English

Egy nap a városban

Jön a budapesti bringakölcsönző

Magyarósi Csaba 2011 június 23.

Szorgalmas volt tegnap a Fővárosi Közgyűlés, egy rakás kérdésben döntöttek, minket azonban kettő tart izgalomban: az egyik a graffitik eltüntetéséről, a másik a biciklikölcsönzésről szól.

Kezdjük az utóbbival: aki járt már külföldi nagyvárosban, biztos találkozott valamilyen bringakölcsönzővel, ilyesmi ugyanis a legtöbb helyen működik. Párizsban nem tudsz úgy befordulni a sarkon, hogy ne fuss bele egy kölcsönzőbe, bár nekem mondjuk a müncheni a kedvencem, mert az abszolút civil kezdeményezésként indult: két fiatal több bringát is vett magának, amiket metrókijáratoknál zártak le, hogy akárhol érnek a felszínre, két keréken tudjanak tovább közlekedni. Amikor már fogalmuk sem volt, merre vannak a városban a biciklik, szervezet keretet adtak az ügynek, kölcsönzőt nyitottak, ami ugyan majdnem csődbe ment, de a város idővel átvette a projektet, ami azóta is virágzik.

Nálunk nincs szó civil kezdeményezésről, de ez lényegében mindegy is: tegnap 19 igen, két nem és 9 tartózkodás mellett elfogadta a közgyűlés a közösségi kerékpáros közlekedés rendszerét (BuBi). A projekt megvalósításáért a Budapesti Közlekedési Központ felel, a teljes költségvetés várhatóan egymilliárd forint körül alakul majd, de 900 milliót az EU-tól akarunk tarhálni, szóval a városnak elvileg nem kell majd mélyen a zsebébe nyúlnia. Ez meg növeli az esélyt a megvalósulásra.

A tervek szerint egymástól kábé fél kilométeres távolságra helyeznék el a 74 kölcsönzőt, amikből több mint ezer bringát lehetne kivenni. A kölcsönzés önkiszolgáló módon folyna, fizetés bankkártyával, csipkártyávan vagy hitelkártyával történhet. Van még persze egy rakás kérdés, de a díjakban nagyjából egyetértés van, állítólag körülbelül egy buszjegy árába kerülne a kölcsönzés, bár az ügynek ezt a részét alaposan át kell gondolni, változó tarifákkal.

A sikeres projektek ugyanis úgy működnek, hogy befizetsz valamennyi regisztrációs díjat, de utána már viszonylag olcsón használhatod a biciklit, főleg, ha nem mész vele sokat: az első fél óra fillérekbe kerül, az ár meg akkor kezd el exponenciálisan nőni, ha sokat foglalod a bringát. Ez a rendszer a folyamatos mozgásnak kedvez, hogy csak addig használd a kerékpárt, amíg szükséged van rá, ha megállsz, rakd a tárolóba, hogy más is használhassa, aztán amikor öt perc múlva továbbmész, kezd egy újabb félórát fillérekért egy másik bringával. Ugyanakkor szerintem az is fontos lenne, hogy olyan legyen a rendszer, amit a turisták is ki tudnak használni, ez viszont kizárja a magas regisztrációs díjat, mert senki sem fog 10-15 ezer forintot kifizetni, hogy másfél napig tekerjen Budapesten.

A Kerékpáros klub mindenesetre nagyon örül a hírnek, egyrészt, mert csak, másrészt meg, mert mint elmondták, a párizsi példa azt mutatja, hogy a kölcsönzők felbukkanása után azok is többet tekertek, akiknek volt saját bringájuk, fejlődött az egész biciklis kultúra, stb. Egyébként mi is örülünk.

A tervek szerint legkésőbb 2013-tól működik a BuBi.

És akkor a másik hírről is távirati stílusban: 125 millió forintot szavaztak meg a vadplakát és falfirka-mentesítési programnak, mert a 2008. és 2010. közt futó hasonló program tök sikeres volt, és most szeretnék ezt folytatni. Szóval kevesebb tag lesz a belvárosban, meg fecniket is ritkábban látunk majd szerteszét.

Aki örül a bringakölcsönzőnek, nyomjon egy like-ot.

Aki meg szeretne elsőként értesülni a jobb budapesti hírekről, vagy arról, hogy hol lehet jót enni, jó kiállítást, előadást látni, meg szeretné megismerni a város jobbik arcát, csatlakozzon az Egy nap a városban blog facebookos csoportjához.

Éljen!