English

Egy nap a városban

Őrült kísérlet: megpróbálunk rendes túrós tésztát készíteni

Magyarósi Csaba 2015 február 28.
Címkék: gasztro

A világ legegyszerűbb étele, négy alapanyag szükséges hozzá, tészta, túró, tejföl, cukor és szalonna, és szerintem nem is kell különösen felkészülten nekiállni a készítésének: olvastam olyan receptet, amelyikben a pörcöt először nem is sütik, hanem főzik, de én nem szeretnék ilyen mélységeibe belemenni.

A terv az, hogy a tésztát megfőzöm, a szalonnát megsütöm, majd a túróval és a tejföllel együtt a tésztára helyezem, és megeszem.

Bum!

Egyszerűnek hangzik, de mondom, miért nem az: pontosan ezt a módszertant alkalmaztam az utóbbi években, de sosem voltam elégedett a végeredménnyel. Az ugyanis élvezhetetlen volt. Pedig pont úgy csináltam mindent, mint a szüleim húsz éve, de a boltokban kapható élelmiszerek nagy része annyira leromlott, hogy egy ilyen kevés összetevős, elsősorban az alapanyagok minőségére építő kaja egyszerűen élvezhetetlenné vált.

Nem tudtam rendes túrós tésztát csinálni, pedig ez a világ legegyszerűbb étele.

raw.gif

Úgyhogy projektbe kezdtem: elkezdtem beszerezni a jó alapanyagokat. A helyzet tragédiáját mutatja, hogy ehhez négy különböző helyre kellett elmennem. Egy négy alapanyagos ételhez.

A túrót a Fény utcai piacról szereztem be a Bűvös szakács útmutatója alapján, ahol Galló János árulja Jersey teheneinek tejéből készített spéci túrót (1200 Ft/kiló):

dsc04039.JPG

dsc04041.JPG

Van tejföl is ugyanezekből az állatokból, de az túl karakteres, savanykás a túrós tésztához. Szóval tejfölből az örökös tesztgyőztest, a Cserpest választottam, persze a 25 százalékost (250 Ft/doboz):

dsc04055.JPG

A tésztát még a Zöldségkosáron keresztül rendeltem a szokásos heti zöldségadaggal, Halász Szabóné L. Ibolya a szegedi Árvácska utcában gyúrta a 10 tojásos szélesmetéltet (700 Ft/400 gramm), amitől persze kapásból apokrif lesz a végeredmény, hiszen nem csuszatésztát használok, de én ezzel szoktam meg gyerekkoromban. Még jobb, ha házilag csinálod a tésztát, egy következő fordulóban meg is próbálom, most viszont szeretném, ha az alapanyagok elővétele és a falás közt nem telne el több húsz percnél.

A pörcnek valót az Őshonosból hoztam, csodálatos mangalicaszalonnáik vannak kilónként háromezer alatt:

dsc03025_1.JPG

És akkor lássuk a bonyolult receptet: a tésztáz megfőztem, a szalonnát megpirítottam, majd egy tányérra halmoztam mindent. Ilyen lett:

dsc04058.JPG

És hogy az íze olyan-e, mint gyerekkoromban? Nem. Egész más. A tejföl sokkal lágyabb, a mangalicaszalonna íze sem ugyanaz, mint a rendes sertésszalonnáé. A túró meg tök más dimenzió, mint a régi boltiak. Semmi sem olyan, mint húsz-harminc éve, de: megint jó. Végre értelmezhető. Végre egy rendes túrós tészta, ami ugyan valamivel lágyabb, kiegyensúlyozottabb, mint az emlékeimben (persze lehet, hogy rosszul emlékszem), de ezért is lehet rajongani.

Egyébként minden finom volt a tányéron, de a legjobb egyértelműen a túró: azt mostantól csak Gallóéktól, nem kérdés.

Egy tányér ára:

Tejföl: kb. 125 forint
Túró: kb. 70 forint
Tészta: kb. 125 forint
Pörc: kb. 130 forint

Összesen: kb. 450 forint.

süti beállítások módosítása