English

Egy nap a városban

Kipróbáltam a Bubit, a fővárosi közbringarendszert

szucsadam 2014 szeptember 17.

A csúszások csúszása után végre elindult a Bubi, a fővárosi közbringarendszer. Tegnap én is tekertem vele vagy tíz kilométert, úgyhogy most van egy csomó tapasztalatom meg egy kissé fájó seggem.

A Bubit arra találták ki, hogy Budapest tágabb értelemben vett belvárosában gyorsan és olcsón tudjunk közlekedni. Aki szokott biciklizni Budapesten, tudja, mekkora szabadságot ad, ha ajtótól ajtóig haladva, nagyjából egy busz menetidejével suhanhatunk át a városon, olyan útvonalat követve, ami éppen tetszik. Ha eszünkbe jut valami, amit már jó ideje nem intéztünk el, de itt van négy sarokra, öt perc alatt elintézzük. Ugyanez a gondolat meddő marad minden más közlekedési forma használatával.

P1230549.JPG

Szóval a Bubi arra jó, hogy ezt az érzést olyanoknak is átadja, akiknek egyébként eszébe sem jutna biciklizni. Gyaloglás, buszra várás és a megállóból sétálás helyett viszont biciklire ülnek, és beszippantja őket ez a szabadság. Főleg, hogy fél óra használatért nem kell külön fizetni, ha jegyünk vagy bérletünk van. De erről még később.

Elég ennyit arról, miért várjuk ilyen lelkesen 2011 óta azt, ami ebben a hónapban indult el végül, és lássuk, mit kaptunk.

Mindenek ősanyja: a regisztráció

Ahhoz, hogy biciklit kölcsönözz, regisztrálnod kell a BKK-nál. Ehhez elég ellátogatni a molbubi.bkk.hu oldalra, és kitölteni adatainkkal a megfelelő mezőket. Még a lakcímkártya számunkat is kérik, én még soha nem adtam meg ezt sehol, ha jól emlékszem. Mindegy, megvan az egész három perc alatt.

Itt aztán alapvetően két lehetőségünk van: vagy jegyet váltunk 24, 72 órára, esetleg egy hétre, vagy bérletet váltunk.

Ha jegyet veszünk, annak az az óriási előnye, hogy nem kell bemennünk a BKK ügyfélszolgálatra szerződést kötni, hanem azonnal használhatjuk is a bringákat a megvásárolt intervallumban. Hátránya, hogy ilyenkor zárolnak a kártyánkról bringánként 25.000 forintot, ami a jegy lejárta után (24 óra, 72 óra vagy egy hét) oldanak csak fel, és ilyenkor még a bank 4–15 banki napig tarthatja zárolva az összeget. Tehát legrosszabb esetben egy hetes jeggyel egy hónapig is hiányolhatunk 25 rugót a számlánkról (bár nem tudom elképzelni, hogy egy bank ilyen lassú legyen). A jegy további hátránya lesz később, hogy pénzt fizetünk érte, 500, 1000 vagy 2000 forintot, amin felül még a kerékpár használati díját is fizetni kell, ha 30 percnél tovább maradunk egy biciklin. Most kezdési akció van, 100 forint mindegyik jegy, így ez egyelőre nem hátrány. Gyakorlatilag egy százasért, 30 percekre használhatunk bringákat egy hétig akár.

Vagyis aki ki akarja próbálni a Bubit, annak egyértelműen a jegyes lehetőség ajánlott jelenleg.

Ha bérletet veszünk, akkor még el kell mennünk szerződést kötni az alábbi irodák valamelyikébe:

Screen Shot 2014-09-16 at 13.09.55.png

Ehhez időpontot foglalhatunk a BKK oldalán. Jellemzően a Deák téri ügyfélszolgálat teljesen tele szokott lenni foglalással, de Kelenföldön egy árva lélek sem akar szerződést kötni. A többi iroda a kettő között van valahol félúton.

Ekkor keleti kényelem van, kapunk egy chipes kártyát, amivel sokkal egyszerűbb kölcsönözni, csak oda kell érinteni a kiválasztott kerékpár szenzorához, és már kész is. Nincs kaució, még szabadabb az élet. Egy akciós Start bérlet ára 3000 forint most, ebből 1500 forint felhasználható 30 percen túli biciklihasználatra, szóval mondhatjuk, hogy a bérlet ára minimum 1500, maximum 3000 forint egy hónapra.

Amire nem jó: P+R, vagyis P+B

Ha megnézzük a térképen a Bubi lerakatok számát, ahol biciklit cserélhetünk, két dolgot láthatunk:

map.jpg

  • a belvárosban nagyon sűrűn helyezték el az állomásokat, gyakorlatilag kétpercenként belefutunk egybe, vagyis bármi közelébe odajuthatunk biciklivel, akkor is, ha mindig dokkolóba hagyjuk a bicajt, mert nem akarunk saját felelősségre lakatolni (ha rongálják, lopják, törjük, az a mi anyagi felelősségünk)
  • nem alkalmas a rendszer P+R típusú bicajozásra, vagyis arra, hogy az autónkat ingyen parkoltatva Bubira szálljunk. Két ilyen hely van a városban, a Városliget és az Infopark környéke, ahol nincs parkolási díj, de van Bubi, viszont napközben mindegyik dugig van parkoló autókkal.

Ennek ellenére a Gödöllő, és a XIV, XV, IV felől érkezőknek mégis a Városliget lehet megoldás, én is itt találtam véletlenül helyet az autónak, és pattantam rá a bringára, hogy megnézzem, hogyan használható a Bubi a BEJUTÁSRA. Noha nem arra találták ki, az már egyértelmű.

A kölcsönzés

Ha megvan a bérleted, egyszerű a dolgod: érintsd oda az egyik bicajhoz, és viheted. A rögzítő csipog és villan, amikor elenged a zár, és bármi történjen is, hidd el: tényleg elengedett. Sokszor ugyanis nagy erővel kell kihúzni, emelgetni, feszegetni a biciklit, hogy kijöjjön, máskor meg kicsusszan, mint az olajos hal. Rá kell érezni, nekem még nem sikerült egy nap után.

P1230539.JPG

Ha jegyre regisztráltál online, akkor két lehetőséged van: vagy az automatánál jelentkezel be az SMS-ben kapott PIN kóddal és a telefonszámoddal, vagy az adott bicajon. Mindenképp az utóbbi javasolt, két okból:

  • az automata érintőképernyője nem reszponzív, lassan lehet vele haladni, lassú beírni a számokat, aztán meg kell adni egy bringaazonosítót is.
  • az automatán megadott pin kódot és azonosítót nagyon könnyen le lehet olvasni távolról, ami erős biztonsági kockázat. A biciklis pinpad rejtettebb, ráadásul gyorsabb, azonnal reagál az érintésre. Először a telefonszámot kell beírni, 06… kezdettel, majd amikor kéri, az SMS-ben kapott ötjegyű PIN kódot.

P1230541.JPG

Első használatkor azonban az automatához menjünk mindenképp, mert a kártyánkról ekkor zárolják a kauciót, amit a fél órán túli használatok díjával csökkentve visszajuttatnak majd a bankszámlánkra.

Amikor végeztünk az utunkkal, a bringát egyszerűen csak be kell pattintani egy szabad állásba, ekkor csipog és villan egyet a dokkoló. Kész, a rendszer ebből már tudja, hogy melyik bicikli van nála, hogy te leadtad, és hogy innentől nincs kötelezettség feléd. Nem kell az automatához menni.

Ha bizonytalanok vagyunk, az automaták valamelyikén bármikor bejelentkezhetünk, és ellenőrizhetjük az egyenlegünket, és láthatjuk, melyik bringát mikor hoztuk ki, és mikor vittük vissza.

P1230530.JPG

P1230559.JPG

fotó_3.JPG

A bicikli

A bicajokat strapabíró igáslovaknak tervezték. Masszív szerkezet, és láthatóan úgy találták ki, hogy mindenki tudja használni valahogy. Éppen ezért senkinek sem igazán kényelmes.

  • a fékeket erősen kell megszorítani, hogy fogjanak, és akkor sem kimondottam erősek, ezért csak óvatosan mehetünk a bringával a balesetveszély miatt
  • a váltó háromfokozatú, általában jól működik, az általam használt négy kerékpárból csak egynél akadt egy kicsit
  • a kitámasztó stabil, és egyelőre jól működik
  • megfájdul a seggünk az első két kilométer után, akkor is, ha egyébként edzett már nyergeken
  • a bicaj nehéz, így már értem, hogy a bemutató videóban Nagy Ervin miért úgy indítja be a sárkányt, mint az idős nénik a békeidőkben
  • a hátsó kerék és a lánc burkolt, így a nadrágunk nem lesz gépzsíros, koszos (csak amennyire a védőburkolat szennyezett)

P1230542.JPG

P1230545.JPG

P1230598.JPG

Ha bármi rendellenességet tapasztalunk a biciklivel kapcsolatban, azonnal érdemes (sőt ajánlott, sőt kötelező) telefonon jelezni, a bringán látható telefonszámon, a 4-es, majd a 0-ás menüpont megnyomásával. Bubis szerelők egész nap járják a várost, cserélgetnek bicikliket egyik terminálból a másikba, és állítják a gépeket.

P1230557.JPG

A közlekedés

Mivel a bicikli elég nehéz, és a fékje sem túl jó, csak lassan lehet vele közlekedni, és kissé bizonytalanul. Én a három fokozatból általában az egyest láttam csak, még így is kidülledt néha a szemem, főleg miután megpakoltam magam könyvekkel. Elmentem pékhez, meg antikváriumba ugyanis a biciklivel, a szerzeményeimet pedig az első csomagtartóra, a rajta található gumipókkal rögzítettem.

P1230595.JPG

A Városligetből fél óra alatt lazán, fotózgatással együtt eljutottam a Kálvin térre, végig az Andrássyn és a Kiskörúton. Kábé ezzel a távolsággal érdemes számolni, ha a (jegy- és bérletár felett) ingyenes
használatra hajtunk. Igaz, hogy már korábban le akartam szállni, de az Astorián nem volt szabad hely, már a táblához láncolták a Bubi bicikliket.

Verdikt

A Bubi arra tökéletes, amire létrehozták. Kis távolságokra, beugrani ide-oda, hatalmas szabadságot ad. Stabil a szerkezet, és folyamatos a karbantartás. A rendszer használata a túl sok, sokszor egymásnak látszólag ellentmondó információ miatt eleinte bizonytalan mindenkinek, de miután egyszer kipróbáltam, legközelebb könnyen megy majd. A fentiek betartása mellett nagy meglepetés nem érhet.

Egyébként óriási lehetőség van a bővítésben, hogy több P+R típusú lerakóhelyet telepítsenek. A mostanitól épp egy kicsivel arrébb kellene lerakni a kölcsönzőket, még egy 10-20 darabot, és mindenki be tudna járni bicajjal a parkoló zónákon kívülről. Ez nagyon kell a rendszernek.

süti beállítások módosítása