English

Egy nap a városban

A legjobb vegetáriánus éttermek Budapesten - TOPLISTA

szucsadam 2014 június 18.

Jó pár hónappal ezelőtt indítottam egy “legjobb vega” sorozatot itt a blogon. Nem állítom, hogy túl sok részt megért, igazából ötöt, azzal az ígérettel, hogy még folytatom.

Folytattam is a kóstolásokat, de az eredményekből nem születtek posztok. Egyszerűen azért, mert nem éreztem úgy, hogy ki kellene emelnem az adott helyeket. Nem voltak elég jók a budapesti vega éttermek, úgy le vannak maradva a gasztronómiai élvezetek keresésében, mint a Váci utca turistaelnyelő barlangjai.

A vizsgálódásaim szempontja ugyanaz volt, mint bármilyen más éttermek esetében: milyen minőségű az adott étel, mekkora élvezetet okoz megrágni és lenyelni a falatokat? Egyszerű. Nem vettem figyelembe, hogy milyen ételallergiára, speciális igényekre szakosodott az adott hely, csak arra voltam kíváncsi, hogy tudnak-e zöldségekből, gyümölcsökből finom ételeket készíteni.

Sok helyen igazán siralmas a helyzet. Még ennyi szétfőtt, barna ízű zöldséget, fantáziátlan ételt nem kóstoltam, mint ezekben a hónapokban - tisztelet a kivételnek. Pedig lehet jól elkészíteni a zöldségeket, finom fogást készíteni belőlük. Remek éttermeink vannak, akik fantáziával, ügyesen nyúlnak a hozzá, roppanós, friss ízbombákat létrehozva - csak hát ott virít mellettük egy nagy darab hús is. Vagy épp remek vegetáriánus fogásokat szolgálnak fel, de nem férnek bele ebbe a listába, mert az étlapon ott vannak az állati cuccok.

Ahogy én látom, Budapesten nincs egyetlen igazán jó csapat sem, aki ugyanazt a törődést és profizmust vinné el egy vegetáriánus étterembe, amit a top séfjeink a bisztrók világába.

Azért egy vérszegény listát fel tudok állítani, ezek alapján érdemes belevetni magunkat a húsmentes falatok világába. De még jobb, ha kinézünk egy-egy vega kreálmányt top éttermek kínálatából, és oda megyünk vacsorázni. Valószínű, hogy sokkal jobban járunk.

1. Napfényes étterem

Egyértelműen ez Budapest legjobb vega étterme. A konyhán ötletesen, sok fantáziával dolgoznak, így élményszámba mennek az ételek, amit a húsevők is elismeréssel tapsolhatnak meg. Észre sem vettem, hogy csak zöldségeket, gabonákat (és persze olajat) eszem, annyira ügyesen fűszereztek, és tették egymás mellé a savasabb és a semlegesebb falatokat.

P1180702.JPG

Azóta többször jártam itt, és noha már félháznál kapkodnak a felszolgálók, és káosz érződik a levegőben, a fogások ilyenkor is hibátlanok, és örömmel fogyasztjuk el őket.

Ennek ellenére, egy ideális helyzetben a Napfényes egy erős közepes lenne a felhozatalból. Mint egy jó csárda, ami örömmel készíti el a nagy, ízletes fogásokat, miközben a gasztokülönlegességeket meghagyja azoknak, akik ilyenre specializálódtak. Csak ilyen nincs, ahogy én látom.

2. Nemsüti bisztró

Itt van a legjobb vegetáriánus hamburger, amit valaha kóstoltam. Bár nem sok tapasztalatom van ezen a téren, gyorsan hozzáteszem. A kecskesajt, a spéci szószok és a zöldségek együtt erős ízélményt adnak, őket fogja közre a ringes burgerekből is ismert, kemény ciabatta.

P1190408_1.JPG

Van egy kistestvére is a bisztrónak, a Nemsüti ételbár, nagyon ott sem vettek le a lábamról, de azért rendben volt a hely.

3. Govinda

A kissé kellemetlen tálalás után meglepően ízletes falatokat kaptam, így a Krisna-étterem harmadik helyre került nálam. Szemben a Napfényes magyaros ízeivel itt az indiai vonal került előtérbe. Mondhatnánk, hogy ez különlegesebbnek számít Magyarországon, de egyáltalán nem. Valójában a vega helyek túlnyomó része ezen a paprika pakorás - szabdzsis vonalon mozog, közülük itt kapjuk a legjobb ízeket.

P1180932.JPG

4. Napos oldal

Itt már leginkább csak a hangulatot lehet kiemelni, a szétfőtt zöldségeket ugyanis nehezen lehetne. Ez azon kevés budapesti vega helyek egyike, akik nem szuterénben vagy pincében alakították ki az éttermet, és láthatjuk a napot evés közben. Ami azért jót tesz.

P1180236_1.JPG

Ennek ellenére vannak érdekes ételeik - hogy mást ne mondjak, van rántott szeitán -, de alapvetően itt már a “rágunk, mert őrölni kell” hangulat telepszik ránk.

5. Mannatural Ételmanufaktúra

Nyers vegán étterem. Ez egy külön kategória, ami egészen eltérő hozzáállást is kíván. Én úgy fogalmaznék, hogy alig bírtam megenni, de ismerek olyanokat, akiknek kifejezetten ízlenek az itt kínált fogások.

Egyébként nem rosszak. Inkább olyanok, mintha egy földönkívüli gasztronómiával ismerkednél.

P1180453.JPG

Elbűvölő, ahogy hőkezeletlen zöldségkészítményekből eléd raknak mondjuk egy hideg töltött káposztát, de én személy szerint jobban örültem volna egy almának meg egy répának. Azok is nyersek, és valahogy könnyebben csúsznak. A természet is jó szakács, sokszor érdemes nem belenyúlni.

A többieket már nem is sorszámoznám, csak leírom, mit tapasztaltam.

Vegalife

Korábban ez volt a Ganga vega a Bajcsy-Zsilinszky út 25. alatt, most nevet változtattak (Budán is van egy egység). Indiai vonal, mint általában, mellé kimondottan egzotikus szagok töltik meg a helyiséget. Egész jó a chutney, amit kérhetünk az ételünk mellé, mondjuk kicsit túl édes nekem, de ez legalább valami olyan, ami miatt érdemes itt kísérletezni.

P1190548.JPG

Egyébként nagyon csúnyán fest az étel a tányérban, amikor kiszedik, én nem is értem, miért nem lehet vega kajákat szépen tálalni? Persze lehet, csak valahogy az igény kevés helyen született meg rá.

Alkotmány utcai Hummus bár

Hideg pita, langyos falafel. Tiszta fokhagyma az egész. A kiszolgálók nagyüzemben nyomják, pedig csak két vendég van. Biztos valahol hozzászoktak ehhez a tempóhoz. Koszosak a falak.

P1190321.JPG

Ezeket jegyzeteltem le, amikor ott jártam.

Édeni Vegán

Gondosan berendezett hely, mondjuk nekem kicsit bántja a szemem:

P1180879.JPG

A kaja itt is igényesség nélkül összedobált. Hagymás krumplit kaptam eléggé magas áron (ahhoz képest, hogy hagymás krumpli ugye, helyenként elégetve), a leves sem volt jó, a falafel íztelen. Egyáltalán nincs pozitív emlékem a helyről.

P1180886.JPG

Rizsa17

Ez nem csak vegetáriánus étterem, de egyszerre makrobiotikus és vegán is mellé. Ha ettetek már íztelen miso levest, amiben a tofu olyan, mint a száraz szivacs, akkor tudjátok, miről beszélek. A második fogás kinpira zöldség volt tempeh bundában (nekem is guglizni kellett), rizzsel és zöldségekkel, 2350 forintért. Nem volt semmi íze. Mondták, hogy ez ilyen, a makrobiotikusok nem igazán fűszereznek.

P1210452.JPG

Ne értsetek félre. A makrobiotikus vegánoknak lehet, hogy ez a kánaán, én is voltam makrobiotikus kúrán, szenvedtem is eleget. Csak azt szeretném mondani, hogy hacsak nincs durva ételintoleranciánk, akkor merjünk finomat enni. Az egészségtelen gyorskajáldákból ne csapjunk át a másik végletbe, hanem friss, jó minőségű alapanyagokból együnk egy jót. Annál nem lehet egészségesebb semmi.

Hát ezek Budapest legjobb vega helyei állítólag, és én emiatt szomorú vagyok. Itt is kellene egy alapos megújulás, hogy végre olyan érzékenységgel nyúljanak a zöldségekhez az ilyen helyeken dolgozó szakácsok, ahogy azok megérdemlik. Én nagyon remélem, hogy ahogy kitermelte magának a város a jobbnál jobb séfeket, úgy ezen a téren is lesz egy vérfrissítés. Mert ez így kevés.

süti beállítások módosítása