péter - látványterv: Falussy Bence):

kkikoto-d-2.jpg

A projekt első körben a Kossuth tér-Fővám tér közti szakaszt érinti:

screen_shot_2015-09-03_at_08_52_38.jpg

Aztán ha ez lezárult, jöhet a pesti oldal északi szakaszának felújítása a Dagályig:

screen_shot_2015-09-03_at_08_53_13.jpg

Majd jön a budai szakasz:

screen_shot_2015-09-03_at_08_53_33.jpg

Türelmetlenül várjuk a novembert és a pályázatokat. Ha lesznek jó tervek és annak a pályázatát fogadják el, aki a legjobb tervvel áll elő, a nyertes alapvetően járulhat hozzá Budapest megmenősítéséhez, nagy a felelősség, de óriási ez a lehetőség!

Ha támogatod a beépítést, nyomj egy like-ot, hogy minél több emberhez eljusson a projekt híre!

A poszt elérhető angol nyelven is a Helpers jóvoltából az Egy nap a városban angol nyelvű kiadásában.

English version.