English

Egy nap a városban

A bringások megvédenék a BKK-t a fővárostól

Magyarósi Csaba 2014 november 25.

Viszonylag ritkán politizálunk, de van hogy igen.

Például, nem kell nagyon kétségbe esni. de most. Viszont nézzük a szokásostól eltérő nézőpontból a kérdést: szünet nélkül teszteljük a budapesti helyeket, eszünk, iszunk, mulatunk, pokoli életünk van, csak hogy elválasszuk nektek a búzától az ocsut.

Ez az ocsu:

ocsu2.jpg

És a politika is csak olyan, mint a gasztroforradalom, vagy a romkocsmahullám, a város arculatát, hangulatát meghatározó izé, éppen ezért pont annyira fontos téma, mint egy jó étterem.

Most épp vitézydávidilag.

Szóval: ültem néhány éve néhány nálam sokkal okosabb fickóval egy TedX Youth kerekasztalbeszélgetésén a Gödör előtt, és arról beszéltünk, hogy mitől lehetne sokkal jobb hely Budapest. És ott ült mellettem Vitézy Dávid is, aki nem sokkal korábban még civilként mondott nagyon jókat, akkor viszont már BKK-sként, ami a tudományos fantasztikum határát súrolta: egészen szürreális élmény volt egy olyan önkormányzati kötődésű hazai vezetőt hallgatni, aki ért ahhoz, amiről beszél, sőt, imádja azt, van koncepciója, ismeri a nemzetközi trendeket, a város tűrőképességét, tudja, mit tud megvalósítani, hogy merre kéne haladni.

A nálam okosabbak közt volt Sinya is, a Critical Mass szervezője, aki a beszélgetés egy pontján ki is mondta, amire mindannyian gondoltunk, hogy Vitézy kinevezése tiszta scifi, mert nálunk egyszerűen nem divat a megfelelő embert kiválasztani egy feladat elvégzésére.

De a lényeg: Budapest sokkal jobb hely lett az elmúlt években, mint valaha volt, és nem a kormányzati, vagy önkormányzati szerepvállalás miatt, hanem annak ellenére. Civilek, üzleti vállalkozók, művészek tették jobbá a várost, meg persze a rengeteg EU-s pénz a fura és ritkán ésszerű szabályozás ellenére, éppen ezért volt olyan meglepő jelenség, furcsa bogár ennek a terepasztalnak a közepén a Vitézy vezette BKK, ami önkormányzati kötődése ellenére volt lendületes, ötletes. 

IMG_3592__140617_Dunakeszi_Bombi_CAF_BKK.jpg

Azért írok most erről, mert valami hatalmi harc miatt most épp ezt a projektet akarja megfúrni a városvezetést, a Cink tök jó összefoglalója szerint nem azért, mert rosszul teljesített, hanem sokkal inkább azért, mert túl jól.

Ami elég fura, de jól mutatja, hogy milyen vicces időket élünk.

Na de: az az érdekes helyzet állt elő, hogy Vitézy kezét nem akarja csak úgy elengedni a civil társadalom, szóval most együtt áll ki mellette a Critical Mass, a Kerékpárosklub és a Levegő Munkacsoport. A felhívásukban leírják, hogy a BKK munkájának köszönhető, hogy ma olcsóbb a bérlet, vannak használható automaták, rendes éjszakai buszjáratok, taxik, tudod, hogy mikor érkezik a következő villamos, végre vannak rendes járművek, több a buszsáv, van füves pálya, lehet biciklizni, bubizni, stb. Mindez négy év alatt hihetetlen sok változás, és valóban ritkán látni olyat állami, vagy önkormányzati oldalról, hogy egy irányba tartsanak a dolgok:

 

Na de nem kell félni a szokatlanul hatékony BKK-tól, mert lehet, hogy rövidesen megoldódik ez a probléma.

Ahogy a civilek fogalmaznak:

Vigyázat, az ajtók záródnak! A fővárosi közgyűlés november 26-án dönthet a BKK feldarabolásáról, majd megálmodójának leváltásáról. 2010 óta végre nem egymás mellett működő sóhivatalokon, inkompetens vezetőkön és hatalmi játszmákon múlik, hogy reggel beérsz-e a munkába. Most lehet, hogy megint így lesz. Lehet, hogy a gyerekkorától busz- és villamosfüggő Vitézy Dávid 2010-ben zöldfülű volt, de ma már bárkire cserélnék, annak csak kisebb tapasztalata lehet a modern, integrált, európai közlekedésszervezésben.

Éppen ezért arra bíztatják az olvasókat, hogy írjanak levelet Tarlós Istvánnak, amiben arra kérik a főpolgármestert, hogy hagyja érintetlenül Vitézy jogosultságait, hagyja őt tovább dolgozni. Mondjuk a Critical Mass szervezőitől el tudnék képzelni ennél fajsúlyosabb kiállást is, pláne most, hogy szezonja van a tüntetéseknek, utcára vonulásoknak, de ez is jobb a semminél.

És most végiggondolva a cikket rájöttem, hogy igazából nem is politizáltam, történetesen egy szakmai kérdésről van szó. Nincs jó, meg rossz oldal, az összes érintett ugyanazon a politikai oldalon áll, vannak viszont olyan szakmai szempontok, amiket figyelembe kell venni, mert meghatározzák a város hangulatát. Az elmúlt négy évben közlekedésszervezésileg pont jó irányba indultak el a dolgok. Tarthattak volna rossz irányba is. Ha ezt a kettőt egymás mellé teszed, világossá válik, hogy miért fontos, hogy ne kelljen azért távoznia egy vezetőnek a posztjáról, mert véletlenül jól végezte a dolgát.

Mindenesetre van már facebookos oldala a jelenségnek.

süti beállítások módosítása